Attitudeswe
Attitudeswe: Funderar på om det är värt 650kr för att köpa en wifi modul så att man via swagger API kan styra den mot spotpris... Om man kan undvika 20dygn med 10kr/kwh och värmen drar 3kwh dessa dygn så är den ju betald sen... Bonus blir att man kan logga temperatur i badrum och golv till en databas...
2 svar · 1,8k läst
·
B
BGA: Då skall det alltså vara en komponent byglad över anslutningen i CBJ. Finns det någon som kan anvisa en tabell med värdena för Resistans- temp på framledningsgivaren?
3 svar · 761 läst
T
tergo: [citat] ja om du har ett tvårörssystem men inte om du har enrörssystem
1 svar · 923 läst
·
M
Murkla1949: Hej, vi bor i ett enplanshus som är lite konstigt planerat (två mindre hus som byggts ihop). Huset är i vinkel och har vardagsrum i varje ände och tyvärr sitter öppna spisen i "fel" ände... Vägg i vägg med öppna spisen har vi en gammal pelletskonverterad panna som vi bara kört ibland när det varit riktigt kallt eller om vår Mitsubishi Ecodan luft/vatten stannat för den har det lite
0 svar · 965 läst
·
M
Markarbetaren: [citat] Yes, fick funktionen för 2v sedan då dom bytte mätare hos oss, har Ellevio. Kul att man kan se förbrukning per timme varje dag och sedan lägga på grafen för elpriset per timme. Jag har dock fortfarande rörligt månadspris, vet inte om det är lönt att ha timpris då jag inte äger nån elbil och matlagningen efter jobbet är svår att komma ifrån. Efter några månader med
9 svar · 3,0k läst
S
Sanneyes: [citat]
16 svar · 31,4k läst
·
S
16 svar · 31,4k läst
·
B
BadMania: Hejsan, jag har just köpt ett 2-plans fritidshus med ett vattenburet system (radiatorer och rör från 50-talet i bra skick) som värms av en luft/vatten värmepump med stor ack tank(ca 15 år gammalt). Ack tanken har en shunt som styrs av en utomhusgivare. Det finns också en styrenhet som tillåter tidsstyrning och även har ett enkelt +/- vred som direkt påverkar shunten. Min tanke är att
0 svar · 2,8k läst
H
Haas84: [citat] Okej. Hur går jag tillväga för att koppla in en sån? När jag googlar så får jag bara upp en massa om att koppla in rumsgivare.
12 svar · 4,4k läst
·
J
jonaserik: Skit i nattsänkningen, det är ingen höjdare. Det kostar rätt bra med kraft för att höja på morgonen och ska då ske kanske timmar före uppgång. Gör som sägs , ställ in på solen och inte på klockan. Därefter justerar du kurvan till lagom värme i huset. Som en tumregel , vid 0 ute ca + 42 C ut . Ratten med månen minskar tempen och kan med fördel användas när ni åker bort en
3 svar · 1,5k läst
·
R
Rillehouse: [citat] Följdfråga, blir det på något sätt svårare att elda i och med att vi saknar spjäll? Nu är det ju fullt blås utan möjlighet att strypa lufttillförseln? Det här är en inbyggd modell som har spacklats och målats in så det lär ta ett litet tag tills leverantören kommer fixa detta gissar jag då det är ett större jobb.
5 svar · 4,2k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: [citat] Nej, det borde bli ungefär samma. Teoretiskt är 18/20 lite snålare än 19; 5% per grad stämmer inte exakt utan är ett schablonvärde baserat på 0 grader ute och 20 inne.
3 svar · 1,2k läst
ZoominZoomout
ZoominZoomout: [citat] Tack! Jag kollade i boken men det verkar som den typen inte är med, några dock som verkar ha samma funktion. Ska utforska vidare. Är rädd för hantverkare efter det senaste badrumsrenoveringen (sparar tid och pengar genom att lösa problem själv :) )
2 svar · 923 läst
·
janwide
janwide: Vi är lite i samma läge. Har en NIBE som är 15 år gammal. I somras gav cirkulationspumpen på köldsidan upp så den är bytt. Annars tuffar den på som den ska. Oron gäller om något större fel inträffar när det är svinkallt ute. Typ trasig kompressor. Det vore ju inte så kul att köra på elpatron i tre månader innan man kan få en ny pump installerad med dagens elpriser. Å andra
6 svar · 2,8k läst
F
fribygg: [citat] OT:Jag frågade ödmjukt, om du uppfattar det drygt är det nog du som har problem. Om inte TS anser att mina förslag på effektiv uppvärmning i nybyggt hus vore läsvärt tror jag knappast han hade gillat mitt inlägg.
65 svar · 9,8k läst
M
Mr_kyl: Kalas, är du lite pillig kan du löda förbi hastighetsreglaget så kanske du slipper byta cirkulationspump...
