Jag förmodar att du har förvissat dig om att cirkulationspumpen får ström och snurrar hela tiden även när pannan kommit upp i temperatur och stänger rökgasfläkten och även efter det.
Du skulle även kunna läsa igenom tråden en gång till och se om det är något du missat.
Ge dig inte!

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Läste lite från början av tråden, du har en diff på temp, topp 75 C och botten 30 C , delta är då ca 45 C . När du eldar med en panna tex. ca 25 kW så blir det ett flöde av ca 7 - 10 liter max från panna till tank/ar. Tar du då ut returen från alla tankar med 30 C samtidigt så tar det lååång tid att värma på. En panna kan inte ge mer än vad den är stämplad för.

EDIT Det är per minut. Du måste få upp returtempen så pannan orkar lyfta tempen, prova med att börja
elda när ankarna är ca 50 C i botten, det kan bli att elda oftare. Då kommer flödet att öka och tankarna
strömmas genom snabbare och bli jämnvarma. mot slutet så kommer tempen i topp att öka med.
Det har aldrig varit ett problem innan. Det har tagit ca 2 - 3 inlägg så har tankarna varit på ca 80 grader topp - botten.

L L A Axelsson skrev:
Jag förmodar att du har förvissat dig om att cirkulationspumpen får ström och snurrar hela tiden även när pannan kommit upp i temperatur och stänger rökgasfläkten och även efter det.
Du skulle även kunna läsa igenom tråden en gång till och se om det är något du missat.
Ge dig inte!
Japp den laddar även när fläkten stannar vid för hög temp. Annars går fläkten hela tiden.

Du har ingen kran på rören mellan panna, laddomat och tank som av misstag är stängd helt eller delvis?
Lostinsweden rekommenderar i inlägg #18 att ta bort termostaten helt och prova att elda utan och notera om det blir någon skillnad.
Läs även inlägg #42 av AG A.

Nej jag har inte kommit längre. Talade med rörböjaren och han haft ett liknande problem och servade laddomaten och fick ändå samma fel. Satte sen en ny och pannan redade till sig.
Han tror det berodde på att pumpen inte levererade fullt. Har beställt en ny laddomat då det är samma kostnad som att köpa bara pumpen.

• Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Löste ni problemet? I såfall vad var det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.