C
cpalm: Bör kanske tilläggas att det är en "fattigmans" handratt som brukar komma med kopplet och som kanske inte är avsedd för permanent bruk. Finns "riktiga" lite snyggare handrattar med förinställning och som inte ramlar av om man skruvar på dem för mycket. Finns också mer slimmade termostater som kanske får plats? Om du nu vill ha en termostatfunktion.
3 svar · 1,6k läst
·
M
mothership: Hej! Jag har bytt elavtal till timpris då jag vill testa att i princip endast köra VP på natten för att se hur värmen håller sig i huset under dagen. Jag bor i Skåne och har ett värmetrögt hus så jag har väl hyfsade förutsättningar men vi får se om det går. I övrigt har jag mycket lite kunskap om värmepumpar, golvvärme och annat, därav min fråga nedan. Värmepumpen kommer som
0 svar · 1,2k läst
Tomture61
Tomture61: Tror att en rätt installerad FTX anläggning är det som avgör vad som blir mest ekonomiskt . Rätt inst. är att alla tilluftsventiler som finns i ditt hus idag måste bort + ny tilluft från FTX aggregatet inst. dvs. nya ventrör måste opereras in i huset (dyrt i ett befintligt 2 vån hus) På ö-vån går det att använda vinden för ventrör men nedre pl är mycket mer jobb , vart ska FTX
9 svar · 1,7k läst
D
dennisdy: Tack för alla kloka svar, nu är allt luftat och allt flyter på som vanligt!
6 svar · 2,4k läst
A
Axiotrade: Efter lite mer tankeverksamhet så behöll jag allt som det var. Magnesiumanoden sitter ju i tanken och inte i rören så att förhindra att det rostar så måste elementvattnet gå i rlren och duschvattner i tanken.
3 svar · 1,0k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Det är en manuell ventil som man rider spindeln (axeln) på, finns inget stift/axel att trycka in. Edit: [bild] https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/9050/f5b81b3c55ce568c4ac26f77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
17 svar · 2,6k läst
·
N
Nybyggarn: Vi har som sagt stora 4m³ tanken i garaget, så där var det inga problem med plats. Husqvarna tanksvets kan skräddarsy en tank om du vill, när jag kollade var det inte så stor prisskillnad mot en vanlig tank. Ingen värmepump, men solfångare. Dimensionerade radiatorer för lågtempsystem så att man kan docka en värmepump i framtiden. Det blir ju lite dyrare men är ju värt det när man
28 svar · 3,4k läst
·
B
beppe34: Hur skulle ni docka in en vattenmantlad köksspis till ett befintligt system med pelletsbrännare? Tänkter lägga till en acktank på 600L och en laddomat till systemet i samma veva. Är bifogad bild en rimlig lösning? eller finns det smartare/bättre lösningar? [bild]
0 svar · 680 läst
·
B
Bjober: [citat] Mina pumpar är inköpta i intervallet 1995 till 2012 skulle jag tro. Det fanns nog effektivare då också men prisbilden gjorde att det blev enklare pumpar. Som nämnts tidigare brukar det stå effektangivelser på pumpen. Men att i klartext få reda på den tekniska konstruktionen kan vara svårare. Jag testade en av mina utbytta pumpar nu för att se om det jag förut lärt mig stämde
1,3k svar · 112,5k läst
·
B
Bjober: Jag hade inte heller monterat slangklämmor på dessa slangar. De fyller ingen funktion, knölar bara slangarna. Slangarna sitter säkert på plats av sin egen spänst. Och ska man flytta fläkten för tex städning så är det enkelt att få tillbaks allt i oskadat skick om man inte sabbat slangarna med slangklämmor.
9 svar · 3,9k läst
·
C
Coggy: [citat] Oj det låter ju lovande! Mitt hus är stenhus. Antar att det kommer kräva något mer i uppvärmning än trähus? Fjäeevrma känns ju jäkligt smidigt och tryggt.
16 svar · 2,4k läst
KJD
KJD: Ok, jag förstår. Bra indikation. jag trorockså dom tar i en delextra. Jagvill inte heller underdimensionera, och har så mycket läckage, fönster, ytterväggar, tak etc.
8 svar · 1,3k läst
·
L
Lini: [citat] Enklast är nog att se på de integrationer jag hittat (typ mot HA) där framgår det ju. Annars kan man spionera på sitt eget nätverk och se vilka kommandon de själv skickar. Verkar vara REST/Json baserat så då är det strukturellt ganska enkelt tolka. MEN jag stör mig på att broschyrerna nämner just API i materialet riktat mot konsumenter, som om det vore något de
5 svar · 1,7k läst
A
Anderscurl: Eller framför allt att kunna styra ”max” temperatur vid fullt öppen. Så att alla rum får önskad temperatur vid fullt öppen och man får ett balanserat system. Annars kan något element bli utan cirkulation och värme.
10 svar · 1,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Japp lägre snitttemperatur i rum sparar väldigt mycket på uppvärmningen. Och tjocka draperier fungerar, fråga en britt!
