Värme allmänt
Onyxalis: [citat] De noterade att den nya pumpen ”hoppade igång direkt” och att nu skulle snart värmen vara igång. Kontaktade dem för en liten stund sedan och tydligen kan det ta en stund eftersom det utflödande vattnet inte är så mycket varmare än rummet i övrigt. Det är nog bara jag som är otålig. Avvaktar tills imorgon så får vi se vad som händer. Om det är luft i slingorna får de
Jenorden: [citat] [citat] tack! Tydligen är det olika radiatorventiler om det är till 1- eller 2-rörsystem.
Jan_G: Enklaste är att sätta upp en takfläkt i matsalen och lyfta upp luften mot taket som sedan trycks ner utmed väggarna och sprids runt i större delen av huset. Fläkten behöver inte gå speciellt fort, absolut inte så att man hör den. Vi har prövat mängder med varianter, jag och brorsan, med takfläkt 'is da shit'.
Amatören 57: Hej Har ett gammalt hus med luftare från toaletterna i gjutjärn. Den dra in mycket kyla på vintern. Funderar på att byta ut mot plast eller kanske det räcker med att bar isolera röret. Någon som vet?
ElleH: [citat] Hej! Vi har också en liknande variant. Dock är hålet för kaminen igenmurat och invändigt ska rörspisen ha rasat lite enligt uppgift. Nu är jag sugen på att få igång den. Hur har ni gjort? Vet du någon som renoverar?
antonijo: [citat] Då behåller jag den stängd och isolerar dem oisolerade rören så borde det bli kanon. På bild 3 så ser man returen från radiatorkretsen med ventil på. Grönt handtag. Den går till returen in i värmepumpen men även till varmvattentanken. Varför är returen på radiatorkretsen kopplad till varmvattentanken? Sitter en T-koppling strax ovanför köldmedlet längst mot väggen. Den
BSOD: Skulle också fokuserat på luftvatten (vattenburen värme, luftblås endast utomhus). Monoblock är en enkel lösning med lägre budget. Kan tänka mig att det är hyggligt slutsålt, och entreprenörerna har mycket jobb, men om man är mindre nogräknad med fabrikat så kanske det går att få tag på innan vintern är helt slut.
Matti_75: [citat] Som jag skrev tidigare så kan luften innehålla mer vatten vid högre temperatur. Så när jorden under plattan värms upp och eftersom jorden alltid har RF 100% vid alla temperaturer. Säg att du har en innetemperatur i källaren på 20*c och rf på 60%. Då har du ~17gram x0.6(se tabell)=~10gram fukt i luften per m3. Om du då får jorden att bli varmare än ca 11*c vilken är den
lob: Hej Denna värmefläkt är det många som rekommenderar till husbilsägare som råkat köpa en värmare som bara går på gasol. Då brukar huvudkravet vara att den ska vara tyst så man kan sova med värmen igång. Tror att den är på extrapris på Elgiganten just nu. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/varmeflaktar/varmeflaktar/adax-vv9t-varmeflakt-2818350
LinaJoh: Tråden kanske är för gammal men jag kanske har tur... Vilket eldfast bruk använde du och hur mycket ungefär?
TomStockholm: Ok, så jag skulle med andra ord kunna ansluta rökrören direkt till anslutningen (i taket) och bara försegla/mura igen?
MrDizzy: Tror nästan att jag skulle tagit Hornbach värmefläkten i ditt fall. Detta för att den har inbyggd fläkt förutom värmelementet. Som gör att de gånger man vill få upp värmen sprids den fortare i hela garaget. Men ska du använda garaget som verkstad och svetsa el göra annat som kräver riktigt fläktutsug så kanske ett oljelement är att föredra. Detta då man vill få in röken i
PellePeps: [citat] Nu hittade jag så klart också ROT-boken från Purmo (MMA) om hur man byter: https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/9050/f5b81b3c55ce568c4ac26f77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf De flesta ventiler fjädrar bra, men de är lite tröga. Lite osäker på vilka ventiler jag har, om jag skulle behöva byta dem. Det kanske ändå behövs en rörmokare
Harald Blåtumme: Finns en on/off-knapp där, möjligen även en knapp för att lösgöra radiatorn från väggfästet vid städning etc.
LoTiX: [citat] Stort tack för förklaringen, makes sense! Elpatronen har jag manuellt satt ur spel, får se hur det påverkar när det är som kallast.
