Hej!
Har en gammal elpanna som är kopplat till ett vattenburet värmesystem. Dvs element.
Den är dålig och elementen har inte varit inkopplade på många år.

Om man vill börja använda element igen vilken är den smidigaste lösningen. Jag gissar att man river ut den gamla elpannan. Eller går dom att renovera? Kanske inte skiljer så mycket på en nyare och en äldre elpanna?

Eller skaffar man sedan en ny elpanna? Vilken storlek isf? Det finns redan en liten 100 liter beredare för varmvatten.
Så detta gäller bara värme.

Man kan få bidrag om man går bort från gamla elpannor i år, kolla upp det. Beroende på var i landet ni bor kan ni satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump istället och behåll elementen. I dessa system ingår ofta en varmvattenberedare så ni slipper värma tappvatten bara på el. Hur stort hus har ni och var i landet bor ni?

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
En ny elpanna verkar som en felriktad investering i dagens läge. Nya elpannor har inte bättre verkningsgrad än gamla.
Kanske den gamla pannan fungerar fortfarande, bara att prova. Jag skulle försöka följande:
1. är systemet vattenfyllt? Om inte finns risker för rostskador.
2. Kör igång cirkpumpen och kolla om alt är tätt.
3. Sätt igång elpannan och kolla om det blir värme.
Om elpannan fortfarande fungerar kan det vara ekonomist att slutköra den eller i alla fall så länge tills du har bestämt dig för ett alternativ.
Är det en permanentbostad känns en bergvärmepump som det mest solida alternativet. Luftvattenvärmepump kan vara möjligt i milt klimat men du har en ful utedel.

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Stockholm. Litet hus på 130 m2. Det kommer senare att renoveras. Så i nuläget blir väl en luftvärmepump smidigast

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om planlösningen är någorlunda öppen passar en luftluftvärmepump men är det ett gammalt hus med många små rum och trånga passager kanske man ska fundera lite till.

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Om man vill börja använda elementen igen, så sätter man bara igång elpannan (efter att man gjort en okulärbesiktning naturligtvis). På sätt får du först reda på om element och termostater fortfarande fungerar. Sannolikt finns det hel del saker som kärvar, och behöver smörjas och motioneras. Först när/om du får ordning på elementen, kan du börja fundera på en ny värmekälla. En elpatron har som sagt alltid 100% verkningsgrad. Dock finns det annat som gör en ny elpanna mer ekonomisk. Med det finns många andra typer av värmekällor också.

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Luftvattenvärmepump kan vara möjligt i milt klimat men du har en ful utedel.
Såå himla fult tycker jag inte det är.
Det är i vart fall inte något jag funderar på alls.
Ett hus med tegeltak, tegelstenar, vita fönster, en värmepump framför på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Tack för alla svar 👍

A AG A skrev:
Om man vill börja använda elementen igen, så sätter man bara igång elpannan (efter att man gjort en okulärbesiktning naturligtvis). På sätt får du först reda på om element och termostater fortfarande fungerar. Sannolikt finns det hel del saker som kärvar, och behöver smörjas och motioneras. Först när/om du får ordning på elementen, kan du börja fundera på en ny värmekälla. En elpatron har som sagt alltid 100% verkningsgrad. Dock finns det annat som gör en ny elpanna mer ekonomisk. Med det finns många andra typer av värmekällor också.
Tack
Tror du jag fixar det mesta själv? Borde inte vara så svårt. Jag kan lite vvs.
Gissar man behöver byta ngt reglage till ett element tex.

B byggeskafram skrev:
Tack
Tror du jag fixar det mesta själv? Borde inte vara så svårt. Jag kan lite vvs.
Gissar man behöver byta ngt reglage till ett element tex.
Det beror alldeles på värmesystemets kondition, och ditt kunnande. Du skriver att elementen inte är inkopplade? På vad sätt. Har man bara stängt av en cirkulatinspump, eller pluggat ett rör? Frågan är också isåfall, varför elementen är bortkopplade?
Att byta någon/några kopplingar eller en cirkulationspump, klarar du nog själv. Handlar det dock om många olika delar som ska bytas, bör du dock ta in hjälp. Likaså om du inte förstår systemets uppbyggnad funktion. Men vet du vad du gör, så klarar du det nog.

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Lite osäker när det gäller att fylla på systemet. Men får väl läsa på. Tänker att om element i nedervåningen behöver fyllas på så behövs systemet tömmas först m men att på övervåning behövs det inte. Men man behöver stänga av cirk pump.

A AG A skrev:
Det beror alldeles på värmesystemets kondition, och ditt kunnande. Du skriver att elementen inte är inkopplade? På vad sätt. Har man bara stängt av en cirkulatinspump, eller pluggat ett rör? Frågan är också isåfall, varför elementen är bortkopplade?
Att byta någon/några kopplingar eller en cirkulationspump, klarar du nog själv. Handlar det dock om många olika delar som ska bytas, bör du dock ta in hjälp. Likaså om du inte förstår systemets uppbyggnad funktion. Men vet du vad du gör, så klarar du det nog.
Tack för jättebra svar

B
Behöver element på nedervåningen fyllas så ska du inte tömma systemet!

Fyll på med vatten och lufta där det verkar vara lyft i systemet. Ofta letar sig luften upp till elementen på övervåningen.

Om jag ska fylla på lite vatten i systemet eller lufta det lite, så stänger jag inte av cirkpumpen.

B byggeskafram skrev:
Tänker att om element i nedervåningen behöver fyllas på så behövs systemet tömmas först m men att på övervåning behövs det inte.
Är det ett gammalt system som stått halvfullt så behöver man kanske spola ur det? Men som sagt var måste man börja med att kolla upp systemets skick. Hur länge sedan är det pannan användes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.