3 svar · 3,0k läst
Extremt
Extremt: [citat] Då låter jag det alltså vara? Tack för att man får ta del av er kompetens :)
9 svar · 7,8k läst
·
Joel Lundell
Joel Lundell: [citat] Hej Vilpi så här 10 år senare :) hur fungerar ditt system, är du nöjd? Jag håller på att sätta upp exakt samma system men en vattenmantlad kamin, F1145 BVP samt 500L ack tank. Du har inte en skiss eller möjlighet att förklara lite mer hur BVP jobbar mot tanken och hur värme sen plockas ut ur tanken? Så som jag förstår det vill man ha en bivalent shunt för att få fram rätt
5 svar · 4,3k läst
I
Installation: [citat] Kylbafflar skall ha torr kyla brukar ligga 14/17 eller 15/18 på tillopp/retur. Tänk på att du behöver daggpunktsreglering på något sätt så du inte får kondens i kylbaffeln. En utegivare GT/GM som reglerar en 3-vägsventil på kylbaffelkretsen. Hur skapar du kylan? Bergvärme? Då behöver du en kylshunt av någon typ. Återvinning kan vara att förvärma tappvarmvatten tex. Ett
1 svar · 1,5k läst
M
Martin87: Ah! Ska kolla det nästa vecka!
13 svar · 7,7k läst
·
P
PFA: [citat] Hej! Ja, som du kan se så fick jag väldigt fin hjälp av andra här i tråden. Det har flutit mycket vatten i rören sedan dess, men under 2-3 års tid har det faktiskt fungerat bra överlag. Vad jag kan minnas så har jag inte behövt göra några justeringar eller bytt ut någon del (mer än någon enstaka packning vid läckage). Jag har inte gjort några justeringar eller behövt
38 svar · 10,3k läst
·
J
J_B: Har precis skickat in mina handlingar. Hade fasadritning kvar sen jag byggde uterum så tog en kopia på den o ritade in skorsten. Planritningar har jag kvar sen huset byggdes o det borde du också ha eller få tag i via kommunen Jag tog en enkel kontrollplan på nätet som jag tyckte passa bäst för mig. Sen måste du ju välja en braskamin och en skorsten och skicka in uppgifter om dom också.
2 svar · 1,3k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Det ger olika uppvärmning , allt beror på hur bostaden ser ut . Utkylt fritidshus , bra eller moderat isolering , korsdrag eller tätt hus . Har själv en kamin på 600kg (täljsten) med dekorsten bakom (ser ut som tegelstenar) :D
18 svar · 2,6k läst
M
mecklarn: I stort har fjärrvärme en jämn och låg prisutveckling över tid. Undantag finns naturligtvis även där. De som har kraftvärme har ju även elpriset som motvikt till kostnadsökningar på bränsle. Har man som i Göteborg en del som är eldat med naturgas så blir det svårare att klara sig utan prisjustering, men de är nog undantag i branschen. Angående kapacitet så är det nog ett
4 svar · 1,0k läst
A
adde_hjelm: HAr surfat runt nu men det är svårt att hitta saker som verkar passa. Det bäst jag hittar är materialet i bilden nedan, men det innebär att jag även måste byta ventilhuset, såm det drar iväg lite kostnadsmässigt. [bild]
3 svar · 926 läst
·
tveksamt
tveksamt: [citat] Nej.
8 svar · 798 läst
D
Daniel 109: Även den typen av subventioner är problematiska. Men inte alls då illa som det påstådda pristaket.
11 svar · 1,2k läst
M
mxjolle: Det beror på hur du vill sänka temperaturen. Vill du sänka lika mycket rakt av, oberoende av utetemp, då skulle jag säga att det förmodligen är "kurvjustering" i ditt fall vilket sänker framledningstemperaturen med säg 1,5grad om du ändrar från 0 till -1,5 Kurvlutning ska du inte röra. Den justerar hur brant värmekurvan ska vara, speciellt när det är -5 eller kallare.
23 svar · 4,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Säkerhetsventilen kan sitta var som helst på systemet, det enda viktiga är att det inte får finnas någon ventil mellan pannan (värmealstraren) och säkerhetsventilen. [citat] Ingen nackdel att säkerhetsventilen sitter nära värmepumpen. [citat] Nej, det är en blindplugg.
1 svar · 2,5k läst
·
B
Bakasumi: Min man och jag, vi bestämde oss för att demontera och svetsa radiatorer under våren. Annars måste vi byta hela värmesystemet eftersom det inte finns några radiatorer tillgängliga som har samma anslutningar och samma avstånd mellan de 2 sidoanslutningarna. Annars hittade jag panelradiatorer från lenhovdo. Om svetsarbete går inte bra :rofl::
6 svar · 3,3k läst
·
N
Nils45: Bra lektion för mig, tack Josth! Slinga 4 betjänar hall och skall vara öppen tror det var 1,5 varv? Men förra vintern satte jag ner värmen genom att stänga ner den "stora"termostaten, samtidigt som jag inte vet i vilket läge shunten var i. Kan ju ha varit så att cirkulationspumpen stod och jobbade med stillastående vatten!!! Nåja den fungerar ännu men borde inte vara så varm som den
8 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.