4 331 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Vattenburen golvvärme knackar. Lufta?
P Pillard skrev:Vi har ett LK-system med vattenburen golvvärme. Vi har två fördelare, en för varje våning och en egen ledning som drar iväg till garaget.
[bild]
Härom dagen märkte jag av ett ljudligt knackande runt garaget. Det lät lite som om grannen pålade på sin tomt. Till slut lokaliserade jag ljudet till skåpet där garagets golvvärmeslingor går iväg. När jag stängde av flödet där tystnade det direkt.
[bild]
När jag pratade med rörisen dagen efter trodde han att det var luft i systemet och jag testade att öka trycket i fjärrvärmeväxlaren. Från ca 1 bar till knappt 1,5 genom att vrida på "påfyllnings-brytaren"
[bild]
Sen funkade det bra från igår förmiddag till nu på morgonen då det började knacka igen. Jag kollade in för att se om trycket sjunkit igen men nålen stod och skakade. Jag vred då av garageslingorna igen varpå allt lugnade sig.
På de vanliga fördelarna sitter ju luftningsventiler och de har jag testat att lufta och det kommer ingen luft alls. Den i garaget verkar dock inte ha någon luftningsventil alls. Vad fasen gör jag? Nu är det ju inte minusgrader än men jag vill ju kunna köra garagevärmen innan det för kallt ute.
Byt ut turbulatorn med hjälp av en riktig röris. Detta är ett hemmabygge.
Turbulatorn? Det hade för övrigt varit en intressant diskussion att se nån ha med den röris som gjort installationen eftersom det är en stor och välrenommerad firma och just den specifika rörisen inte direkt skulle ta lätt på dylik kritikE Klimatbygg skrev:
P Pillard skrev:
P Pillard skrev:
P Pillard skrev:
Skojade lite om Turbulatorn när jag direkt såg att det inte var en riktig röris som gjorde jobbet.P Pillard skrev:
Det är mycket enkelt att se detta.
Kanske läsarna kan säga vad som är fel.
En stor och välrenomerad firma har ibland folk som inte är riktiga rörisar som jobbar medan en riktig röris sedan står för jobbet, oftast ägaren.
Om en riktig röris gjort jobbet kanske det inte knackat.
Du får väl anmäla felet hos den stora firman om du har kvitto.
Om du vill veta felet utan att det ska komma till offentligheten kan du kontakta mig privat.
HejP Pillard skrev:
Jag tror inte det här har med luft att göra.
Min gissning är att radiatorventilen till garageslingorna sitter på returledningen och då får fel flödesriktning. Det gör ofta att ”käglan” som stänger ventilen får tryck från fel håll.
Det brukar resultera i mekaniska synkningar då käglan smäller igen men fjädrar ut igen när cirkulationen/trycket försvinner.
Detta kollas lättast genom att stänga av garageslingan tills den svalnat och sedan öppna. Blir röret till ventilen med termostaten varm först är det rätt kopplat, annars fel håll.
/ Björkskär
Felet gör inget om det kommer till offentligheten, däremot kanske jag inte namnger dem direkt. Så du får gärna berätta så blir det enklare för mig att ta diskussionen med dem. Själv hade jag bara tänkt påpeka att det behövs luftningsmöjlighet i garaget.E Klimatbygg skrev:Skojade lite om Turbulatorn när jag direkt såg att det inte var en riktig röris som gjorde jobbet.
Det är mycket enkelt att se detta.
Kanske läsarna kan säga vad som är fel.
En stor och välrenomerad firma har ibland folk som inte är riktiga rörisar som jobbar medan en riktig röris sedan står för jobbet, oftast ägaren.
Om en riktig röris gjort jobbet kanske det inte knackat.
Du får väl anmäla felet hos den stora firman om du har kvitto.
Om du vill veta felet utan att det ska komma till offentligheten kan du kontakta mig privat.
När det gäller debatten med dem så var det inte nåt försvar för att de skulle ha rätt utan om man träffat rörisen ifråga hade man förstått att debatten i fråga hade kunnat bli underhållande för övriga som ser på
Jag håller med Klimatbygg om att detta är en ”hemmafixarlösning” som är svår att få att fungera optimalt.P Pillard skrev:Felet gör inget om det kommer till offentligheten, däremot kanske jag inte namnger dem direkt. Så du får gärna berätta så blir det enklare för mig att ta diskussionen med dem. Själv hade jag bara tänkt påpeka att det behövs luftningsmöjlighet
För att få detta att fungera fullt ut måste alla slingor
När det gäller debatten med dem så var det inte nåt försvar för att de skulle ha rätt utan om man träffat rörisen ifråga hade man förstått att debatten i fråga hade kunnat bli underhållande för övriga som ser på
Många anser dock att det bara gäller att få grundvärme i ett garage och att det ”duger”. Ofta görs ju detta för att spara på kostnader och arbete för kund och röris, tyvärr oftast bara för röris..
för full funktion ska naturligtvis fördelaren bytas mot en riktig dito.
/ B
Just nu vågar jag inte göra några experiment med systemet eftersom den tidigare föreslagna lösningen verkar ha funkat så längeB Björkskär skrev:Hej
Jag tror inte det här har med luft att göra.
Min gissning är att radiatorventilen till garageslingorna sitter på returledningen och då får fel flödesriktning. Det gör ofta att ”käglan” som stänger ventilen får tryck från fel håll.
Det brukar resultera i mekaniska synkningar då käglan smäller igen men fjädrar ut igen när cirkulationen/trycket försvinner.
Detta kollas lättast genom att stänga av garageslingan tills den svalnat och sedan öppna. Blir röret till ventilen med termostaten varm först är det rätt kopplat, annars fel håll.
/ Björkskär
Klicka här för att svara