Hej,

Blivit rejält ockrad av en byggare vid vår totalrenovering. Advokater driver det som rör byggdelen, men nu uppkommer även flera tveksamma vvs-frågor. Vi har fjärrvärme. Besiktningsman bokad.

Får man lov, försäkringsmässigt, att koppla på tidigare rördragningar upp ur golv, och istället dra dessa in i vägg?

Jag ville hursomhelst ha genom golv då radiatorerna inte går att sätta med rätt dimensioner under fönster, och listverk måste giras. Ser för jäkligt ut.

Vidare så har de tagit bort ett element utan anledning och byggfirman går nu inte att få tag i.

Tacksam om jag kan få ta del av er kunskap 🙏. Jag är väldigt novis dessvärre.

Med vänlig hälsning
Mats

• Renoveringsarbete pågår i ett tomt rum med isolering, byggmaterial, och exponerade träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med kablar längs väggen, golvstång, och sopkorgsdel.
    Skapa konto
  • Tomt rum med trägolv, gröna väggar, fönster och en beige matta.
    Skapa konto
M Mats Jönsson1 skrev:
Får man lov, försäkringsmässigt, att koppla på tidigare rördragningar upp ur golv, och istället dra dessa in i vägg?
Ja.

• Gilla
Mats Jönsson1
  • Laddar…
Värmerör får skarvas dolt

useless useless skrev:
Ja.
Hur "fan" får man bort en tråd då jag skapat två som sagt, av misstag. Hittar ingen väg till det.

Tryck på de tre prickarna i ursprungsinlägget och anmäl till en moderator.

• Gilla
Mats Jönsson1
  • Laddar…
M Mats Jönsson1 skrev:
Hur "fan" får man bort en tråd då jag skapat två som sagt, av misstag. Hittar ingen väg till det.
Skicka meddelande till admin och be de stänga. Du kan tex anmäla din egna tråd och skriv där. Använd de tre prickarna du ser till höger

• Gilla
Mats Jönsson1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka meddelande till admin och be de stänga. Du kan tex anmäla din egna tråd och skriv där. Använd de tre prickarna du ser till höger
Håller du med om att det ser mycket märkligt ut att en radiator är borttagen, och hur de satt det mot listen i det andra sovrummet. Kan ju inte vara fackmässigt utfört? De har väl tänkt sig att dra rör genom innerväggen nu då och det blir ju kasst. Och radiatorerna kommer inte kunna sättas i linje med fönstrena.

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar men går säkert att göra snyggare. Hade du lämnat några instruktioner gällande detta?

Jag skulle inte skarva dolt om det finns andra lösningar som fungerar och det gör det oftast. Du bör hur som helst provtrycka radiatorsystemet med vatten enligt branchreglerna Säker Vatteninstallation. Provtryck innan du eventuellt bygger in skarvar.

https://www.sakervatten.se/branschreglerna

• Gilla
Mats Jönsson1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar men går säkert att göra snyggare. Hade du lämnat några instruktioner gällande detta?
Nej, de har gjort detta själva utan avstämning. Jag räknade ju 100% med dragning genom golv. Vi bodde inte i huset under renoveringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.