Kör du elradiatorer i sovrummen annars? Ett plan eller flera i huset ?

K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör du elradiatorer i sovrummen annars? Ett plan eller flera i huset ?
Tilluft. Ett

En idé kan vara en kraftig takfläkt om du ska elda hårt i en kamin, har du testat det? Det sprider varmluften bra.

K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En idé kan vara en kraftig takfläkt om du ska elda hårt i en kamin, har du testat det? Det sprider varmluften bra.
Nuvarande kamin har fläktar som jag mixtrat lite med. Kan väl säga att dess fläktsystem har trimmats lite. Men takfläkt har jag inte haft . Dock så tar systemet en del värme då återvinning intaget sitter i närheten. Tyvärr svalnar kaminen snabbt

E Einh skrev:
Jag har nyligen köpt en hybridkamin som går att elda med både pellets och ved.
Jag förmodar att du då har en riktig murstock och inte enkelt skorstensrör som räcker för pellets. Med ved går det väl hjälpligt att köra vid elstopp - även om fläkten inte funkar?

• Gilla
Krux
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förmodar att du då har en riktig murstock och inte enkelt skorstensrör som räcker för pellets. Med ved går det väl hjälpligt att köra vid elstopp - även om fläkten inte funkar?
Jajamen, huset är från 1896 så det har en rejäl murstock. Jo vid strömavbrott så lägger pelletsfunktionen av men kaminen går då att använda med ved precis som innan strömavbrottet.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag värmer hela huset 106 kvm från kaminen i vardagsrummet. Huset byggdes 2006 och har ingen annan uppvärmning (bortsett från elgolvvärme i badrummet och viss annan elgolvvärme som är avstängd). Senaste vintersäsongen förbrukat 2 pallar dvs lite mer än tidigare pga elpriset. Men detta är i södra Skåne.
Yonna, Vilken effekt/kaminmodell har du?
Daniel

N Norre skrev:
Yonna, Vilken effekt/kaminmodell
Se #23 = 7kW

• Gilla
Norre
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Se #23 = 7kW
Tack

K
Planerna har ändrats. Sneglar just nu på en annan lösning. Blir att behålla den stora cronspisen ( som jag ändå är väldigt glad åt ) och efter att studerat olika placeringar och gjort lite olika experiment med värmespridning så kollar jag just nu på möjligheten att sätta in ved kamin i en annan del av huset . om jag kan få tag i den kamin och den fläkt jag vill ha kommer jag kunna värma upp större delen av huset med vet och låta luftvärmepumpen endast hålla en grundvärme så får man elda upp resten.
Inväntar just nu en offert.

efter mycket undersökningar och konsultationer så är pellets inget att ha för mig alldeles för dyrt . då jag har bra möjligheter för att ordna ved fördelaktigt är detta vad jag ska satsa på

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
jag har bra möjligheter för att ordna ved fördelaktigt är detta vad jag ska satsa på
Har man tillgång till ved och även tillgång till någon som hanterar veden skulle även jag funderat på detta. Men jag byggde som pensionär och pellets är lätt att hantera. Vi får se hur pelletspriserna blir till sommaren - 23. Köpte i våras för 2.500:-/pallen så denna vinter är ekonomisk.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
K
yonna yonna skrev:
Har man tillgång till ved och även tillgång till någon som hanterar veden skulle även jag funderat på detta. Men jag byggde som pensionär och pellets är lätt att hantera. Vi får se hur pelletspriserna blir till sommaren - 23. Köpte i våras för 2.500:-/pallen så denna vinter är ekonomisk.
Menar inte att pellets är fel för alla menade för min egna del. Självklart är pellets en fördel för många då ved kräver både en hel del jobb och tid . Har en mängd saker som blir lidande pga att jag måste lägga tid att ordna ved så finns nackdelar där med. Men ved är det billigaste för min del och jag gillar att elda i min cronspis så :)
Då lyckades du få ett väldigt bra pris :) kostar över 5000 just nu

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.