J
Josth: 9 bars-ventilen finns att beställa t.ex. här: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/047-sakerhetsventil-9bar.html
5 svar · 2,4k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Oki men tänkte inte linda hylsorna!
10 svar · 2,0k läst
·
wildeside
wildeside: Jag har en nedgrävd betongring 600x1000 och isolerad med 50 mm nätmatta och 50 mm frigolitlock och 200 w värmare styrd med Shelly puck så att man kan få notis om det blir för kałlt och man ser temperaturen i brunnen. Är man inte intresserad av att veta temp så kan man bara montera en frostvakt med termostat. Inte frusit på 7 år iallafall. Mellan Sverige
6 svar · 2,9k läst
J
Johan Matsson: [citat] Förvisso. Frågan är dock om det är strikt nödvändigt i detta fall då det är en ganska begränsad mängd ytterväggar i rummet och man inte alltid sätter element i hallar (utan ytterdörr), korridorer och motsvarande ytor som till stor del omges av uppvärmda rum.
2 svar · 1,3k läst
·
S
sturnus: If there are no problems with humidity, I would leave it.
1 svar · 1,6k läst
·
R
Renaud: Hej vi tänkte lägga vattenburen golvvärme i köket på spårade spånskiva. Jag har tagit bort gammal klinker men kämpar med golv gipsskivor som låg under. De var nämligen skruvade och limmade. Jag har tagit bort det mesta men kvar finns lim och ibland blandat med papper bakningen av gipsskivor. Min fråga är vad är bäst att göra nu och hur slät och jämnt ska det vara för
0 svar · 818 läst
·
A
Apelsinbanan: [citat] Dels så har tidigare ägare helt enkelt byggt igen tilluftsöppningarna på övervåningen, där två av fyra nu är hittade och öppnade igen. Det är även en för skarp/avsmalnande böj på ett ställe som påverkar luftflöden. En frånluftskanal har satts igen som skulle behöva kollas på om det är gjort korrekt. Var säkert något mer - tror de satt igen något i taket på toan
6 svar · 941 läst
J
Josth: Visst är det ett ganska stort jobb att installera en ny panna med borttagning av den gamla och rivning av eventuell oljetank etc. Låt några installatörer komma hem och titta på hur det ser ut och ta in flera offerter från olika firmor och jämför noga vad de skriver. Behövs säkert både elektriker och rörmokare. Eftersom installationen är så kostsam är det tveksamt att köpa en
16 svar · 3,7k läst
·
S
Sargen: [citat] Det låter ju skitbra. Tusen tack för svar!
2 svar · 1,2k läst
·
Stefan Frick
Stefan Frick: Jag och frun har köpt en gård norr om Umeå och funderar å att sätta in en vatten-värmepump. Är det någon som bor i Umeå och norrut som kan ge lite feedback på hur deras luft/vatten-värmepump funkar under vinterhalvåret. Speciellt när det är rejäl kyla.
0 svar · 2,0k läst
D
Dilato: Så där ser det ofta ut, syret i vattnet rostar dina element innifrån, typ. Syret tar dock slut så det stannar av och stabiliseras. Byter du ut vattnet mot nytt rent så startar processen om och så håller det på. Det finns magnetitfilter som renar vattnet genom att binda järnet/rosten i vattnet i magneter, det gör att vattnet klarnar. Om det är mycket skit kan den sätta igen
1 svar · 1,5k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Jag har inga andra vred i systemet som passar. Det är avstick för frikyla som förbereddes vid installationen av bergvärme för fyra år sedan så att kontakta installatören känns som om det skulle ta mer tid i anspråk än det är värt. Jag installerade frikyla förra året och löste det då med en tångnyckel, men tänkte att jag skulle slippa göra det framöver.
4 svar · 1,1k läst
·
M
Mikael.Stugansson: [citat] Istället för att mara Ftx med kalluft tänkte jag luft som är förvärmd under mark istället.
4 svar · 912 läst
Demmpa
Demmpa: Det finns inga (hållbara) genvägar till att få "rätt" temperatur i bostadens olika rum/delar. Steg 1: Injustering av radiatorkretsen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga. Alla termostater/styrdom bortplockade. Steg 2: Injustering av centrala reglersystemet så att det blir jämn temperatur oberoende utetemperaturen. Steg 3: Montering &
6 svar · 2,2k läst
·
Barrstorm
Barrstorm: Vad har du för tryck i systemet och vad uppskattar du den statiska höjden är från expansionskärlets bott till högsta punkt i systemet? Samt, vad har du för förtryck/lufttryck i expansionskärlet och hur stort är det?
