Värme allmänt
Karobi: [citat] [citat] Eftersom att vi alltid håller framledningstemperatur över daggpunkt så bildas inte kondens. Tricket har varit att börja kyla i början av sommaren och bibehålla kylan.
Josth: [citat] Ok, du fungerar en luftvattenvärmepump väldigt bra. Bara om man inte gillar utedelen och vill betala extra så kan man välja bergvärme istället.
Rickard.: Man provtrycker normalt inte med luft utan man läckagesöker med luft innan provtryckning med vatten. Läckagespray och luft kan dock visa på ganska mycket även vid låga tryck men det är lurigare, luft med högt tryck i stora volymer kräver särskild utbildningar, behörigheter och tillstånd av anledningar. Säker vatten har bra instruktioner hur man får/bör bete sig med luft men det är
jonaserik: Bara stänga av, kan bli en sidoeffekt. Kajor bygger bo i pipan, så ett galler på topp skorsten är bra. Inget kycklingnät, det vickar dom av.
Josth: Det är varmt och torrt väder ute plus att det fortfarande brukar vara torr luft vid denna årstid jämfört med hur det blir mot slutet av sommaren.
Gamecube: Oj ber om ursäkt att jag missat att återkomma och tacka för svaren, men blev lite mycket nu sista veckan IRL! Tack så mycket för visat intresse, och för klarifikationen att det är flödet genom radiatorn som spelar roll, och inte om strypningen sitter på inkommande sidan eller utgående sidan. Det var den detaljen som jag inte tänkt på. God forsättning på sommaren! Mvh Gamecube
Josth: Ventilationen räcker inte alls till för att evakuera den varma luften från en portabel AC. Slangen måste ut genom ett fönster eller dörr. Lika mycket uteluft sugs också tillbaka in i huset. Satsa på en fast installerad AC eller luftvärmepump är mitt råd.
Viktorbyggahus: [citat] Det är ett gammalt vedsystem. Bvp värmer acktankarna via cirkpumpen i bvp. En annan cirkpump och shunt släpper ut värmen i radiator och golvvärmesystemet. Det vattnet hämtas via stiglarna.
Vector: Bestämmer man sig nu för att byta värmesystem till bergvärme så kan man ju tex borra nu och göra konverteringar nästa år för att sprida ut kostnader. Har konverterat ett antal hus å det har varit bara tummen upp på dom gjort det.. jämnare värme å billigare. Även fast installationkostnaden har varit dyr för dom så säger vissa att dom ångrade att dom gjorde det tidigare. Vissa av
han.kan: [citat] Kommunalt, vet inte sammansättningen vet dock att vattnet har bra kvalitet så ngt kan ha hänt de sista åren. Vvb är från -91 och med regelbundna byten så har det inte hänt tidigare
Matti_75: Nä du måste säkerställa att den är urkopplad. Följ rören och se om dom är pluggade
Dan Söderlund: Nu har jag monterat enligt bild och det funkar. Justeringen är inget problem och jag antar att "klacken" i ratten respektive metallgodset ska förhindra att man skruvar av den helt, vilket jag gjorde. Tack!
Stefan1972: fast det borde ju inte göra nån skillnad att svetsa igen hålet. Det utloppet mynnar ju utanför sätet ändå. Det är ju det som tätar inåt Läcker sätet och hålet är igensvetsat så borde det börja krypa genom gängorna istället....
Henningelvis: Tre ventiler bytta i helgen. Gick på 45 minuter och allt var tätt på första försöket. Nu ligger de gamla ventilerna i såpvatten i ett försök att se om de går att få loss och kanske ha kvar som reserv. [bild]
mecklarn: Hej! Har det fixat sig. Det kan vara så enkelt att det är dags att rensa filtret på inkommande fjärrvärme. Då räcker inte flödet för att värma upp varmvattnet, inte helt ovanligt problem. Flödet kan du kolla på energimätaren. Kör fullt varmvatten så bör du ha 0,5m3/h på fjärrvärmen. I din central regleras värmen av danfoss IHPT ventil och temperaturen reglerar du med det
TobiasEk: Självklart! Jag identifierade att det var en rörig beställning och att det var viktigare att inte störa sig resten av livet på det. Betalade för att de skulle dra om alltihop med nya radiatorer. Lärpeng.
Eby90: [citat] Ja, trycket är konstant, inte flödet. Stryper du bort en slinga ökar trycket vid samma varvtal, och pumpen varvar då ner. Det leder till lägre flöde. Att justera in rätt och köra med rumsgivare och variabelt flöde är ingen motsättning. Solinstrålning och internlast kan du inte hantera enbart med injustering.
Hborg: Tänkte bara återkoppla i fall någon undrar och vill göra samma byte. Köpte och installerade LK525. det var i stort sett 1:1 byte. var samma "G1" gänga så det passade. utsidan på rör-delen var något tjockare och kortare så man fick klippa i plåten för fästet något men inga större problem.
imported_Benno: Om det finns behov eller inte spelar ju ingen roll om det finns regler som säger att sotning ska ske med tidsintervall. Det ska sotas eller göras brandskyddskontroll även om man inte eldat.
turbo100: Hej, Har nu beställt en AC Luft-Luft som ska sitta på en vägg i vardagsrummet. Jag har ingen öppen planlösning och från vardagsrummet ligger kök och nedre sovrum i ändrum om man kan kalla det så., Vardagsrum och sovrum hänger ihop via en hall. Vardagsrum och kök hänger ihop via en dörr Sovrum och kök hänger inte ihop men gränsar via en råspontsvägg Fråga: Är det rimligt att
turbo100: Hej, Jag har nu bytt strategi och kommer installera vanlig luft-luft som AC. Har pratat med flera installatörer som kan göra båda installationerna men menar at luft-luft AC blir mindre problematiskt och billigare pga kondens, rördragning, effekt osv. Suger lite att jag köpte en ecologic L just för att klara frikyla men det kanske blir fler projekt i andra rum :) Har en annan dundering men
jonko: 80kr och 10 min (under 5 om man gjort det förr) arbete så är problemet löst. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/o-ring-m-vavbakelitbricka-10-p.html
H-Thomasson: Hur är syre in i det rummet där kaminen står? Prova att öppa fönster lite på glänt nästa gång du eldar. Är kaminens skorsten 100 % tätt i mot husets skorsten, där är också vanligt att det drar tjuvluft som försämrar draget. (Beroende på hur det är monterat så klart)
b-boy: Halloj! Jag har vart på Ahlsell och köpt LK presskopplingar till mina golvvärmerör lk PE-RT. För att göra en lång historia kort. Kan jag skarva lk golvvärmerör pe-er med lk lk PAL rör. enligt en säljare på Ahlsell kan man det. Men läser man lk’s ”manual ” är det ganska otydligt. Jag har således köpt följande. 1882581 1876501 frågan är då. Passar dessa ihop. Tacksam för
Vector: Har ingen åsikt om ljudnivå på dom du funderar på men ju större fläktkonvektor du köper i fråga om kw i kyla ju lägre fläkthstighet kan du köra på. Kan vara värt att tänka på
Kallens: På sommaren skulle nog skillnaden mellan uppvärmt/ej uppvärmt golv vara så liten att det inte spelar någon roll. Personligen föredrar jag att ha det svalt/kallt på golvet sommartid, men har också mycket fönster i badrummet som gör det ganska varmt där sommartid.