Värme allmänt
Tomture61: Har en LLVP i garaget , 35 kvm + 4m till taknocken (inomhus) LLVP :en är expert på att sprida damm , i hela garaget ..... Har du råd så kör BVP .
Daniel 109: Jodå, förr var det inte helt ovanligt med trefaspumpar. Men om vi pratar om pumpar installerade de senaste 50åren så är trefas definitivt udda.
Ironside: Jag vill ju tro att radiatorerna som sattes in när huset byggdes blev injusterade till huset. Visst har det skett lite renovering men egentligen inte något som borde påverka miljön. Det skulle möjligen vara frånluftssystemet som sätter lite högre press på uppvärmningen. Vi har endast bytt 1 radiator huset men man kan tänka sig att tidigare ägare har satt in och bytt ett par, även i
Josth: Som varmast blir det 28-29 grader inne när sommaren är som varmast. Huset har ett soligt läge och jag har också persienner och markiser. Tar runt 2-3 timmar att kyla ner huset till ca 22 grader. Tar tid att få in kylan ordentligt i t.ex. sovrummen även om allrummet där innerdelen sitter ju snabbt blir svalare. Då kör jag i auto-läge för det ger behaglig ljudnivå. Kör man max fläkt
Josth: Ja det är en liten modell. De har ju testat den vid -15 °C och fått att den ger 2,6 kW så det ska den klara av. Frågan är vilken effekt som behövs till övervåningen (tänker då på värmen i första hand)?
Josth: Ok, då räcker det bra med en värmepump som t.ex. Mitsubishi Hero LN25: https://mitsubishielectric.se/produkt/hero/ Vintrarna är ju inte särskilt kalla längst i söder så energibesparingen blir ju också något mindre.
Sorcerer: [citat] Tack för ditt väldigt tydliga svar, det var precis ett sådant svar jag hoppades på - lätt att förstå för sådana som mig som detta är helt nytt för :) Jag har gjort detta test och det kom bara luft - jag är dock osäker på om testet funkar eftersom ventilen sitter så långt upp, så tänkte jag att det kommer luft oavsett vad?
mrPersson67: [citat] Mja, jag har en radiator som är kopplad precis på det viset och vi har ett 2 - rörssystem. Av nyfikenhet - hur får du bild 1 till att vara ett 1 -rörssystem?
Gamecube: Tackar för länkar och visat intresse, blir till att gotta ner sig vid tillfälle. Trevlig helg! Mvh Daniel
Schebosödra: Vi installerade våran T2blå golvvärme för 1 månad sedan och idag skulle vi köra igång den. Den började direkt låta illa och knastra. Den verkar fungera med att komma upp i värme och så men låter för jävlig och skärmen flimrar. Är termostaten defekt eller kan det va något annat? delar med mig av en film.
Maestrono: Tack för svar! Hur börjar jag med detta projektet? Tänkte lägga spån och slang själv. Var ritar/beräknar jag enklast vad som behövs?
buffyin: [citat] Håller helt med att ska se värme och solceller som två olika projekt och lösningar på olika saker. Kör själv FLVP och nyligen installerat LLVP (sänkte förbrukningen rejält i vintras). Har också Solceller nu, och ser nytta kopplad till värme i Mars o April men bara lite. Skaffa dem främst att få ner elkostnaderna generellt, samt köra LLVP som AC, Ladda elbilen och värma SPA
Renovator 88: Jag tänkte skriva här efter 3 år sen vi installerade bergvärme , ja det var en Nibe f1226 8kw och blev en vanlig radiator i källaren som har hållit +5 till 10 grader i källarn , förbrukning har varit ca 11 600 kwh 2021 och 14 000 kwh 2022 lång vinter, nöjd så länge
hullan: [citat] hmm ja då är det ju märkligt... som sagt - jag tog loss den slangen som tidigare varit kopplad rakt ner i avloppet och skulle istället lägga den i spilltratten till min nya tvättmaskin. Det har droppat vatten ur den i flera dygn, oavsett om vi värmer eller inte. Igår störde jag mig på att den läckte och började pilla på säkerhetsventilen och då jävlar började det läcka
Dellta2: Jag har idag en varmvattenberedare som värms av en jordvärmepump. Påfyllnad av VVB sker genom en slinga som passerar igenom en ackumulatortank. Ackumulatortanken värms av en vattenmantlad kamin. Jag skulle vilja att vattnet i VVB cirkuleras igenom slingan i ackumulatortanken regelbundet så länge ackumulatortanken är varmare än VVB för att bättre tillvarata värmen i ackumulatortanken.
