J Josth skrev:
Ja det bör absolut räcka med 4,2 kW då. Det är angivet vid 45°C värmevatten och man kan nog dessutom öka till 50°C värmevatten om det skulle behövas. Hero LN25 ger 3,2 kW värme vid -15°C ute.
Man tappar väl dock inte effekt på en fläktkonvektor som man gör med en luft luft? Då kanske det blir billigt nog så man inte behöver konvertera helt..

Precis, effekten i fläktkonvektorn är konstant så länge man matar på med värmevatten med samma temperatur. Brukar det kunna bli väldigt kallt där du bor?

J Josth skrev:
Precis, effekten i fläktkonvektorn är konstant så länge man matar på med värmevatten med samma temperatur. Brukar det kunna bli väldigt kallt där du bor?
Det kan absolut bli under -20, bor i Värmland

Ok. När är huset byggt och isolerat? Fläktkonvektorn kan säkert matas med t.ex. 50 °C när det är kallt och ger då ännu högre effekt närmare 5 kW. Hero LN25 tappar dock i effekt och ligger kanske på ca 2,7 kW eller liknande strax under -20 °C. Ser att t.ex. Torsby har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,8 °C enligt Boverkets tabell.

J Josth skrev:
Ok. När är huset byggt och isolerat? Fläktkonvektorn kan säkert matas med t.ex. 50 °C när det är kallt och ger då ännu högre effekt närmare 5 kW. Hero LN25 tappar dock i effekt och ligger kanske på ca 2,7 kW eller liknande strax under -20 °C. Ser att t.ex. Torsby har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,8 °C enligt Boverkets tabell.
1978, cirka 350mm isolering och 3glas fönster

Ja under andra halvan av 70-talet förbättrades isoleringen i husen rejält. Oljekrisen satte sina spår. Huset behöver då nog drygt 7 kW värme vid -23 °C ute för att hålla 20 °C inne uppskattar jag.

J Josth skrev:
Ja under andra halvan av 70-talet förbättrades isoleringen i husen rejält. Oljekrisen satte sina spår. Huset behöver då nog drygt 7 kW värme vid -23 °C ute för att hålla 20 °C inne uppskattar jag.
Ja, jag har upplevt att i andra änden av huset har det blivit kallt på vintern, därför funderade jag på att sätta upp en sumo. Kommunen trodde så att stammen till fjärrvärmen var för klen men de har nu kolllat det och därför fick jag detta erbjudande. Känns som det kan vara vettigt att gå på i det långa loppet.

Ja fjärrvärme eller bergvärme är säkert det vettigaste i längden om man inte har gratis skog och gillar att hugga ved etc. Bergvärme kostar numera väldigt mycket så fjärrvärme är ju bra att det inte kräver så mycket pengar i investering. El-priset är ju också osäkert under åren framåt då industrin drastiskt kommer att öka förbrukningen så vi tvingas till mer import av el vilket driver upp priset. Hoppas det är ett bra fjärrvärmebolag i kommunen som inte höjer priserna mer än rimligt.

J Josth skrev:
Ja fjärrvärme eller bergvärme är säkert det vettigaste i längden om man inte har gratis skog och gillar att hugga ved etc. Bergvärme kostar numera väldigt mycket så fjärrvärme är ju bra att det inte kräver så mycket pengar i investering. El-priset är ju också osäkert under åren framåt då industrin drastiskt kommer att öka förbrukningen så vi tvingas till mer import av el vilket driver upp priset. Hoppas det är ett bra fjärrvärmebolag i kommunen som inte höjer priserna mer än rimligt.
Jag har ju som sagt en kakelugn och tillgång till skog av mina föräldrar, har dock ingen möjlighet till plats för mer än ca 6kubik så det får bli att endast elda i kakelugnen. Jag tänker lite att i.o.m att man har en luft luft så kan man kanske använda den till den stora delen av uppvärmningen om fjärrvärmen skulle bli dyr och vice versa.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vet du om en fläktkonvektor måste ha ett visst avstånd till taket likt en luft luft? Jag klurar nämligen på placeringen nu.

Kontrollera monteringsanvisningen för fläktkonvektorn i första hand. Annars är det nästan identiskt med innerdelen till en luftvärmepump. Sammantaget finns det flera olika typer av modeller som kan vara takhängda, infällda i tak, vindsmonterade, vanliga vägghängda osv.

Problemet med fjärrvärme är väl den fasta avgiften, så betala för fjärrvärmeanslutning för att bara använda till varmvatten känns konstigt?

P Plutus skrev:
Problemet med fjärrvärme är väl den fasta avgiften, så betala för fjärrvärmeanslutning för att bara använda till varmvatten känns konstigt?
Planen är ju att om några år helt konvertera och använda fjärrvärmen till varmvatten nu och installera en fläktkonvektor.

J Josth skrev:
Kontrollera monteringsanvisningen för fläktkonvektorn i första hand. Annars är det nästan identiskt med innerdelen till en luftvärmepump. Sammantaget finns det flera olika typer av modeller som kan vara takhängda, infällda i tak, vindsmonterade, vanliga vägghängda osv.
Skiljer det något i effektivitet mellan dessa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.