1 svar · 772 läst
·
W
windmillhill: [bild] Är det någon som har en installationsbeskrivning/elschema till en Pulsonex Euro? Pannan används bara som elpanna och vi tänkte använda pannas tariffläge för att styra mot Nordpools timspotpris. Det finns ingångar i pannans ovansida/bakkant där man har anslutet kablar för shuntstyrningen och här borde också tariffstyrningen finnas. Vi tänkte koppla en Shelly 1-switch till
0 svar · 1,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag fick ovanstående resultat genom ett enkelt test. Förutsättningar: 2-våningsvilla 140 m2 nittiontalet, två vuxna hemma hela dagen. Bergvärmepump med egen mätare, radiatorer. Ingen eltillskott. Period 1 i början av april (6 dygn): VP går normalt med samma inställning dag som natt, drar 12.3 kWh/dag, medelvärde av dygnsmedelvärden uteluft: 8.8C. Period 2 mot slutet av april (8 dygn):
0 svar · 2,0k läst
D
din granne: [citat] Du behöver energilagring i så fall.
3 svar · 5,4k läst
F
Fixedgear: Hej! Fick du löst detta? Jag har exakt likadant fel på likadan reglercentral nämligen.
6 svar · 3,7k läst
·
4774
4774: [citat] Vår brukar fastna pga sättningar så att trycka fast och skjuta upp delen med resetknappen är mitt bästa tips. Lycka till :D
3 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är en tråd med liknande sektionsradiatorer, https://www.byggahus.se/forum/threads/udda-gaengdimension-pa-gammal-sektionsradiator.268037/ Här är en annan tråd med liknande problem som du har, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45565.0
1 svar · 978 läst
·
P
PurreP: [citat] Om det är ett 1½-planshus med kattvindar kan det vara ett relativt enkelt arbete... Jag och en kompis fixade det på två helger hos honom... Då var det isolerade kattvindar som gjorde det hela ganska simpelt då det fanns naturliga vägar att gå... Om man planerar smart var man går upp med rören ska det inte behöva ha så stor påverkan heller...
3 svar · 1,5k läst
J
Josth: Vill du ha ett kylrum krävs ett lämpligt elektriskt kylaggregat för det, inte frikyla. Frikyla är ju som att installera bergvärme men utan någon värmepump. Behövs kondensisolerade rör upp till en rejäl fläktkonvektor i huset. Trycksatt expansionskärl för köldbärarvätskan.
1 svar · 1,2k läst
T
Trevlig: NIBE, har IVT själv och ångrar bittert att jag inte kan använda den med tibber....
4 svar · 7,2k läst
P
per.appelgren: Ringde faktiskt precis rörmockaren. Blir det istället. Trist om man tar lite fel dimension på grejerna och står där med avkapade rör och rätt prylar behöver skickas hem
4 svar · 2,2k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Du borde ha siffror på vad din pizzaugn drar på maxeffekt angivet, då vet du ju det teoretiskt "värsta" scenariot, för i praktiken så kör man ju inte alltid på maxeffekt, därav mäta själv över ett antal "normaltillfällen".
18 svar · 5,6k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Fixat! Ett annat element i och för sig, men man känner sig som en kung när man handlat rätt delar på första försöket. [bild] [bild]
5 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Förtydligande: Det går inte att mäta på hela kabeln utan man måste mäta på enskild ledare, antingen fasen eller nollan. För om man mäter på hela kabeln (fan+nolla+jord) så tar strömmarna i fasen & nollan ut varandra.
4 svar · 4,0k läst
·
J
JohanLun: [citat] Jag tror jag hört att om man tecknar fjärrvärme så -får- man inte ha värmepump också. Däremot har jag svårt att se hur de ska kolla det. Rimligen kan man om man har timtaxa köra värmepumpen på max de timmar på dygnet elen är riktigt billig och fjärrvärmen de andra timmarna och på så sätt använda båda systemen när de är som billigast.
2 svar · 1,8k läst
ELkin Mar
ELkin Mar: Hej Jag går i samma tankar Hur dimensionerar du lösningen? Jag bor i ett hus på 116 m2, 2 våningar, elpanna med vattenfyllda radiatorer Jag tittar på en 19,5 kw ( 14,9 Kw ) går till vattenmantel. Min tanke har varit att använda befintlig installation med elvärmepanna med vattenradiatorer och koppla varmvattenkrets från kaminen till radiatornskretsen och accumulatorn (150 L) och kanske
10 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.