Jag har skickat in en bygganmälan till kommunen för installation av rökanal och kamin.

Kommunen har svarat med att dem kräver en komplettering i form av "Intyg om att rökkanalens höjd och placeringen inte kommer medföra olägenhet för grannarna".

Det var första gången jag hörde talas om något sådant. När jag ringer kommunens service center har dem inte heller hör talas om det förut utan blir tvugna att hänvisa till handläggaren.

Handläggaren står på sig så jag ringer skorstensfejarmästare som inte heller har hört talas om det.

Någon som varit med om nått liknande? Omårdet jag bor i är tätbygt men samtliga grannar har kaminer utom jag.

T Tobbe_C skrev:
Jag har skickat in en bygganmälan till kommunen för installation av rökanal och kamin.

Kommunen har svarat med att dem kräver en komplettering i form av "Intyg om att rökkanalens höjd och placeringen inte kommer medföra olägenhet för grannarna".

Det var första gången jag hörde talas om något sådant. När jag ringer kommunens service center har dem inte heller hör talas om det förut utan blir tvugna att hänvisa till handläggaren.

Handläggaren står på sig så jag ringer skorstensfejarmästare som inte heller har hört talas om det.

Någon som varit med om nått liknande? Omårdet jag bor i är tätbygt men samtliga grannar har kaminer utom jag.
Räcker det inte med godkännanden från grannarna då kanske ?
Har du en bra relation är det väl bara tat fixa. Annars borde du kanske ta strid - har aldrig hört talas om det, borde gå att ifrågasätta ?

I vilken kommun?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Räcker det inte med godkännanden från grannarna då kanske ?
Har du en bra relation är det väl bara tat fixa. Annars borde du kanske ta strid - har aldrig hört talas om det, borde gå att ifrågasätta ?
Jag har redan skriftlig ok från grannarna men kommun eftersöker intyg från skorstensfejarmästare.
Lutar åt att jag får försöka få ihop något påskrivet av en sådan.

Jag fann bara det hela märkligt då ingen kan garantera att någon annan inte ser det som en olägenhet. Om någon sen blir störd så kan dem ändå göra en anmälan så att man får eldningsförbud om man bedömmer det så.

Rent lokalt så beror det helt på väder och vind. Ibland ligger röken tät från grannarna men ibland känns ingenting. Beror mer på hur dem eldar tycker jag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade ritat upp husen närmast din skorsten och på så vis visat att skorstenen inte riskerar att "ryka" in genom grannens fönster... men om handläggaren blir nöjd med det...

A Alexn72 skrev:
Jag hade ritat upp husen närmast din skorsten och på så vis visat att skorstenen inte riskerar att "ryka" in genom grannens fönster... men om handläggaren blir nöjd med det...
Jag skickade med situationsplan redan från början. Jag kommer försöka skaffa intyg så får vi se. Jag återrapporterar här ifall nån annan är intresserad

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nja.. situationsplanen säger inte så mycket om vilka höjder som gäller för fönster och skorsten...

A Alexn72 skrev:
Nja.. situationsplanen säger inte så mycket om vilka höjder som gäller för fönster och skorsten...
Sant, men att rita upp det i 3D är överkurs för mig.

T Tobbe_C skrev:
Sant, men att rita upp det i 3D är överkurs för mig.
En 2d bild på de närmaste borde räcker kan man tycka

Kan det vara så att kommunen är skeptisk om det är stora höjdskillnader mellan husen. Teoretiskt kan det vara så att ert hus ligger lägre än någon granne och att era rökgaser då blåser mot grannen på låg höjd. I så fall bör en ritning där höjderna är angivna visa om detta är en risk eller ej.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K klimt skrev:
Kan det vara så att kommunen är skeptisk om det är stora höjdskillnader mellan husen. Teoretiskt kan det vara så att ert hus ligger lägre än någon granne och att era rökgaser då blåser mot grannen på låg höjd. I så fall bör en ritning där höjderna är angivna visa om detta är en risk eller ej.
Så kan det nog vara. Husen ligger i höjdskillnad i suterräng. Men det har dem å andra sidan alltid gjort och även grannarnas hus.

Det har var tydligen knepigare än jag trodde. Vid kontakt med Skorstensfejarmästare så svarar fler att "Vi jobbar inte så" istället vill dem besikta när bygget är klart. En kunde kanske tänkas titta på det men i så fall i December...

Känns som man blivit placerad i en byråkratisk fälla.

Ska också installera en kamin men ska bara ansluta till befintlig murstock.

Låter som att du haft otur och fått någon slags miljöaktivist som handläggare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.