791 läst ·
4 svar
791 läst
4 svar
Minsta riskfria temperaturen i Nibe Pellux panna
Hej,
Tacksam för råd eftersom jag kan inte mycket om pannor 🙂 Min fråga är vilken är den lägsta temperaturn som en Nibe Pellux kan gå på utan att ta skada av kondens eller annat?
Vi har en Nibe Pellux panna som skickar ut värmen till elementen i fritidshuset. Vi åker hem och lämnar huset fram till oktober-november. Med tanke på dagens elpriser vill jag dra ner förbrukningen medan vi är borta. Vill ställa in pannan på 30 grader. Är det okej? Eller är det ett måste att pannan måste gå på minst 50 grader för att det inte ska uppstå skador?
Tack!
Kristina
Tacksam för råd eftersom jag kan inte mycket om pannor 🙂 Min fråga är vilken är den lägsta temperaturn som en Nibe Pellux kan gå på utan att ta skada av kondens eller annat?
Vi har en Nibe Pellux panna som skickar ut värmen till elementen i fritidshuset. Vi åker hem och lämnar huset fram till oktober-november. Med tanke på dagens elpriser vill jag dra ner förbrukningen medan vi är borta. Vill ställa in pannan på 30 grader. Är det okej? Eller är det ett måste att pannan måste gå på minst 50 grader för att det inte ska uppstå skador?
Tack!
Kristina
Man brukar säga att en eldad panna inte ska ha en lägre temperatur än 60 °C annars kan det bli korrosionsproblem med mera. Det viktiga är ju om värmeförlusterna från pannan samtidigt ger nyttig värme till huset(?)
Tack för svar 👍 Kan delarna börjar rosta om tempen på vattnet inte är tillräckligt varm? Vad menar du med nyttig värme? Värmen stiger ju så huset hålls varmt. Eller är det något annat jag borde tänka på?J Josth skrev:
Klicka här för att svara