Jag kanske är grinig men är inte detta snudd på kartellbildning?

Produkter för trädgård och grillning, inklusive kompost, pellets och trädgårdsavfallssäckar, med prisinformation och butiker.

Förra året lyckades jag precis köpa pellets innan priserna steg. Nu känns det som priserna ligger kvar tokhögt. Har någon annan hittat pellets till bra pris eller är det bara att bita i det sura äpplet.
 
Virkespriserna är högre än någonsin nu. Dessutom har de flesta sågverk dragit ner på verksamheten pga byggkrisen så det blir mindre sågspån att t.ex. göra pellets av. Mycket går också på export så priset kanske sätts på "världsmarknaden".
 
Varför skulle någon sälja sim pellets till underpris. Allt kan man då gnälla på.
Efter Miljöpartiets sabotage av svensk energiförsörjning är ju pelletspriserna riktigt konkurrenskraftiga gentemot el.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Virkespriserna är högre än någonsin nu. Dessutom har de flesta sågverk dragit ner på verksamheten pga byggkrisen så det blir mindre sågspån att t.ex. göra pellets av. Mycket går också på export så priset kanske sätts på "världsmarknaden".
Eh, högre än någonsin? Har du data på det? Det jag ser är en dramatisk sänkning av virkespriserna senaste tiden…
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
det där är rent svammel, bolagen o virkesnasarna har försökt använda höga timmerpriser som ursäkt för sina våldsamma prishöjningar på skivor o sågat. men timmerpriset för skogsägarna har gått ner dom senaste åren.
 
G Granström2 skrev:
Varför skulle någon sälja sim pellets till underpris. Allt kan man då gnälla på.
Efter Miljöpartiets sabotage av svensk energiförsörjning är ju pelletspriserna riktigt konkurrenskraftiga gentemot el.
Du eldar uppenbarligen inte med pellets?

Pellets ger 4,8 kWh per kg vid 100% verkningsgrad. Äldre panna som i bästa fall snittar på 80% gav ett kWh pris på 1,45 kr under maj månad. Rörligt elpris under samma period var för mig 1,40 kr per kWh, inklusive överföring, skatter och annat.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Du eldar uppenbarligen inte med pellets?

Pellets ger 4,8 kWh per kg vid 100% verkningsgrad. Äldre panna som i bästa fall snittar på 80% gav ett kWh pris på 1,45 kr under maj månad. Rörligt elpris under samma period var för mig 1,40 kr per kWh, inklusive överföring, skatter och annat.
Fast du behöver väl ingen uppvärmning under maj månad? Det är under vintern coh de priserna som då gäller som jämförelsen känns mer relevant. Men med nuvarande pelletspriser så är det ingen ekonomi att köra pellets föränn elpriset går över typ 1,30
 
G Granström2 skrev:
Varför skulle någon sälja sim pellets till underpris. Allt kan man då gnälla på.
Efter Miljöpartiets sabotage av svensk energiförsörjning är ju pelletspriserna riktigt konkurrenskraftiga gentemot el.
Inte om du kör elen genom en värmepump.
Då är inte pellets lönsamt längre.
 
F frede skrev:
Fast du behöver väl ingen uppvärmning under maj månad? Det är under vintern coh de priserna som då gäller som jämförelsen känns mer relevant. Men med nuvarande pelletspriser så är det ingen ekonomi att köra pellets föränn elpriset går över typ 1,30
Är bortskämd och vill helst duscha i varmvatten. 😄
 
B
K Knattecrossfarsan skrev:
Du eldar uppenbarligen inte med pellets?

Pellets ger 4,8 kWh per kg vid 100% verkningsgrad. Äldre panna som i bästa fall snittar på 80% gav ett kWh pris på 1,45 kr under maj månad. Rörligt elpris under samma period var för mig 1,40 kr per kWh, inklusive överföring, skatter och annat.
Pelletsfabrikerna kan lagra pellets, eller sälja till nån som lagrar pellets. Dvs det är väl snarare vinterpriserna på el (och gas, och andra alternativa bränslen / transportkostnader med mera) i omgivningen (inkl Tyskland) som sätter priserna på pellets här.

Med tanke på hur elsystemet ser ut med vind och sol är det nog bara att rikta in sig på att med t.ex. smart styrning (home assistant....) ständigt skifta mellan elpatron (som du säkert redan har) och pellets, och köra med timpris för elen på villan, för att få ner totalkostnaden.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Är bortskämd och vill helst duscha i varmvatten. 😄
Men kostnaden för uppvärmning av varmvatten är ju försumbar jämfört med uppvärmning av villan. Jag klarar mig i alla fall över en månad på ett veckoförråd pellets om det bara är för varmvatten.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Du eldar uppenbarligen inte med pellets?

Pellets ger 4,8 kWh per kg vid 100% verkningsgrad. Äldre panna som i bästa fall snittar på 80% gav ett kWh pris på 1,45 kr under maj månad. Rörligt elpris under samma period var för mig 1,40 kr per kWh, inklusive överföring, skatter och annat.
Varför kan man inte vara pelletseldare om man är för marknadsekonomi?
Det låter som att timpris på elen och en smart styrning som växlar mellan el och pellets beroende på pris skulle vara vettigt.
 
Läser i Västerviks tidning att "ingen brist på pellets - men det höga priset kvarstår". En utläggning om varför priserna stack iväg

* Stigande elpriser pga kriget i Ukraina fick många att byta till pellets som var billigare än gas
* Inför prisstegringen ifjol ökade Danmark och Tyskland sin import av pellets från Sverige, hamstrade helt enkelt.

Sedan konstaterar man att tillgången till hösten ser god ut.Det finns i lager och man har börjat få in större partier
Trots att gaspriserna nu är lägre igen så kontateras att pelletspriserna ligger kvar på höga nivåer (nära en fördubbling från sommaren 2022) och att pellets fortfarande är prisvärt jämfört med el.

Finns ingen analys av varför priserna inte ändras då tillgången är återställd. Det känns som man får rikta in sig på ytterligare en dyr vinter...
 
F frede skrev:
Läser i Västerviks tidning att "ingen brist på pellets - men det höga priset kvarstår". En utläggning om varför priserna stack iväg

* Stigande elpriser pga kriget i Ukraina fick många att byta till pellets som var billigare än gas
* Inför prisstegringen ifjol ökade Danmark och Tyskland sin import av pellets från Sverige, hamstrade helt enkelt.

Sedan konstaterar man att tillgången till hösten ser god ut.Det finns i lager och man har börjat få in större partier
Trots att gaspriserna nu är lägre igen så kontateras att pelletspriserna ligger kvar på höga nivåer (nära en fördubbling från sommaren 2022) och att pellets fortfarande är prisvärt jämfört med el.

Finns ingen analys av varför priserna inte ändras då tillgången är återställd. Det känns som man får rikta in sig på ytterligare en dyr vinter...
För att "pellets fortfarande är prisvärt jämfört med el." . Trots att tillgången är god så är uppenbarligen efterfrågan större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.