2 858 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Delvis konvertera direkt-el till fjärrvärme
Man tappar väl dock inte effekt på en fläktkonvektor som man gör med en luft luft? Då kanske det blir billigt nog så man inte behöver konvertera helt..J Josth skrev:
Ok. När är huset byggt och isolerat? Fläktkonvektorn kan säkert matas med t.ex. 50 °C när det är kallt och ger då ännu högre effekt närmare 5 kW. Hero LN25 tappar dock i effekt och ligger kanske på ca 2,7 kW eller liknande strax under -20 °C. Ser att t.ex. Torsby har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,8 °C enligt Boverkets tabell.
1978, cirka 350mm isolering och 3glas fönsterJ Josth skrev:Ok. När är huset byggt och isolerat? Fläktkonvektorn kan säkert matas med t.ex. 50 °C när det är kallt och ger då ännu högre effekt närmare 5 kW. Hero LN25 tappar dock i effekt och ligger kanske på ca 2,7 kW eller liknande strax under -20 °C. Ser att t.ex. Torsby har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,8 °C enligt Boverkets tabell.
Ja, jag har upplevt att i andra änden av huset har det blivit kallt på vintern, därför funderade jag på att sätta upp en sumo. Kommunen trodde så att stammen till fjärrvärmen var för klen men de har nu kolllat det och därför fick jag detta erbjudande. Känns som det kan vara vettigt att gå på i det långa loppet.J Josth skrev:
Ja fjärrvärme eller bergvärme är säkert det vettigaste i längden om man inte har gratis skog och gillar att hugga ved etc. Bergvärme kostar numera väldigt mycket så fjärrvärme är ju bra att det inte kräver så mycket pengar i investering. El-priset är ju också osäkert under åren framåt då industrin drastiskt kommer att öka förbrukningen så vi tvingas till mer import av el vilket driver upp priset. Hoppas det är ett bra fjärrvärmebolag i kommunen som inte höjer priserna mer än rimligt.
Jag har ju som sagt en kakelugn och tillgång till skog av mina föräldrar, har dock ingen möjlighet till plats för mer än ca 6kubik så det får bli att endast elda i kakelugnen. Jag tänker lite att i.o.m att man har en luft luft så kan man kanske använda den till den stora delen av uppvärmningen om fjärrvärmen skulle bli dyr och vice versa.J Josth skrev:Ja fjärrvärme eller bergvärme är säkert det vettigaste i längden om man inte har gratis skog och gillar att hugga ved etc. Bergvärme kostar numera väldigt mycket så fjärrvärme är ju bra att det inte kräver så mycket pengar i investering. El-priset är ju också osäkert under åren framåt då industrin drastiskt kommer att öka förbrukningen så vi tvingas till mer import av el vilket driver upp priset. Hoppas det är ett bra fjärrvärmebolag i kommunen som inte höjer priserna mer än rimligt.
Vet du om en fläktkonvektor måste ha ett visst avstånd till taket likt en luft luft? Jag klurar nämligen på placeringen nu.J Josth skrev:Ja fjärrvärme eller bergvärme är säkert det vettigaste i längden om man inte har gratis skog och gillar att hugga ved etc. Bergvärme kostar numera väldigt mycket så fjärrvärme är ju bra att det inte kräver så mycket pengar i investering. El-priset är ju också osäkert under åren framåt då industrin drastiskt kommer att öka förbrukningen så vi tvingas till mer import av el vilket driver upp priset. Hoppas det är ett bra fjärrvärmebolag i kommunen som inte höjer priserna mer än rimligt.
Kontrollera monteringsanvisningen för fläktkonvektorn i första hand. Annars är det nästan identiskt med innerdelen till en luftvärmepump. Sammantaget finns det flera olika typer av modeller som kan vara takhängda, infällda i tak, vindsmonterade, vanliga vägghängda osv.
Skiljer det något i effektivitet mellan dessa?J Josth skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konvertera till golvvärme och kalldrag från stora fönster
Värme allmänt -
Konvertera mekanisk frånluft med värmeåtervinning till bergvärme
Värmepumpar -
Hur återställa golvvärme efter delvis uppbrutet golv ??
El -
Är jag dum som konverterar till "krypgrund"?
Grund & Markarbeten -
Konvertera lysrör till led
Belysning