Anders Westin: Hej Jag ska byta tilloppsventiler då dessa läcker när man trycker ner stiften. Min fråga är hur ser man att avstängningsventilen är öppen eller stängd? Det finns inga handtag på dessa så att man ser vilket läge de står i. På tappen finns det fasade kanter där man kan sätta fast nyckel 10 för att vrida 90grader. Då jag har varit och vridit på dessa är jag osäker på om det
Josth: CE65 kan bara värma, inte kyla. Kyla kan behövas när det blir varm sommar men skaffa då luftkonditionering.
jonaserik: Ska vara så hela året om du inte åker bort längre tid, då kan man ställa ner tempn ett par snäpp. Inställning av sänkning sker bakom luckan. Datan håller reda på om det behövs värme eller ej, så bry dig inte om något.
Josth: Innerdelen behöver kunna blåsa fritt framåt/neråt så placering ovanför skåp är oftast ganska dålig. Kök rekommenderas normalt heller inte då det blir matos etc. Jag tror jag skulle sätta den i hallen direkt innanför entrédörren till höger ovanför fönstret och riktad mot kaminen. Om värmepumpen har kaminfunktion kommer den då att hjälpa till att sprida värmen från kaminen
Liljeros: [citat] Då det troligtvis helt saknas dränering under golvet under den tilltänkta plattan är XPS lämpligt då det inte suger fukt på samma sätt som EPS, det är inte för lasterna. Även dom det ligger makadam så kommer markfukten leta sig uppåt. Merkostnaden för mindre ytor är inte allt för stor.
Harald Blåtumme: Finns vattenburen uppvärmning så skulle jag satsa på ett system antingen bergvärme eller LVVP. Saknas vattenburen uppvärmning hade jag satt in någon bra LLVP. En frånluftsvärmepump bidrar inte med särskilt mycket i sammanhanget, kanske till varmvattensbehovet. Kaminen får i långa loppet ses som ett komplement, mysfaktor. Inget att räkna med som del i husets grundläggande värmesystem.
Josth: https://proffs.lenhovda.com/sektionsradiatorer/klassisk-sektionsradiator
Krokben: [citat] Många start och stopp, det sliter på kompressorn.
Josth: Skaffar du en ackumulatortank på 5000 lit så räcker den nog hyfsat för att ladda den kl 23 - 05 med en bergvärmepump (om den räcker till) och sedan ta värmen från tanken successivt under resten av dagen. Att ladda tanken med el-patronen blir ju inte så bra om inte elen är extremt billig på natten då man förlorar den verkningsgrad värmepumpen (t.ex. COP nästan 4) har. Eldar du med
jonaserik: Rör i golvet eller på vägg vid golv behöver det vara om det finns element i källaren. Annars ingen självcirk i källaren.
Thomjoj: Jag har det omvända. Den vill inte slå av. Full spets hela tiden. Men tack för tipset.
Jochi: [citat] En bekant hade ett sådant hus. Innedelen för VP satt i hallen där frånluften från andra rum passerade till fläktrummet. På så sätt skedde uppvärmning först av VP och i andra hand av ursprungligt ventilationsaggregat. Fungerade bra och jag tror det är i drift än hos nye husägaren.
roli: Nu är min ersättningspump en begagnad så det var inga packningar med. Att köpa en ny pump när den gamla fortfarande är funktionsmässig känns inte ekonomiskt…. då nya ligger på 4-4,5 tusen.