Jag tror jag har varmvatten beredaren som går på direkt el.. kanske den alltid gör vad vet jag..

Har iaf märkt att varje gång jag duschar förbrukar den duschen 1 kwh MEN sen fortsätter de gå åt 1 kwh i timmen i 3-4 timmar efter!!!!

så känns som att 1 dusch då kostar 4-5 kwh.. är det för att värma upp vattnet igen som drar 1 kwh i timmen??

När jag hade bergvärme i huset gick duschen på 1 kwh just den timmen man duschar sen inte mer än vanligt timmarna efter..

Lite skillnad här kan någon förklara hur det funkar? Är det bäst att duscha alla 3 direkt efter varandra eller vid olika tillfälle om man vill spara kwh?? Känns lite mycket 15 kwh för 3 personer som duschar 5 min var

Tror, vad har du för värmesystem? Oavsett när det duschads går det åt nästan exakt lika mycket energi för att värma.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Det finns en anledning till att man har en varmvattenberedare med en hyfsad volym. Varmvattnet går åt väldigt snabbt när man duschar men tar mycket lång tid att värma upp när man har en el-patron på bara 1 kW. Går el-patronen att ställa om till 3 kW går det klart snabbare (3 ggr) men tar fortfarande ganska lång tid om det är stor volym.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
B
Schablonmässigt så förbrukar en familj i villa varmvatten för 5000kWh/år, eller ca 14kWh per dag. Så dina 15kWh för 3 Pers som duschar är rätt nära schabloner, även om du ligger lite högre per person.

Din bergvärmepump hade nog ca cop 2.5 ungefär, klart den drog mindre el än beredaren på direktel.

Vill du spara pengar: duscha med kallare vatten eller kortare tid.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det beror naturligtvis på hur folkrik familjen är och hur stor varmvattenberedaren är.

Jag har effektiv liten i beredare på 55 (+-?) liter men här gäller det enpersonshushåll. Duschar mkt varmt men endast max 3 minuter. Varmvattnet räcker längre men jag är snål. För övrigt förbrukar jag under 5000 kwh/året totalt inkl viss golvvärme och liten ebastu 3 ggr/veckan.

När familjen är här på helgen (då är vi 6 personer) väntar vi 10 min mellan duscharna. Diskmaskin, ugn, tvättmaskin och torktumlare höjer markant elförbrukningen dessa helger.

Redigerat:
  • Gilla
OlaDah och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Jag tror jag har varmvatten beredaren som går på direkt el.. kanske den alltid gör vad vet jag..

Har iaf märkt att varje gång jag duschar förbrukar den duschen 1 kwh MEN sen fortsätter de gå åt 1 kwh i timmen i 3-4 timmar efter!!!!

så känns som att 1 dusch då kostar 4-5 kwh.. är det för att värma upp vattnet igen som drar 1 kwh i timmen??

När jag hade bergvärme i huset gick duschen på 1 kwh just den timmen man duschar sen inte mer än vanligt timmarna efter..

Lite skillnad här kan någon förklara hur det funkar? Är det bäst att duscha alla 3 direkt efter varandra eller vid olika tillfälle om man vill spara kwh?? Känns lite mycket 15 kwh för 3 personer som duschar 5 min var
Det vatten som förbrukas ska värmas upp igen och hur länge det förbrukar el beror på vvb effekt.
Inget du kan påverka annat än att minska den mängd vatten som ni förbrukar och sänka temperatur på vattnet när ni duschar om ni vill sänka er förbrukning med nuvarande vvb.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
På varmvattenberedaren kan man snurra och ställa in temperaturen. Jag ser dock ingen temperatur man kan bara snurra och sätta den mellan min och max. Jag har den på halva och vattnet är väldigt varmt. Drar de mindre kwh om man snurrar ner den ännu mer? Har för mig vattnet måste ha viss temperatur för att slippa bakterier eller något?

H Hammarspik skrev:
På varmvattenberedaren kan man snurra och ställa in temperaturen. Jag ser dock ingen temperatur man kan bara snurra och sätta den mellan min och max. Jag har den på halva och vattnet är väldigt varmt. Drar de mindre kwh om man snurrar ner den ännu mer? Har för mig vattnet måste ha viss temperatur för att slippa bakterier eller något?
En modern VVB kommer köra upp vattnet i temperatur periodvis för att döda legionella, så "ratten" bör inte spela någon roll i det hänseendet.
Normalt sett skulle jag ha satt temperaturen rätt högt, och sedan blandat ned temperaturen med kallvattnet (på mixern på VVB'n) - iaf om den innehåller liten volym.
Men man kommer aldrig undan att det går åt en viss mängd energi för att värma en liter vatten till en viss temp. Däremot kan en värmepump förstås använda mindre el för det (då den ju "pumpar" värme). Hur lång tid efter en dusch det tar beror på effekten för VVB'n