Daniel 109: Läckaget är ju från ventilen. En eventuell termostat monteras på ventilen. Jag vet dock inte hur den ventilen ska tätas. Men den borde ju gå att laga
Najjklas: Och om vi skall fortsätta offtopic: golvvärmen installerades tidigare iår, och har av olika anledningar inte blivit ordentligt avprovat. När bilderna togs vred jag upp hela systemet ordentligt, just för att se att allt verkar funka inför vintern. Har inte fått någon ordentlig dokumentation av de som installerade och vet inte ens om de har ”rattat in det någorlunda” Vi nöjer oss just
Alexunden: [citat] Tack! Misstänkte att det var så man gjorde. Har justerat lite nu här nere nu. Tar lite i taget. Har kikat lite i dokumenten, tack för tipset. Mycket nördigt, men jag gillar det och kommer ta mig tid att läsa. Tack!
Tomas Eriksson3: Har precis renoverat 2 badrum och där har jag satt upp 2 vattenburna handdukstorkar på vårat enrörsystem.ventilen är justerad för enrörsystem,och värme får jag på h-torkarna och även radiatorerna före och efter dessa.men frågan är hur jag justera andra skruven på själva ventilen.skall man öppna den mycket för att släppa förbi så mycket värme som möjligt.eller skall den
Tomture61: Den här appen/hårdvaran kan även styra din värmepump efter elpriset . https://ngenic.se/tune/?gclid=CjwKCAjwvsqZBhAlEiwAqAHEle9iS6RJB5FcFBSGavqsToCVQ7EQlUZQfTz-UwfInCQKeBavLw22dRoC3OIQAvD_BwE
kalleninen: Har sedan halvtannat decennium en luft-vatten VP med en 500 liters tank. Har hittills funkat mycket bra, drog ned förbrukningen från ca 35.000 kWh / år första två åren (elpatroner i en uttjänt olja/elpanna som fanns när vi flyttade in) till ca 16.000 kWh. Har senaste åren gått upp mot 17-18 i takt med att barnen vuxit... När temperaturen kryper nedåt -7-8 grader går det lite trögt
Lilllen: Tack för intressant tråd. Finns risk att jag själv skulle glömt stödhylsa nära en gammal hårdlödning. Men denna tråd förhindrar nog det då jag tänkt ett varv till. Alltid bra att veta var gränsen går. Även om en stödhylsa är billig är det ju bättre att skippa om man faktiskt inte behöver. Gör alla det så sparas det in lite smått på använd koppar och energi att göra dem
Stefan1972: [citat] Det kan man förvisso göra men en äldre skorsten behöver ju inte vara massivt murad.
DanielAdelin: [citat] Hej Jag har samma fråga och undrar om du fick löst det? Bäst hade varit med en trådlös givare. MVH/Daniel
topmount: Har du kallt ute så jobbar ju pumpen på att få vattnet till hög temperatur och det påverkas ju inte av att termostaterna är stängda. Visst tappat vattnet lite mindre temp när huset är varmt men rummens temperatur är ju ändå lägre än det cirkulerande vattnet. Så du kommer fortfarande spara el men inte riktigt lika mycket som med en inomhus givare.
Chrisbob: [citat] Har sett att dessa går att köpa. Behöver man kontakta rörmokare för detta eller går det att byta själv?
Vector: Man kan ju göra egen kulvert med att ex gräva ner markrör å isolera med markskiva å dra pexrör i med isolering på. Varmvatten kanske man ska sätta en lite vv beredare i serie med vv från bergvärmen så man inte behöver spola så mycket. Frikylan kan man ju dra med kulvert också. Självklart så kan man köpa färdiga kulvertar också ex maxitherm. Kallvatten drar man "ensam" , värmen
Dublin: Kan nån förklara skillnaderna och när man egentligen använder resp typ av shunt? Det finns ju även bivalent-varianter som jag inte heller har koll på. Bakgrunden är att jag kompletterar en pelletspanna med en tekniktank för att kunna koppla in luftvatten-VP och solslinga till samma system. Vilken typ av shunt borde jag välja för bästa möjliga system?
KjellTimell: Finns en skruv på fördelaren för att justera inkommande flödet, så att shunten inte snor för mycket. Kolla hur långt utskruvad den är och jämför med tabellen i manualen kontra projekterade flöden från LK för din golvvärme. Skruva ut den lite vid behov, men lite i taget och vänta en dag mellan justeringarna. Har du en motorventil på shuntgruppen? Som öppar/stänger tilloppet
gluecifer: Har planer att sätta en värmeväxlare till golvvärmeslingan i uterummet. Då kan vi ha glykol i endast den utan att blanda i hela husets system. Och även välja att inte värma upp alls i vinter. Tittar på denna https://www.vvsbutiken.nu/product.html/varmevaxlarpaket-tmix-e Hur bygger på en påfyllning till den? Alltså vad för koppling kan man sätta på växlaren för att kunna fylla upp