J
Josth: Ok. När det gäller tvättstugan skulle jag nog behålla elementet men sätta upp torklinor/torkställning om det saknas och ställa in ett bra avfuktningsaggregat. Källaren kan kännas kall och fuktig på sommaren och det undviker man med ett bra avfuktningsaggregat.
3 svar · 1,5k läst
·
DrKron
DrKron: Mma är det. Problemet är med allra största sannolikhet löst. Jag köpte en ny ventil som jag nu monterat och det är uppenbart att den gamla ventilen (som också var ny) har låst sig i stängt läge. Jag väntar nu på att värmepumpen ska börja värma upp det nya vattnet igen. Lärdom till nästa gång, öppna ventilen lite lätt och kolla att vattnet flödar efter montering. Tack för
13 svar · 2,8k läst
·
D
Daniel 109: Det låter mer som att det är någon typ av tekniktank som TS är ute efter. Något som knyter ihop varmvatten, värme och olika värmekällor. Inte en elpanna i sig. Även om man lämpligen har elpatron i tanken också.
4 svar · 1,1k läst
B
Bjornisborgen: Tack för svaren. Jag kan inte blockera elpatron just nu i menyval men finns tydligen en dold installatörsmeny jag ska prova ikväll Ska även prova sänka påverkansgraden i ngenic.
3 svar · 1,8k läst
E
Anonymiserad 137805: Man monterar inte kaminer i skorstenar,de står utanför och möjligtvis ansluts de till ett rökgång
2 svar · 4,0k läst
·
GK100
GK100: Om du har cirkulationspump i systemet spelar det ingen roll det är vid självcirkulation rördimensionerna är viktigare.
1 svar · 1,8k läst
·
L
L A Axelsson: [citat] Längden måste troligen anpassas.
3 svar · 1,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Nej, däremot kan du ta bort termostaten och "motionera" ventilen om den fastnat. Brukar vara en pigg som rör sig, har den fastnat är den stum och då får man knacka på den.
17 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ställ frågan så är det nog någon som svarar! (y)
6 svar · 5,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Blir det blött där genomföringen är när du duschar? I så fall kan det vara bra att skydda genomföringen med en duschdörr eller -draperi.
5 svar · 1,7k läst
·
WestbergA
WestbergA: [citat] Jag har ett filter på returen direkt innan värmepumpen som sitter i en större ballofixventil. Tror dock bara att det är en silkorg. Möjligen kan man byta ut den silkorgen. Stället jag upptäckte slagget på vsr i bottenvåningen. Elementrören fram till 4 av 6st element i bottenvåningen leds fram via bjälklaget, och sen droppar de ned genom innervägen och returen går upp igen.
12 svar · 2,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Varm luft stiger upp mot taknocken. "Sval" luft på loftets golv "rinner" ut för kanten ner till markplanet. För att inte få för varmt på loftet samtidigt som det är "svalt" på markplanet så är det bra med en takfläkt som sätter all luft i rörelse och "blandar" runt luften.
2 svar · 1,4k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Ok, denna är nog överdimensionerade eftersom el aldrig behöver gå in? Jag ser att jag angav fel modell, den heter Nibe 1210. Som lägst hamnar Kb-f på -2 i slutet av vintern, i slutet av sommaren är den +14.
5 svar · 959 läst
nino
nino: Har skrivit ut en adapterring för RAVL till 30*1.5 som verkar funka bra,nu var det ju inte det du frågade om men ifall nån hittar hit :)
4 svar · 1,6k läst
·
J
Josth: [citat] Om du inte kan hitta nätverkssladden på baksidan värmepumpen där den ska finnas (efter 2013) så sitter den ansluten på displaymodulen nertill rakt underifrån till vänster. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f370-cu-3x400v-066055/032-display-modul-m-uplink-res-d.html Beror på hur mycket du vill riva isär och var för att hitta anslutningen. Den gamla
6 svar · 9,9k läst
·
K
Kane: [citat] Elschema finns i manualen, https://www.nibe.eu/assets/documents/11431/411216-2.pdf
2 svar · 2,9k läst
Tombrittberg
Tombrittberg: [citat] Inte bra med 90* böjar, mycket motstånd ( dåligt drag) , sen är det bra om sotet kommer till botten av skorstenen.
