2 127 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Starta ackumulatortank, risk för Legionellabakterier?
D Daniel 109 skrev:SP testade det här för länge sedan. Då handlade det om med eller utan tank, inte olika storlekar. Så jag gissar att deras test med tank motsvarar TS anläggning med en tank. Slutsatsen var att det gick åt mer pellets med tank. Det är inte vad jag kallar effektivare. Dock minskade utsläppen av kolväten med tank, när det blev färre starter.
Nu framgår det inte riktigt hur TS system är kopplat. Sannolikt behövs en tank för att systemet ska fungera.
Ja, precis! Kör på elpatronen nu.A Alexn72 skrev:
Vet dock inte riktigt när/vid vilket elpris det är läge att använda pellets igen. Men försöker ha koll
Räknar man på 80% verkningsgrad med pellets.
För att utvinna 1kwh ur pellets så behövs 0,26kg.
Pellets verkar ligga på 5kr per kilo.
(Energiinnehåll 4,8kwh per kilo)
Då kostar pellets 1,3kr per kwh
El med 100% verkningsgrad
0kr el, energiskatt 45öre, elöverföring 20öre och sen moms på de= 82öre per kwh.
Elen kostar 82öre per kwh eller lönar sig upp till ett elpris på ca 40öre per kwh.
Då är arbetet med pellets inte inräknat.
Så jag skulle säga att elpatronen lönar sig upp till 50-60öre i spotpris.
Sen är det klart... En värmepump ger ju helt andra siffror
0kr el, energiskatt 45öre, elöverföring 20öre och sen moms på de= 82öre per kwh.
Elen kostar 82öre per kwh eller lönar sig upp till ett elpris på ca 40öre per kwh.
Nätavgiften varierar ju mellan nätägare, så kolla upp den.
Men 1,3-0,82=0,48kr
Moms även på elen medför att ett elpris på 0,48*0,8=0,384kr/kWh. På det kommer lite avgifter för elhandel mm. Så jag skulle nog säga att gränsen ligger närmare 35öre/kWh.
Sedan kan man ju även väga in fördelen att murstocken är varm, mindre bärande och sotning och liknande i kalkylen.
Men 1,3-0,82=0,48kr
Moms även på elen medför att ett elpris på 0,48*0,8=0,384kr/kWh. På det kommer lite avgifter för elhandel mm. Så jag skulle nog säga att gränsen ligger närmare 35öre/kWh.
Sedan kan man ju även väga in fördelen att murstocken är varm, mindre bärande och sotning och liknande i kalkylen.
Wow, tack! Så bra att få info om detta.A Alexn72 skrev:Räknar man på 80% verkningsgrad med pellets.
Tack, så bra att få insikt i detta!D Daniel 109 skrev:Nätavgiften varierar ju mellan nätägare, så kolla upp den.
Men 1,3-0,82=0,48kr
Klicka här för att svara