15 083 läst ·
69 svar
15k läst
69 svar
Bytt radiator, vad säger ni om placeringen?
Tack för inspel.P PRLS skrev:Tror inte det ser alls tokigt ut om man bara flyttar 4cm åt vänster, antar att det är någon som tänkt ett steg för långt vid montage och försökte kompensera rad-bredden med vad termostaten bygger.
Flyttar man den kommer det se centrerat ut PGA termostaten som bygger på en ~7-9cm åt vänster
Det jag däremot ställer mig frågsam kring är varför det ser så jäkla snett ut mot golvlisten men inte mot fönsterbrädan ?
Det är något jäkligt knepigt där och om det är så att radiatorn hänger såpass snett som det ser ut så kommer ni aldrig att få ur all luft.
Eller är det en liten foto-illusion ? / knepig vinkel?
Jag försvarar ingen och det är inte jag som har gjort det.
Firman återkommer nästa vecka med förslag. Flytt 3-4cm kanske blir snyggast ändå, ska ju måla rören sedan.
Att det ser snett ut är lite fotoillusion.
Radiatorn hänger rakt, kollade precis med vattenpass. Samma mått från fönsterbänk mer till radiatorn.
Däremot diffar avståndet från golv till fönsterbänk, skiljer nästan 1cm mellan vänster och högersida, dvs golvet lutar
Gamla radiatorn hängde nog inte helt rakt.
Redigerat:
Löda på service, nu får nog farfar sansa sig lite. Såklart att radiatorn kan flyttas åt vänster. Men vill man att den ska centreras så ska man nog titta på en annan modellA AndersS skrev:
Jag som amatör gjorde det förra året, man har ju lite rördelar liggande.D Dr.L skrev:
Har ju också kunskapen, men saknas kanske hos de som behöver blöjor fortfarande.
I fallet TS visar behöver man ju inte löda på plats eller kan man använda tång så öppen låga behöver inte vara nödvändigt där. Med kapillärdelar och vinklar med in/utvändig muff kan det bli både snyggt och ta minimalt med plats.
Hade gärna sett en avslutning på gamla rören i samma nivå över golv och utan klumpiga klämringskopplingar mot dem. Kunde gått fint med gängning av ändarna men om AndersS kallas farfar hade nog farfarsfar behövt kallas in.
Hade gärna sett en avslutning på gamla rören i samma nivå över golv och utan klumpiga klämringskopplingar mot dem. Kunde gått fint med gängning av ändarna men om AndersS kallas farfar hade nog farfarsfar behövt kallas in.
Klicka här för att svara