Har haft en firma som installerat en luft/vatten pump till oss här på jobb.
Finns det någon vettig anledning till att dessa ventilerna inte plockades bort?
Gamla vitmålade rör och ventiler under ett tak, med synliga slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålade rör och ventiler på en betongvägg, installationsdetaljer, inomhus VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mina ögon är det fullständigt vansinne att inte dessa plockades bort och man gick direkt på röret.
Det visade sig nu när det blev kallt att de inte ens öppnat dessa ventilerna
Källare med exponerade rör, kablar, högtalare och luftkonditioneringsenhet på vägg. Rep hängande från taket.
Så ena aero tempen får ingen värme. Självklart när dessa skulle öppnas nu så gick inte det, och den läcker dessutom nu.
För mig är det helt självklart att sådant gammalt plockar man bort. Istället skulle man satt två nya ventiler till vänster om denna aero tempern
Luftkonditionering och rör på en industriell byggnads tak.
Eftersom den andra sitter efter denna, så hade man då enkelt kunna stänga av båda om man nu vill.

Firman som är ansvariga har jag inte lyckats få något svar från än.
 
Düsseldorff
De plockade inte bort dem för att det var enklare. Man får det man beställer typiskt sett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är avtalat? Vad skulle ingå i jobbet?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
De plockade inte bort dem för att det var enklare. Man får det man beställer typiskt sett.
Måste ju verkligen vara minimal skillnad att skruva av ventilen mot att inte göra det.
Röret som satt på andra sidan av ventilen har de ju skruvat ur. Så om de skruvat ur detta röret eller skruvat av ventilen från andra röret kan ju inte spela någon roll.
 
Centano Centano skrev:
Vad är avtalat? Vad skulle ingå i jobbet?
En installation av värmepumpen och aero tempers sant att koppla på mot golvvärmen.
Så, att vattnet kommer fram till aero tempern känns som rätt rimligt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Självklart när dessa skulle öppnas nu så gick inte det, och den läcker dessutom nu.
Vadå gick inte öppna, det är ju bara att ta i lite eller använda hävstång.
Att ventilen läcker är oftast enkelt att fixa, bara dra åt muttern lite.
 
D Dilato skrev:
Vadå gick inte öppna, det är ju bara att ta i lite eller använda hävstång.
Att ventilen läcker är oftast enkelt att fixa, bara dra åt muttern lite.
Skulle gissa att den fastnat inne i.
Ratten går att snurra runt. Men ventilen öppnar inte, och vattnet läcker ut från spindeln.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Düsseldorff
M Mortsken skrev:
Skulle gissa att den fastnat inne i.
Ratten går att snurra runt. Men ventilen öppnar inte, och vattnet läcker ut från spindeln.
Det är ju iofs underbetyg till rörkrökaren att han inte ens kollade funktionen på ventilerna.
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Skulle gissa att den fastnat inne i.
Ratten går att snurra runt. Men ventilen öppnar inte, och vattnet läcker ut från spindeln.
Det är ett typiskt fel på så gamla ventiler som säkert inte ens i stort använts under sin tid där. Den lekande delen mot sliden som tätar har troligtvis gått sönder och inget konstigt med det då det gamla rödgodset med åren blivit sprött.

Det är inget fackmässigt jobb öht att inte åtminstone fråga om du verkligen vill ha kvar delar som lätt havererar vid användning. Kanske har du läge att kräva rättning nu om firman stängde av med dem.

Vi får se vad ev högpannade skribenter anser rent avtalsmässigt osv alltså det allt överskuggande numera vad det redan verkar av inläggen här. Att dessa öht inte har någon förståelse för jobben du visar får man ha överseende med.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Düsseldorff
GK100 GK100 skrev:
Det är ett typiskt fel på så gamla ventiler som säkert inte ens i stort använts under sin tid där. Den lekande delen mot sliden som tätar har troligtvis gått sönder och inget konstigt med det då det gamla rödgodset med åren blivit sprött.

Det är inget fackmässigt jobb öht att inte åtminstone fråga om du verkligen vill ha kvar delar som lätt havererar vid användning. Kanske har du läge att kräva rättning nu om firman stängde av med dem.

Vi får se vad ev högpannade skribenter anser rent avtalsmässigt osv alltså det allt överskuggande numera vad det redan verkar av inläggen här. Att dessa öht inte har någon förståelse för jobben du visar får man ha överseende med.
Du uttrycker dig inte särskilt vänligt. I övrigt håller jag med. Tyvärr är det svårt att i efterhand klaga på sådant som inte avtalats.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du uttrycker dig inte särskilt vänligt. I övrigt håller jag med. Tyvärr är det svårt att i efterhand klaga på sådant som inte avtalats.
Om skillnaden i arbetsinsats är i princip försumbar, och risken med att lämna kvar de är väldigt stor så tycker jag nog oavsett avtal att de borde tagit bor de, eller frågat.
Om inte avtalet var att de absolut inte skulle tas bort såklart (vilket det inte var).
 
Düsseldorff
M Mortsken skrev:
Om skillnaden i arbetsinsats är i princip försumbar, och risken med att lämna kvar de är väldigt stor så tycker jag nog oavsett avtal att de borde tagit bor de, eller frågat.
Om inte avtalet var att de absolut inte skulle tas bort.
Ja, det är mycket möjligt att du har rätt. Särskilt nu när det visat sig att ventilerna är odugliga, vilket man får anta innebär att rörmokaren inte ens funktionstestat dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.