5 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Eftersom det gäller en bostadsrätt så kan styrelsen ha synpunkter på vad som får anslutas till uppvärmningssystemet eftersom det är deras ansvarsområde. Hos oss måste det vara rätt sorts ventil, dvs. en som går att ställa till det KV-värde som passar systemet.
4 svar · 1,2k läst
T
Togy: [citat] bra förslag. Kanske jag kan ta upp en ruta på 60x60cm i bjälklagsfacket framför fördelaren.
2 svar · 1,0k läst
U
Ulfrub: Tack för värdefulla svar.
4 svar · 1,1k läst
·
U
L
L A Axelsson: Dagens element är inte effektivare, hur många watt ett element avger avgörs av hur det är utformat. Du borde kunna hitta ett befintligt i huset som utifrån rummets storlek kan ge en hint om hur många watt elementet borde vara på. Du kan ju överdimensionera då passar elementet bättre om du har en värmepump som värmer elementvattnet eller tänker skaffa en i framtiden. Att byta element
4 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Eftersom ni har pannan igång (för varmvatten) så måste det vara lite tryck i radiatorkretsen. Har ni radiatorerna inkopplade så måste dom vara helt fyllda. För i gränslandet mellan vatten och luft så kommer järn (tex radiatorer) att rosta. 1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare. Är det fem meter i höjdled (höjdskillnad) mellan manometern och högsta punkten på radiatorkretsen
4 svar · 1,7k läst
·
G
Greger_08: [citat] Det är för att inte behöva värma det nya kallvattnet som kommer in i pannan för vid tex vid en dusch. Jag har satt pannan att hålla 35*C och men jag värmer upp den på natten till 70*C så jag ligger alltid bra mycket högre än 35*C hela dagen.
42 svar · 3,6k läst
·
Leslie Holm
Leslie Holm: Hej Jag har två äldre kakelugnar som har ett tjockt lager med förmodar jag eldfast lera. Du skriver att du bara lägger på ett tunt lager lera. Kan detta vara en annan teknik som håller längre? Som synes så har all beklädnad lossnat. Tänkte först klä med eldfast tegel men det verkar vara lite overkill nu när jag läst om detta. [bild] [bild]
7 svar · 11,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Så här ser den gjutna originallösningen ut på en spis från Husqvarna vapenfabrik. Notera klacken som den står står på och tyngden på insidan som får den att falla inåt, d v s mekanismen får den att hålla sig på plats trots att den bara står löst vid öppningen. Inte helt långt ifrån ett tjockt plattjärn. [bild]
3 svar · 2,8k läst
·
B
BSOD: [citat] https://nordictec-store.com/gb/157-central-heating-manifolds Finns på ebay här
6 svar · 4,4k läst
P
poba53: Jag tror stiftet sitter rätt på film2. De flesta adaptrar av denna typ har en gummiring istället för clipset för att hindra att stiftet trillar ur när adaptern inte är påskruvad. Om stiftet inte har större diameter på insidan så skulle Du kunna dra ur det som filmen visar. Jämfor med bifogad bild. [bild]
3 svar · 1,6k läst
·
KJD
KJD: [citat] Har fintat bort mig själv och kapat bort just dom här öppningarna i vändskivan och då jag kört strikt cc40 och därmed kapade bort dessa. Borde rimligtvis kunna ta upp motsvarande spåröppning i dom långa skivorna? Eller är bärigheten räknad på milimetern? p.s. cc40 är inget jag rekommenderar - superkrångligt - men var ett krav från Kiilto då man lägger flytfix+klinker
20 svar · 5,7k läst
·
R
Ralph Dollander: [citat] Hej Roland, Jag har en exakt likadan utedel i min luft/vatten-värmepump. Tyvärr har kretskortet slutat att fungera och det verkar omöjligt att få tag på kretskort för Sanyos värmepumpar efter att Panasonic köpte Sanyo. Om Du till äventyrs har kvar utedelen utan att använda den, är jag mycket intresserad av att köpa kretskortet till ett mycket bra pris./Ralph
2 svar · 3,3k läst
PNO
PNO: Det är en kanal som går någon annanstans i huset. Endera i form av en murad rökgång i tegel eller i form av ett fyrkantigt eternitrör som tillexempel imkanal till köksfläkt eller någon vanlig frånluft på exempelvis en toalett. Att man inte ser teglet är precis som det ska vara. Murstockar från denna tiden putsades alltid utvändigt för att de ska vara täta. Och puts är av naturen
1 svar · 804 läst
·
V
VikingS: Bumpsr tråden. Ingen som kan dela med sig några erfarenheter av det system man själv hsr?
2 svar · 873 läst
Attitudeswe
Attitudeswe: Förbjud eltillsatsen i f750n ( kan ställas så att den bara tillåts vid -15 eller kallare ute) och sätt LLVPn på 2 grader under FLVPn - (säkerställ att den står på endast värme)
2 svar · 787 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.