En bild visat pannan, bilden med högst temperatur visar igår 02 när la mig och sov och bilden med lägst temperatur visar imorse vid 10 när vaknade.
Är det jag som ät paranoid eller är allt som det ska.
Började elda kl17 igår, såg på hockey så nån gång fram till kl 20-21 hade slocknat så det känns som att temperaturen Visar fel eller kan den stämma?
Och nu kl 12 visar den 40grader
Då har jag också stänger den grejer som ska vara stängda när inte använder pu pannan.

Och var sitter givaren? Tycker pannan borde vara svala nu eller är det.

Om nån förstår mig?

• Tryckmätare på tank, rör i bakgrunden, pannrum, röda och vita rör, verktyg, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum med gammal grön panna, rör, brandredskap och upphängda jackor på en vägg.
    Skapa konto
  • Analog termometer på en grön yta, industriell miljö, rörledningar i bakgrunden, svagt upplyst, temperatur cirka 60 grader Celsius.
    Skapa konto
Redigerat:
Tempgivarens bulb sitter i pannans vatten. det är en tryckmätare där med. Vad menar du med diff i tempen riktigt. Eldar du med ved så ska pannan bli mot 80 C. Det finns en shunt med, kanske en ratt på oljesidan, eller utanför pannan. Är det kallt där du är, så samtidigt som du värmer så går det åt värme från pannan, är inte mycket till volym och räcker inte lång tid i den pannan om du inte en acktacnk. Så att försörja huset med värme så blir det värma på pannan ofta. Är det en manuell shunt, troligtvis och inte automatik på den så blir det svårt att få till rätt värde. För lite ut kylslaget , längre temp i pannan, mer värme ut och tempen sjunker snabbare i pannan.

Vi har den bara son lite stödeldning, har värmepump annars.

Men kändes som att temperaturen inte stämde på nåt vis

För att få det varmare får du ställa upp kurvan i VP, nästa fråga. Är VP kopplad så pannan är i serie med VP, då kan det bli som det visar i temp. är det då en shunt i pannan, så ska VP värma den med. Ställ shunten på pannan till noll, då är pannan borta och flödet går förbi den.

Nej, jag är inte den bästa på att förklara, men, tänkte, tar de sån tid att temperaturen sjunker? Eller paja nån givare odv
Speciellt om jag stänger av "kran" och shunk så vatten bara styrs av vo

Inga givarfel tror jag, vad visar det på VP ut/in. Sen n bra sak att veta. kopplingn mellln VP och panna. Går rören från VP till panna och sedan ut med värmen till huset. Eller går VP ut direkt utan för pannan. En enkel skiss hur det är kopplat är bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.