Hej,
Blivit rejält ockrad av en byggare vid vår totalrenovering. Advokater driver det som rör byggdelen, men nu uppkommer även flera tveksamma vvs-frågor. Vi har fjärrvärme. Besiktningsman bokad.
Får man lov, försäkringsmässigt, att koppla på tidigare rördragningar upp ur golv, och istället dra dessa in i vägg?
Jag ville hursomhelst ha genom golv då radiatorerna inte går att sätta med rätt dimensioner under fönster, och listverk måste giras. Ser för jäkligt ut.
Vidare så har de tagit bort ett element utan anledning och byggfirman går nu inte att få tag i.
Tacksam om jag kan få ta del av er kunskap 🙏. Jag är väldigt novis dessvärre.
Med vänlig hälsning
Mats
Blivit rejält ockrad av en byggare vid vår totalrenovering. Advokater driver det som rör byggdelen, men nu uppkommer även flera tveksamma vvs-frågor. Vi har fjärrvärme. Besiktningsman bokad.
Får man lov, försäkringsmässigt, att koppla på tidigare rördragningar upp ur golv, och istället dra dessa in i vägg?
Jag ville hursomhelst ha genom golv då radiatorerna inte går att sätta med rätt dimensioner under fönster, och listverk måste giras. Ser för jäkligt ut.
Vidare så har de tagit bort ett element utan anledning och byggfirman går nu inte att få tag i.
Tacksam om jag kan få ta del av er kunskap 🙏. Jag är väldigt novis dessvärre.
Med vänlig hälsning
Mats
Håller du med om att det ser mycket märkligt ut att en radiator är borttagen, och hur de satt det mot listen i det andra sovrummet. Kan ju inte vara fackmässigt utfört? De har väl tänkt sig att dra rör genom innerväggen nu då och det blir ju kasst. Och radiatorerna kommer inte kunna sättas i linje med fönstrena.Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte skarva dolt om det finns andra lösningar som fungerar och det gör det oftast. Du bör hur som helst provtrycka radiatorsystemet med vatten enligt branchreglerna Säker Vatteninstallation. Provtryck innan du eventuellt bygger in skarvar.
https://www.sakervatten.se/branschreglerna
https://www.sakervatten.se/branschreglerna
Klicka här för att svara