Värme allmänt
Jochi: [citat] Det bör inte vara något problem att ha olika dimensioner på rören om de kan anslutas och förses med strypventiler. Olika tryckfall i slingor med olika dimensioner är inte annorlunda än olika tryckfall i slingor med samma dimension. I praktiken har alla slingor samma tryckfall. Slinga men lågt tryckfall stryps in mer så att hela pumptrycket förbrukas över varje slinga.
Stefan N: [citat] Det är troligen räknat i överkant också, det kostar ju i princip inget att ha AC igång om man ser till helheten.
Josth: Den sitter bakom den nedfällbara el-panelen. Stäng strömmen på väggen med arbetsbrytaren och lossa de två skruvarna i överkant så går panelen att fälla ner. Fläktkondensatorn är den mindre av de två stora kondensatorerna och sitter till vänster. När jag bytte lager råkade jag ut för att montera om det ena lagret, fick vända det 180 grader, sedan fungerade det bra.
GustafZ: Har precis driftsatt en liknande installation. Höjdskillnad mellan bergvärmepump och hålets översta del är 3 meter. Efter 5 timmar luftning vid borrhålet (ja du behöver kunna lufta där) , så har systemet kommit igång och nu funkar allt. Tips, när du luftar vid borrhålet så behöver du tillse att pumpen är igång, samt att du fyller på vätska vid luftningarna i borrhålet, nere vid
joasag: Bytte plats på vit och grön och nu fungerar det som det ska. Så fas och nolla var på fel plats. Tack för hjälpen @etompau
BSOD: [citat] Bra att du blev hjälpt av inlägget. Det är ju 19kW tillfört, säg 85% verkningsgrad så är du ju nere på 16kW värmebehov som pumpen ska pumpa ut. Men det spelar inte så stor roll, pellets medför ju möjlighet att gå upp med framtempen och köra med lite högre delta T på radiatorkretsen, utan att tappa verkningsgrad. Så det kommer funka med en standardpump, så länge du inte
BSOD: Byt elpatron. Mycket enklare och billigare än att byta beredare. Som sagt, skruva bort skruvarna så ser du hur elpatronen monteras bort. Tror det är denna elpatron: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/elpatroner-nibe/elpatron-ca-14-112-till-evh-12.html
Hammarfall: [citat] Tack! Ska försöka när inte ungarna leker runt benen.
JÖRGEN VIKLUND: Vintern kom mellan men en slutgiltig återkoppling. Fick nytt värmeelement av leverantör på goodwill. Berättade att det mest troligt berodde på att jag hade haft igång beredare utan vatten. Så efter byte av element har jag nu varmvatten i stugan 👍 Tack för all återkoppling i tråden
jonaserik: Bry dig inte öppna alla slingor, ställ in kurvan på värmekällan så det blir den värme du behöver. Mät av utgående och retur, ska vara som tumregel ca 4 -5 C i delta. Kommer att bli några vändos. Blir det för varmt ett rum stryper du lte till. När allt är instrypt kan du gå i ide och sova lugnt. Inga ytterligare kostnader när don eller styrning säger upp sig.Det går att ha ett
Josth: Vet tyvärr inte exakt, bara hört lite löst om "en bit över 100 tkr". Det är ju något av en speciallösning men bra att den finns i alla fall.
Taxture: [bild] Ser ut som 80 sekunder svetstid och 15 minuter avkylning……. Och det verkar behövas 24volt? Men det lär vara olika på olika kopplingar :thinking:
lostinsweden: Ser inte bra ut. Nu har de borrat hål i klinkarn så misstänker de inte står för kostnaden att åtgärda det hellre. Finns dubbelmuttrar för att får en mindre avstånd mellan böjarna. Ser ut som 15 rör och med 12 hade man kunnat bock med mindre radie. Finns även VA kopplingar med 45 graders vinkel nu
useless: Ett så stort system har med största sannolikhet någon form av automatiskt luftning och påfyllning. Men man måste ändå släppa ut luft för att kunna fylla på systemet efter service. Så jag förstår inte riktigt frågan? Ska firman lämna systemet halvfullt?
