Har en braskamin som vi eldar i dom kalla perioderna på året.Skorstenen har en insatsslang inuti.
Problemet är att vid kraftigt regn på sommaren kommer det regnvatten i kaminen inte jättemycket men tillräckligt. Brukar då tända en brasa för att torka ur den..
Röret slutar och tvärt jämns med plattan på skorstenen så det finns inget rör som sticker upp som man kan montera runt röret.
Finns det nån hatt man typ kan bara trä på och bara lyfta av inne i röret? Vill inte ha sån där U plåt utan nåt som är enkelt att sätta dit och ta loss. I fall dragetblir sämre.
Mvh
Problemet är att vid kraftigt regn på sommaren kommer det regnvatten i kaminen inte jättemycket men tillräckligt. Brukar då tända en brasa för att torka ur den..
Röret slutar och tvärt jämns med plattan på skorstenen så det finns inget rör som sticker upp som man kan montera runt röret.
Finns det nån hatt man typ kan bara trä på och bara lyfta av inne i röret? Vill inte ha sån där U plåt utan nåt som är enkelt att sätta dit och ta loss. I fall dragetblir sämre.
Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Kinahatt och en takstos som du skruvar fast på toppen?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Jag tänkte du skulle sätta en sådan här upp på krönet och sedan sätta en kinahatt(likt din bild) på denna.Men kan du direkt sticka ner en kinahatt i din mynning så gör det. Fördelen med att sätta en stos innan är att du exvis kan sätta någon form av låsning som håller fast hatten och är lätt demonterbar för sotaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
