Y
Desto större vattenburna radiatorer, desto mer watt.
Desto mer onödigt watt, desto mer kan man sänka värmen ut ur pannan.
Ju mindre värme ut ur pannan, desto lönsammare.

Ok...

Men...

Enligt en omvandlingstabell till dessa så kan jag välja mellan allt möjligt

Framledstemp: 50. Retur: 45 = (20grader=2,18) (22grader=2,41)
Framledstemp: 50. Retur: 40 = (20grader=2,51) (22grader=2,80)
Framledstemp: 50. Retur: 35 = (20grader=2,97) (22grader=3,39)
Framledstemp: 50. Retur: 30 = (20grader=3,72) (22grader=4,41)

Framledstemp: 45. Retur: 40 = (20grader=2,84) (22grader=3,21)
Framledstemp: 45. Retur: 35 = (20grader=3,38) (22grader=3,91)
och jag vet inte vilket utav allt detta som är bäst, men gissar på 45/40 då jag antar att det är bra att returen är varm och pumpen inte behöver värma lika mycket.

enligt dom ska man isf räkna: 720w x 3,21 = 2311w radiator behöver jag isf, och det var ju inte speciellt realistiskt att ha i ett sovrum, haha.
Då undrar jag, är det någon mening med att gå upp från C21 som är tillräckligt stora, till C22 som ändå är som bara hamnar på ca 800 när det ändå krävs 2300 för att kunna sänka från pannan.

Jag menar, det krävs ju kopiöst stora radiatorer. Är det någon mening för mig att offra 3cm djup utrymme för C22 radiatorer, eller gör det ingen som helst skillnad ändå?

I tidigare tråd kom du ju fram till en dimensionering med 55/45 som innebar i stort sett C21 radiatorer och effekter från dina gamla uppgifter.
Går du upp till C22 ökar effekten ca: 30% vid samma HxB på elementet, detta kan du även översätta till 45/40 gentemot 55/45 vid C21. Detta blir alltså mycket lämpligt vid VP. Man vill ha relativt låga tempdifferenser och det innebär högre flöden så 45/40 är bra.

När man ändå gör nytt skulle åtminstone inte jag tvekat i att dimensionera upp dvs fler C22.
Du har fått tag i alldeles för stora omräkningsfaktorer vid övergång DT30 till DT22.

Y
Ah, tackar för ett enkelt och bra svar :)

Y
finns det enkelt sätt att räkna om watten.... letar handdukstork nu... om jag ska driva på 45/40... kan jag då ta det skrivna 55/45 värdet och dela på något och få svaret vad jag får ut i watt?

Y
Är det realistiskt med 45/40 i vanlig villa? Detta börjar spåra ur totalt för mig.

sov 2. 636watt uträknat från vedpannans tider...

636 x 2,84 = 1806watt i 45/40 20grader.... Finns ju ingen 100cm bred radiator med vettig tjocklek som klarar av det...

Y
Nu såg jag att deras räkneformel var gjord för ruskigt höga lednings-temperaturer... så egentligen ska det inte bli så drastiskt som jag räknat...blir så trött på detta

Redigerat:
B
Intressant tråd, gäller än, men tips till alla med värmepump, räkna på 45/35 vid DUT -20 och kör så stora element ni kan, då får ni extremt bra verkningsgrad, gjorde så för 14 år sen har varit tacksam för det.....

I Purmos tekniska brochyrer finns tabeller med radiatorers effekt vid tre olika värden på temperatur för framledning och retur. Där finns även formler för att räkna ut effekt vid godtyckliga temperaturer.

https://www.purmo.com/docs/TP_Teknisk_broschyr_SE_0116_web.pdf
https://www.purmo.com/docs/PURMO_Teknisk_broschyr_panel_0717_SE_web.pdf

Purmo tillhandahåller programmet Calculator som underlättar dimensionering av 1-rör och 2-rör radiatorsystem samt beräkning av husets effektbehov.

Känner man inte till husets effektbehov per rum vid DUT så är det där man ska börja.

B
T TommyC skrev:
I Purmos tekniska brochyrer finns tabeller med radiatorers effekt vid tre olika värden på temperatur för framledning och retur. Där finns även formler för att räkna ut effekt vid godtyckliga temperaturer.

[länk]
[länk]

Purmo tillhandahåller programmet Calculator som underlättar dimensionering av 1-rör och 2-rör radiatorsystem samt beräkning av husets effektbehov.

Känner man inte till husets effektbehov per rum vid DUT så är det där man ska börja.
Det man kan göra för att få effektivt är att utgå från det rum som med största möjliga radiator som går få in, kräver högst temperatur på vattnet, sen utgår man från det och dimensionerar de övriga radiatorerna. då får man ett system som är maximerat vad gäller att köra låg temperatur på vattnet. just att få till en bra balans mellan rummen är ju det viktiga, sen kommer man ju justera ändå sen på framledningen för hela huset.

Jag har med få undantag valt den största TP22 som får plats under respektive fönster. Jag utgick ifrån max 45 grader C framledningstemperatur. Resultatet hade blivit detsamma om jag hade gjort som du föreslår. Lite tidsödande med många iterationer givet att vi har ett 1-rörsystem med små marginaler. Dimensioneringsmässigt är ju 2-rör att föredra men att kunna återanvända de gamla rören övervägde här.

B Boan skrev:
Det man kan göra för att få effektivt är att utgå från det rum som med största möjliga radiator som går få in, kräver högst temperatur på vattnet, sen utgår man från det och dimensionerar de övriga radiatorerna. då får man ett system som är maximerat vad gäller att köra låg temperatur på vattnet. just att få till en bra balans mellan rummen är ju det viktiga, sen kommer man ju justera ändå sen på framledningen för hela huset.
Det är inget problem att ha för stora radiatorer i vissa rum. Men det är ju svårt att motivera ekonomiskt.

Just det, finns ju även TP33 men det blir väl klumpigt och mycket dyrare för marginellt bättre COP på värmepumpen.

Jo så är det ju , har en ca15 cm djup och 150 cm bred sektionsradiator i ett litet sovrum, rummet har delats av från en rätt stor sal sen byggnationen. Typ 42 in och 24 ut vid -25 ute, rätt hårt strypt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.