10 svar · 2,3k läst
M
Matteus55: Vi installerade en Ecodan luft-vattenpump för ca 2 år sedan för 115 000. Då hade vi allt annat redan. Så om nu alla radiatorer behövs köpas till så låter det väl rimligt som tidigare har kommenterat.
7 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] jag har en fördelare per våningsplan så jag kan avlufta alla slingor på respektive fördelare. Är jag hade en shunt var den dock placerad i källaren, likasåär cirkulationspumpen nu. Ja jag har en volymtank i systemet, 500liter. Bergvp jobbar mot tanken och sedan har jag två kretsar ut från tanken. En för all golvvärme, en för en fläktkonvektor. Iprincip är det kopplat
5 svar · 2,4k läst
Etnoy
Etnoy: Vi kommer gräva ut och göra om del av källaren i vår villa från 1969. Huset står på sulor och den oarmerade plattan är gjuten direkt på mark.. [bild] Tvättstugan och pannrum/teknikrum omfattas av denna renovering. Vi kommer byta ut radiatorer till ingjuten golvvärme när vi ändå håller på och isolerar och dränerar under nya plattan. Huset är dränerat 2021. Jag blir inte riktigt
0 svar · 1,1k läst
·
M
Malten: Kanske en luft/luft med dubbla innerdelar. eller 2st luft/lluftföroreningar att kunna sprida värmen bättre.
6 svar · 1,3k läst
·
K
kaherdin: Här är en video när man bygger en kamin med Silica 250.Här är ett annat märke, samma princip... :geek: -Var hittar vi dessa skivor i Sverige...?? :surprised:
10 svar · 5,1k läst
·
J
jonaserik: Prova med att skruva ut en till max kant i kant, sen skruvar du in den och räknar varven, dividerar antal varv med raddar. Börjar med första radden om du vet vilken. Vrider i botten och öppnar ett varv. Tex 5 varv 5 raddar gör ett varv på första och 2 varv på nästa o.s.v . sista helt öppen. Detta är bara en tumregel men brukar fungera
6 svar · 1,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: Gänga ur och använd propp och muff eller huv, det är en beprövad lösning.
3 svar · 3,0k läst
·
Ooli
Ooli: Jupp, viega kör vi på jobbet. Funkar skitbra. Dock inte godkänd för galv utan bara stålrör för värme(y) [bild] [bild]
5 svar · 2,9k läst
·
K
KungAnka: Den gamla pumpen tuffar och går, men en ny står i källaren i väntan på att installeras. Lyckades köpa en innan priserna på pumpar gick i taket. Anledningen att det blev BV till sist var att kommunen inte ville dra FjV tvärs över gatan.
9 svar · 2,2k läst
J
Josth: Ok, ja är det så stor temperaturskillnad man vill arbeta med så behövs en riktig shuntreglering. En shuntventil som tar ner temperaturen till kulverten som går till huset och sedan en shuntreglering med utetemperaturstyrning på den ventilen: https://www.rinkabyror.se/varumarke/esbe/artikel/esbe-shuntventil-metall-15/ https://www.rinkabyror.se/varumarke/esbe/artikel/esbe-reglersystem-crc211/
3 svar · 1,4k läst
J
Josth: Om ni är intresserade av kyla på sommaren sä är det ett mycket bra val att komplettera med en eller två LLVP i huset. Då sätter man ner golvvärmen i alla rum som istället värms av LLVP och låter 310P värma varmvatten och rum med stängda dörrar. Annars byt till NIBE S735 om avluftskanalen tål den modellen.
1 svar · 1,4k läst
O
Ocuf: [citat] Ja okej så då är det kanske normalt då. :surprised: Men vi hade inte detta problem med vår gamla pump men den kanske fungerade annorlunda. [citat] Nej det kommer ingen luft alls när jag försökt lufta. Vår cirkulationspump går på något lägre hastighet för att få vettigt delta, då är det kanske det som gör det. Kan dock inte sänka mer för då varnar den om flödesfel.
3 svar · 2,5k läst
J
Jochi: Flödena i slinga 2 och 3 ser ut att vara låga eller noll på flödesmätarna. Är 2 och 3 för samma rum? Kolla rumstermostatens inställning och om ställdonen är öppna. Ta reda på om ställdonen är strömlöst öppna NO eller stängda NC. Mät om det är ström till ställdonen. Om ventilerna är öppna men ingen cirkulation finns, så försök öka pumptrycket genom att stänga alla
3 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.