Hej!

Har en jötul panorama, insats i tidigare öppen spis. Jag har läst instruktionerna hundra gånger minst men blir inte klok.

Hur bör jag justera de två reglagen, primär och sekundär, för att få ut så mycket värme som möjligt?

Instruktionsboken säger att man efter att brasan brinner ordentligt kan stänga primärluften helt för att sedan justera värmen med sekundärreglaget. Men på tabellen över hur de eldar för att nå nominell värmeåtergivelse så står det att primärluften är öppen till ca 70 och sekundär till ca 30. Jag får det helt enkelt inte att gå ihop.

När jag har fullt öppna spjäll så brinner det väldigt fort och oroligt och jag tycker inte att kaminen blir särskillt varm.

visst ska man också försöka få till sekundärförbrännning så att man ser flammor vid de små hålen i bakkant? Är detta en indikation enbart på clean burnung eller även på att kaminen ger maximal värme?

Mats-S
Hej!

"Maximal värme" är ju lite dubbeltydigt, antingen max värmestrålning, eller alternativt max värme/kg ved :thinking:

Hittade det här i manualen (sidan 21):
https://www.jotul.se/sites/sweden/files/products/Manual_C_400_10038277_P02_151018.pdf

"
• Stäng tändventilen (bild 11 B) när veden brinner bra.
• Stäng dörren.
• Styr sedan förbränningshastigheten till önskad värmenivå
• genom att justera luftventilen.
• Kontrollera att efterförbränningen (sekundärförbränningen)
startar. Detta ser du på att gula fl ammor brinner framför
hålen under rökhyllan.
• Under normalt drag kommer elden att sköta sig själv
"

Jag har själv en Morsö på sommarstället, och normalt sett så har jag aldrig det undre spjället öppet, reglerar allt med det övre, och det verkar ju stämma med din kamin också :)

Tack för svar!

Men jag upplever att när jag har nedre reglaget stängt och övre öppet så brinner det oroligt och sekundärförbränningen är inte igång.

Mats-S
L Louise1986 skrev:
Tack för svar!
Men jag upplever att när jag har nedre reglaget stängt och övre öppet så brinner det oroligt och sekundärförbränningen är inte igång.
Det är viktigt att du börjar med att elda kraftigt med mycket syretillförsel så att elden tar sig rejält och kaminen får en hyfsad grundvärme. Först då kan du gå över till normal eldning med undre tändventilen stängd.
På min Morsö andvänder jag sällan undre ventilen, öppnar luckan på glänt istället eftersom det går fortare att få igång en riktig eld då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.