Hej,

Sitter med ett gammalt Wirsbo (nu Uponor) system från -89 och allt är original. Det börjar bli dags att byta ut såväl termostater som styrdon (NC) och ventilerna som sitter på alla rör. De flesta fungerar inte så med alla styrdon av så ställs värmen in via huskurvan i elpannan. Huskurvan som går på utomhustemperaturen känns rätt bra inställd, dock vill vi ha möjlighet att ha lägre temp på nedervåningen men även kunna justera enstaka rum på ovanvåningen vid behov.

Tillsvidare, har jag satt på manuella reglerrattar som jag skruvat på stenhårt för att stänga slingorna på undervåningen och sedan öppnat upp gradvis tills jag får den värme jag vill ha på nedervåningen i respektive rum (de bild).

Dock saknar jag 7 st sådana vred. Är det ngn som vet var man kan hitta dem?

Har letat men det enda jag hittar är svindyra varianter likt dessa https://www.vvsochbad.se/uponor-wgf...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Eller om det kanske går att köpa vanliga lock (typ R15 fast större tänker jag) och reglera på det sättet?

Tips mottages :)

• Rörsystem med ventiler och kopplingar i ett trångt utrymme, mot en vägg, nära till golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar styrcentralen som den ska, det finns termodon via amazon, men kommer inte ihåg nu var, men billigare, det kommer säkert in någon som vet, så ha lite is i magen, letar vidare.

J jonaserik skrev:
Fungerar styrcentralen som den ska, det finns termodon via amazon, men kommer inte ihåg nu var, men billigare, det kommer säkert in någon som vet, så ha lite is i magen, letar vidare.
Tack väldigt uppskattat.

Vi har som sagt gamla mekaniska termostater så det blir att köpa nya termostater + ställning + få VVSare att installera nya ventiler då de som finns nu är riktigt tröga och ngn läckt för länge sen. Men för att slippa göra det nu då det är en inte obetydlig investering tänkte jag sköta det manuellt.

Bästa svaret

Då med manuell styrning så går det att få till det bra. Alla ventiler öppna, ställa in VP för temp inne, när dt blir bra så juteras det så att det blir lägre temp i sov tex, Det är strypning slingorna, kostar inget mer än tid, diff ( delta ) mellan in/ut som en tumregel ca 4-5 C. Har du sen fått in det bra, så kan du glömma allt. Har själv stryp in för ca 20 år sen och inte rört något. Inte en krona har det kostat på hela tiden. Att köpa ett fullt styrsystem i dag ligger kanske på 10 kkr och dom pengarna kan användas till annat, så prova nu att få till det du har. , det finns nya ventiler att köpa, ligger kanske på mellan 100 till 150 kr och lätt att byta själv. Även på reservdelar finns dom forumet som har full koll på det
Se efter vad för fabrikat det är på fördelarna och ta ett par närbilder på ventilerna och donen, så får du svar.

• Gilla
svare
  • Laddar…
Kan ev ha några som ligger men innan det kolla så du inte kan använda de gamla urkopplade styrdonet som ”dum” hatt

• Gilla
svare
  • Laddar…
M myrstack skrev:
M myrstack skrev:
Kan ev ha några som ligger men innan det kolla så du inte kan använda de gamla urkopplade styrdonet som ”dum” hatt
Tack det var väldigt snällt men du kan behöva dem i framtiden :) ska kolla det du säger för med NC så stängs de ju helt men om jag inte skruvar på de helt så kanske jag kan få till samma effekt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.