Screew: [citat] Grymt nu har jag massor av roliga grejer att läsa (y):D
MagHam: Är röret hårdlött från början? Även om hårdlödning också bygger på kapilärinträngning så blir ju lodet mycket hårdare och hållfastheten/täthet acceptabel även om det lägger sig utanpå. I så fall göra rent med putsduk och lägga på silver-fosfor-kopparlod och acceptera att det hamnar på utsidan av skarven. Kräver en gassvets om det inte handlar om jätteklena dimensioner.
Nissens: [citat] Hur har det gått för dig? Jag byggde mitt garage 7 meter brett och 10 meter djupt. Lämnade 7 meter till garaget och 3 meter till förrådet, känns om att det blev rätt bra. :)
BSOD: Det brukar vara inspektionsluckor på oljetankar. Är tanken kvar är det väl nästan säkert en slatt olja på botten kvar.
Vector: Lite har dom hämtat sig som jag fattat det.. Våran firma kan få hem nibes vp till efter semestern men därimot ctc får man vänta tills september. Detta är ju lite flytade å beroende på kanske vilken modell man köper
Pickadollen: [citat] Tack för ditt svar Martin!
BSOD: Fast isoleringen är viktig på lång sikt, så är det skador i manteln så ska de repareras. En torr varm stålkulvert håller ofta 70år eller mer. En kulvert med skador på isoleringen får alltid in lite fukt, och kan hålla betydligt kortare tid. Rören är ganska tåliga och de som jobbar borde avsyna innan de återfyller, om de är osäkra.
kniv: Exakt samma problem här med ett ställdon efter 2 år. Samtal med LK föreslog lite felsökningar. Kopplade in det trasiga ställdonet på en zon och termostat som fungerar, ingenting hände med ställdonet så troligen behöver jag köpa ett nytt.
Demmpa: Det gäller välja tillräckligt stor eller flera mindre, radiator för det energibehov som rummet kräver. Storleken bestäms även av vilken framledningstemperatur det är, eftersom det är golvvärme i resten av huset så är framledningstenperaturen betydligt lägre än normalt. Även om man idag bara tänker hålla 17⁰ så kan/är det bra att välja en radiator som ska klara hålla 20⁰.
steve5432: Bor i modernt 1 1/2 planhus med frånluftsvärmepump. Blir olidligt varmt på sommaren, speciellt på övervåningen. Har testat flyttbar ac som kyler 30 m2, och den funkade okej, men röret ut genom fönstret var krångligt och den bullrade som fan. Jobbigt att flytta mellan de olika sovrummen. Funderade på om man på något sätt kunde med denna enhet bygga en budget-central AC till de båda
Eby90: [citat] Det har jag svårt att tro, men jag har inte räknat på det. Skicka ett mail till tillverkaren av din värmepump så hjälper de dig säkert med en snabb energiberäkning.
Josth: Har man värmepump ska alla termostater stå på max och man ska låta värmepumpen styra temperaturen i huset. Värmepump med möjlighet till fjärrstyrning är bra.
silverdollar: [citat] [citat] hej hoppar in i tråden här. Jag har funderat på det. Går det manuellt stryra slingorna i Uponor utan reglercentral? Läste någonstans att slingorna är stänga och att man behöver sätta reglerdon på slingorna för att öppna dom ( då måste man ju koppla dom till en reglercentral.) ?
sarrigato: [citat] Okej jag köper den förklaringen, tack för rättelsen!
Karobi: [citat] [citat] Eftersom att vi alltid håller framledningstemperatur över daggpunkt så bildas inte kondens. Tricket har varit att börja kyla i början av sommaren och bibehålla kylan.