Har två radiatorer där pinnen i packboxen kärvar fast, så nu tänkte jag byta dem. Frågan är bara vilken det är. Kan man se detta utan att plocka ut den? En närbild av en äldre, korroderad termostatventil på en radiator, behöver underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter en objekts diameter, troligen inom ingenjörsväsende eller mekanisk kontext.
Skapa konto

Det finns flera med 13 mm nyckelgrepp, så jag funderar på hur jag kan snäva av alternativen ytterligare.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_133_4805217.pdf

Bilden visar en katalog över industriella packboxar med artikelnummer och beskrivningar på svenska.
Skapa konto

Både första och tredje är ganska lika tycker jag. Även nederst finns en som ser rätt lik ut..

Demmpa Demmpa skrev:
Står det någonting på ventilhuset och/eller kopplet?

Är insatsen utbytt?
Är det originaltermostaten? Hur ser den ut i så fall?
Från när är ventilhuset/kopplet (radiatorn)?

Jämför ventilhuset/kopplet med de i rotboken,
[länk]
Jag hittar tyvärr inga markeringar eller text på ventilhus eller koppel. Jag vet heller inte så mycket om historiken i systemet. Man gick över från olja till bergvärme runt 98-99, men jag vet inte om radiatorerna ändrades på något vis.

Termostaterna ser ut så här:

Energisparande spiralformad kompaktlysrör med vit plastsockel mot ljus bakgrund.
Skapa konto
Liggande kolsyrepatron, vit och svart, etikett "MATT", metallring, nyckelring, vit bakgrund.
Skapa konto
Energisnål lampa, spiralform, vit, ligger på fönsterbräda, delvis suddig bild, inomhus, dagsljus.
Skapa konto

De verkar båda vara av typ som går att ersätta rakt av med nyare evosense, vilket jag hade tänkt som nästa steg.

Katalogbild av termostater och tillbehör för uppvärmningssystem med produktnummer och text på svenska.

Ventilhusen ser likadana ut på båda radiatorerna

Kromad termostatventil på radiator, förinställt vinkel, vägg, rörmontage, använd, värmesystemkomponent.
Skapa konto
Termostatventil på radiator, vitmålad vägg, sprucken tapet, metall och svart rör.
Skapa konto

Rör, ventil och kopplingar vid en elementinstallation mot en vit vägg.
Skapa konto
Kromad vattenventil, vita rör, vägg, skuggor, rost och korrosion synlig.
Skapa konto

För mig är det oklart vilken detta motsvarar i rotboken. Tycker att de ser väldigt likadana ut:

Produktkatalogsida med MMA-ventiler, beskrivningar, artikelnummer och ersättningsdelar. Katalog över utbytesinsatser för ventiler, inklusive beskrivningar, gängstorlekar och prisinformation.
Tabell med tekniska specifikationer och bilder på ventilprodukter för industriell användning, inklusive modellnummer och dimensioner.

Den vita termostaten är relativt ny.
Den svartvita tror jag är äldre än den vita men ändå inte originalet.

Den fjädern & brickan som är vid termostaten i bild två tyder på att insatsen har blivit utbytt.

NTM, AN-koppel, ANR eller eventuellt NI.

Tyvärr går jag bet, eventuellt kanske @Krilleman kan svara.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Huset är från 1923 så det kan nog ha varit en och två renoveringar och byten under årens lopp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.