klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja citattecknen menar jag just det - hela beredaren kokar inte, men den "värmer på" vattnet (till 60 grader har jag fölr mig det stod i manualen)
.
Hade den varti 100 grader hade man ju skållat sig på riktigt (om inte säk ventilen hade löst först) :)
ja men detta har ju inget med legionella att göra.........Det håller sig borta i de flesta beredare som är satta på normal temp oavsett om det låter om dem eller inte.

A Avemo skrev:
Att det läcker till rummet är inte konstigare än att det är varmare i beredaren än i rummet. Då läcker det värme. Men som sagt det är inte där den stora förbrukningen ligger.

Någonting stämmer inte med din kontroll av förbrukningen. 4 kWh för en 3 minuters dusch är inte rimligt. Hur har du mätt det? Om vi tänker oss att inkommande vatten är 10º och du duschar i 38º så räcker 4 kWh till att värma 120 liter vatten. Du kan ju kolla flödet från duschen genom att ta tid hur lång tid det tar att fylla en hink. Du kanske kan spara energi på att ha ett duschmunstycke som släpper igenom mindre. Men jag vågar lova att det inte kommer 40 L/min.
Nej 4 kwh på en 3 min dusch skrev jag aldrig. Vi testade 3 min för att se om det blev någon skillnad och de gjorde de. 1 kwh den timmen vi duschade och 1 kwh timmen efter. Så 2 kwh blev de på 3 min i svalare vatten

H Hammarspik skrev:
Nej 4 kwh på en 3 min dusch skrev jag aldrig. Vi testade 3 min för att se om det blev någon skillnad och de gjorde de. 1 kwh den timmen vi duschade och 1 kwh timmen efter. Så 2 kwh blev de på 3 min i svalare vatten
Men hur har du mätt? Har du en elmätare för bara varmvattenberedaren? Jag tror i så fall att du kan få mer pålitliga siffror om du läser av den en gång per dygn.

2 kWh för en tre minuters dusch låter också väldigt mycket. Runt 20 liter per minut som det skulle innebära är kanske inte helt orimligt. Men det är väldigt mycket. Om den ger så mycket vatten kan du spara en stor del på att byta till ett snålare munstycke.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag satte in elektrisk beredare förut då jag planerade byte av panna men jag kan inte direkt påstå att förbrukningen ökade jättemycket. Då är/var vi ändå 8 pers varav 4 tonåringar. Så elförbrukningen om man är få på enbart varmvatten måste vara ett "ickeproblem"

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.