H Hammarspik skrev:
Har du en högre temperatur i beredaren så läcker det lite mer värme till rummet. Så en liten aning sparar du på att sänka temperaturen. Men den stora förbrukningen beror på vattnet du förbrukar. För att sätta lite storleksordning på förbrukningen. Säg att du duschar i 5 minuter i 38º, inkommande vatten är 10º och duschmunstycket släpper igenom 10 L/min. Då kommer en dusch att förbruka 1,6 kWh. Så om varmvattenberedaren verkligen förbrukar 15 kWh om dagen för bara dusch är det mycket. Vet du något om flödet från duschmunstycket? Är du säker på att den verkligen går för fullt i tre timmar efter duschen? Den brukar slå till och från lite då och då.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du en högre temperatur i beredaren så läcker det lite mer värme till rummet. Så en liten aning sparar du på att sänka temperaturen. Men den stora förbrukningen beror på vattnet du förbrukar. För att sätta lite storleksordning på förbrukningen. Säg att du duschar i 5 minuter i 38º, inkommande vatten är 10º och duschmunstycket släpper igenom 10 L/min. Då kommer en dusch att förbruka 1,6 kWh. Så om varmvattenberedaren verkligen förbrukar 15 kWh om dagen för bara dusch är det mycket. Vet du något om flödet från duschmunstycket? Är du säker på att den verkligen går för fullt i tre timmar efter duschen? Den brukar slå till och från lite då och då.
Hur läcker de värme till rummet? El elementen är inte inkopplade och sen till hösten blir det luftvärmepump. Igår duschade jag kl 7 och då gick förbrukningen över 1 kwh sen kl 8 kl 9 och 10 fortsatte den över 1 kwh varje timme så 4 kwh för duschen. Duschade varmt och kollade inte klockan men tyckte inte de var så länge. Idag duschade jag svalare på 3 min. Får se imorgon om de blev nån skillnad

H Hammarspik skrev:
Hur läcker de värme till rummet? El elementen är inte inkopplade och sen till hösten blir det luftvärmepump. Igår duschade jag kl 7 och då gick förbrukningen över 1 kwh sen kl 8 kl 9 och 10 fortsatte den över 1 kwh varje timme så 4 kwh för duschen. Duschade varmt och kollade inte klockan men tyckte inte de var så länge. Idag duschade jag svalare på 3 min. Får se imorgon om de blev nån skillnad
Att det läcker till rummet är inte konstigare än att det är varmare i beredaren än i rummet. Då läcker det värme. Men som sagt det är inte där den stora förbrukningen ligger.

Någonting stämmer inte med din kontroll av förbrukningen. 4 kWh för en 3 minuters dusch är inte rimligt. Hur har du mätt det? Om vi tänker oss att inkommande vatten är 10º och du duschar i 38º så räcker 4 kWh till att värma 120 liter vatten. Du kan ju kolla flödet från duschen genom att ta tid hur lång tid det tar att fylla en hink. Du kanske kan spara energi på att ha ett duschmunstycke som släpper igenom mindre. Men jag vågar lova att det inte kommer 40 L/min.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En modern VVB kommer köra upp vattnet i temperatur periodvis för att döda legionella
Vilka fabrikat har det.

J jonaserik skrev:
Vilka fabrikat har det.
Typ alla ?
Jag hade en billig från Jula i stugan som jag satte in 2008 - den "kokade" ett par ggr per dygn.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Typ alla ?
Jag hade en billig från Jula i stugan som jag satte in 2008 - den "kokade" ett par ggr per dygn.
definiera "kokar" ? De flesta beredare får ytkokning runt värmelelement och det låter en del men det betyder inte att hela vattenvolymen kokar. Då skulle säkerhetsventiler lösa ut och det skulle märkas........

S Stefan1972 skrev:
definiera "kokar" ? De flesta beredare får ytkokning runt värmelelement och det låter en del men det betyder inte att hela vattenvolymen kokar. Då skulle säkerhetsventiler lösa ut och det skulle märkas........
Ja citattecknen menar jag just det - hela beredaren kokar inte, men den "värmer på" vattnet (till 60 grader har jag fölr mig det stod i manualen)
.
Hade den varti 100 grader hade man ju skållat sig på riktigt (om inte säk ventilen hade löst först) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.