Hur stort är huset och vad är det för huvudsäkring? Räcker det med enfas element med stickpropp för att värma huset när det är -20 grader?

mrsnhp mrsnhp skrev:
Inte lätt att veta om man inte har behövt tänka på det tidigare för att man t.ex. har bott i lägenhet :) Jag är uppvuxen i villa med en olja/ved-kombipanna. Sommartid när värmen inte behövde vara på fick man gå och elda ett litet lass ved en timme innan man skulle duscha :rofl:

Lycka till!
Det är ju på många sätt en charmig bild du målar upp! Synd man är så lat och bekväm av sig ;)

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Hur stort är huset och vad är det för huvudsäkring? Räcker det med enfas element med stickpropp för att värma huset när det är -20 grader?
162 kvm fördelat på två plan. Huvudsäkring kan jag inte uttala mig om, men elsystemet är äldre och ska bytas ut, så det klarar sannolikt inte så hemskt hög belastning. - 20 blir det nog inte här ute i skärgården på västkusten, men jag förstår din poäng (y)

K Kvantfysik skrev:
Ja oljepannan försvinner så småningom, vi behöver platsen till annat. Cisternen tar upp ett helt rum bara den. Vi har kakelugn och gammal vedspis som vi kan använda för att trycka upp värmen lite extra vid behov.
Är de rökkanalerna besiktigade och godkända?
Men du kanske tänker på dem som en mer långsiktig lösning.
Antar att du inte har någon ved, eftersom du inte tog upp det alternativet.

M mattoys skrev:
Är de rökkanalerna besiktigade och godkända?
Men du kanske tänker på dem som en mer långsiktig lösning.
Antar att du inte har någon ved, eftersom du inte tog upp det alternativet.
Sotarn ska titta på detta. Krävs det åtgärder så löser vi det tids nog, men som du säger är detta en mer långsiktig lösning. Möjlighet finns att skaffa ved från lantstället, vi kommer bunkra ett litet lager så småningom.

När du skriver cistern så tänker jag på ackumulatortank. Jag har ingen aning om huruvida det är möjligt och realistiskt att göra om en gammal oljetank till ackumulatortank men det finns tror jag flera här som har kunskap om det. Om möjligt så ger ju en stor ackumulatortank möjlighet att lagra energi från många typer av värmekällor och därmed möjlighet att minska kostnader för uppvärmning. Något att undersöka innan tanken tas bort.

T TommyC skrev:
När du skriver cistern så tänker jag på ackumulatortank. Jag har ingen aning om huruvida det är möjligt och realistiskt att göra om en gammal oljetank till ackumulatortank men det finns tror jag flera här som har kunskap om det. Om möjligt så ger ju en stor ackumulatortank möjlighet att lagra energi från många typer av värmekällor och därmed möjlighet att minska kostnader för uppvärmning. Något att undersöka innan tanken tas bort.
Exakt hur bra det blev vet jag inte men en fd kollega gjorde det. Tömde och rengjorde tanken, lyfte upp den och isolerade runt om

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.