Ber om råd ang placering av radiator i inredd källare. Se bild. Nedre delen av väggen under fönstret är blockerad av soffan (C). Därför velar jag mellan högre upp på väggen under fönstret (A) eller på en annan vägg (B), även den en yttervägg. Fönstret är nytt med isolerglas utan kännbart kallras.
Vilka är för- och nackdelarna med A respektive B?
Tack på förhand
Vilka är för- och nackdelarna med A respektive B?
Tack på förhand
Svårt att ge annat än subjektiva å estetiska förslag utan mera bakgrundsinfo som typ:
Rumsstorlek?
Rumsanvändning?
Rumsklimat idagsläget?
Tidigare uppvärmningsform?
Framledningstemp?
Har du kanske redan ett element som är tänkt att användas?
Om du bara vill ha röster på alt A och B…så säger jag alt. B
Pga slippa ha ett element bakom huvudet, samt att fönstret är isolerat.
Men utifrån bilden så hade jag flyttat ut soffan och monterat ett element där, takvinkeln borde ju hjälpa till med värmespridningen.
(har själv ett Thermopanel V4 T22 2300x600 bakom min 3m soffa i mitt 23kvm inredda biorum i Källaren).
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...t/vattenburet-element-thermopanel-v4/p-404906
Rumsstorlek?
Rumsanvändning?
Rumsklimat idagsläget?
Framledningstemp?
Men utifrån bilden så hade jag flyttat ut soffan och monterat ett element där, takvinkeln borde ju hjälpa till med värmespridningen.
(har själv ett Thermopanel V4 T22 2300x600 bakom min 3m soffa i mitt 23kvm inredda biorum i Källaren).
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...t/vattenburet-element-thermopanel-v4/p-404906
Tack för ditt svar. Nej, för- nackdelar med A, B, C borde jag förstås skrivit.Roga1337 skrev:
Svårt att ge annat än subjektiva å estetiska förslag utan mera bakgrundsinfo som typ:
Rumsstorlek?
Rumsanvändning?
Rumsklimat idagsläget?
Framledningstemp?
[länk]
Kompletterande svar på dina frågor: Rummet är ca 10 kvm och används som gäststuga. När jag inredde det hoppades jag att de oisolerade värmestammarna i taket skulle värma tillräckligt. Men det blev tyvärr för kallt (ca 15-16 grader på vintern). Eftersom det sitter pluggade avledningar på stammarna antar jag att det tidigare funnits en radiator på B, se bilden uppe till höger. Det förenklar såklart också arbetet med B eftersom jag då inte behöver kapa befintliga rör. Nej, jag avser att köpa en ny radiator.
Vilket avstånd har du från element till soffan om du nöjd med det upplägget?
Har soffan står 30mm ifrån elementet…så använder inte strålningsvärmen alls utan enbart värmen som stiger uppåt. Temp vintertid ca: 19-24grader samt 18-20grad sommartid i rummet, beroende på antal personer samt tiden som de vistas…sedan kan jag reglera tempen någon grad med rummets Tilluft/Frånluft👍
Jag kör bvp som jag ställt på 45grader Max driftemp.
Sedan har ju olika personer olika upplevelser på vad som är Varmt/Svalt/Kallt (fråga bara min fru😉
Jag har bilder på rummet i min profil.
Thermopanel har bra schablontabeller, där man utgår ifrån sin framledningtemp och beräknar elementtemp.
Men om det ”bara”😉 är ett 10 kvm Gästrum som går att stänga till & som inte används frekvent, så funkar väl ett litet elkonvektor element med ställbar effekt för att öka tempen tillfälligt för gästerna?
(Köp ett & prova samt återlämna om det ej funkar)
Jag kör bvp som jag ställt på 45grader Max driftemp.
Sedan har ju olika personer olika upplevelser på vad som är Varmt/Svalt/Kallt (fråga bara min fru😉
Jag har bilder på rummet i min profil.
Thermopanel har bra schablontabeller, där man utgår ifrån sin framledningtemp och beräknar elementtemp.
Men om det ”bara”😉 är ett 10 kvm Gästrum som går att stänga till & som inte används frekvent, så funkar väl ett litet elkonvektor element med ställbar effekt för att öka tempen tillfälligt för gästerna?
(Köp ett & prova samt återlämna om det ej funkar)
Klicka här för att svara