Hej,
Vi har bergvärme och det sitter en expansionkärl som droppar ut vatten från & till.
Finns en ventil som det står filling på.
Är det något man kan byta själv?
Vi har nyligen byt säkerhetsventil, då det droppade konstant från den.
Men nu har vi upptäckt att det droppar från själva expansionskärlen i röret där.
Tacksam för all råd & tips
Vi har bergvärme och det sitter en expansionkärl som droppar ut vatten från & till.
Finns en ventil som det står filling på.
Är det något man kan byta själv?
Vi har nyligen byt säkerhetsventil, då det droppade konstant från den.
Men nu har vi upptäckt att det droppar från själva expansionskärlen i röret där.
Tacksam för all råd & tips
Man kan byta den själv men man kan ju även ta loss själva ratten med innanmäte för att se om det fastnat någon flisa på sätet som ska täta mot botten på ventilen. Jag förmodar att förtryck är kollat i expkärl så det inte spökar. Sen kan ju beredaren läka igenom också som ger dessa symtom....
Vad står manometern på för tryck Fyll på till 1,3 bar med den ventilen Det trycket ska stå kvar. Ökar trycket så prova med att stänga inkommande vatten under natten och se vad händer Minskar trycket så kan det vara läck i VP , sämsta tänkbara fel.
Klicka här för att svara

