2 881 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Intyg från skorstensfejarmästare
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Kravet som finns är att toppen på skorstenen ska befinna sig över nock på huset .
Plus 1 m över taktäckning .
Jobbigt att behöva ta till advokat / domstol för att få inst. eldstad / skorsten
Plus 1 m över taktäckning .
Jobbigt att behöva ta till advokat / domstol för att få inst. eldstad / skorsten
Om besiktningsman inte godkänner så får jag lösa det. Samtliga grannar har ju skorsten.E Emanuel01 skrev:
Men just nu ser det ut som om jag inte kommer komma dit över huvud taget. Har skickat mail till handläggaren men blir det kalla handen lägger jag nog ner projektet.
Det där med 10 grader är deras tolkning men reglerna som gäller finner man i BBR 6:72.
Jag har till och med läst förarbete samt HD domar och vad jag kommer fram till är att det aldrig finns nån garanti utan att det bedöms fall till fall om någon granne anmäler.
Det bekräftades även av kommunen att även med intyg så kan man få nerslag på besiktningen.
Även med besiktning kan man få eldningsförbud om det bedöms som olägenhet för granne.
Uppdatering:
De 4 första sotarna var kalla handen. Det var blandade svar från att ”Vi jobbar inte så, vi besiktar efteråt” , några refererade till att Stockholm var uppdelat och att man inte åker till andras territorium (kartell?). En kunde kanske titta på det men i så fall i 2023…
Till sist hittade jag ett litet sotarföretag som kunde förbarma sig och skrev ihop ett intyg.
Med detta kompletterat gav kommunen startbesked.
Igår firade jag med att lägga order på prylarna.
Fortfarande märkligt agerande från kommunen att begära nått som är så svårt att få.
De 4 första sotarna var kalla handen. Det var blandade svar från att ”Vi jobbar inte så, vi besiktar efteråt” , några refererade till att Stockholm var uppdelat och att man inte åker till andras territorium (kartell?). En kunde kanske titta på det men i så fall i 2023…
Till sist hittade jag ett litet sotarföretag som kunde förbarma sig och skrev ihop ett intyg.
Med detta kompletterat gav kommunen startbesked.
Igår firade jag med att lägga order på prylarna.
Fortfarande märkligt agerande från kommunen att begära nått som är så svårt att få.
Det var ju bra att det verkar ordna sig, men ett sånt intyg har jag aldrig hört talas om att någon byggnadsnämnd någonsin begärt. Frågan är om de ens får göra det. Byggreglerna för eldstäder ska ju se till att en installation just inte orsakar olägenhet för allmänhet, och besiktningen som görs när installationen är klar syftar ju till att kontrollera att dessa krav är uppfyllda. Det kan ju bara göras när det finns en installation att besiktiga. Det är ju samma sak som att man vid en ansökan om att bygga ett hus på förhand skulle kräva ett intyg på att huset kommer att vara byggt enligt alla konstens regler. Helt meningslöst och låter som dumheter.
Klicka här för att svara