1 893 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Läckande radiatorsystem
Då låter det som att det finns luft som det ska i kärlet.
Ja jag reagerade också, kanske var nåt annat jag kollade på 🙂 satt en lapp med 3 bar på expansionskärletI InsidersUnited skrev:Väldigt få hus som behöver 2,5 eller 3 b tryck i systemet. 3 bar motsvarar ju 30 meter vattenpelare.
Det är inte trycket i systemet som driver värmevattnet, det är cirkpumpen. Måtta höjden från pannan i meter till högst belägna radiatorn och lägg på 0,2 b så fungerar det. 0,9 till 1,5b är alldeles utmärkt för nästan alla 1,5 eller 2 vånings villor.
Men stämmer det där alltid?
Har du väldigt stort system med mycket vatten så expanderar väl det mer än ett litet = högre tryck på säkerhetsventilen
Nu är jag dålig på många grejer så det kanske inte funkar så.
Beror kanske också på hur stort expansionskärlet är?
Då har man ett större expansionskärl.
Ja så borde det ju vara, kan som sagt inte så mycket.D Daniel 109 skrev:
I mitt hus så var det olja och öppet kärl på vinden, sen bergvärme och expansionskärl i källaren.
Då gäller det ju att gubbarna som monterar vet vad dom gör, både expkärl och säkerhetsventil.
Vi har krånglat i över 20år med element som tappat värmen högst upp.
Efter många bra råd från BH fick jag till det mycket bättre för två år sen, i vintras bråkade det igen men då hade jag tömt systemet och kanske fuskat med luftningen.
Nu har jag bytt ventil och hoppas på att det blir bra, ventilen såg ut att ha läckt lite enl rörmokaren
Detta är också ett ombyggt gammalt oljesystem med ett stort expansionskärl precis nedan vinden. Och i ärlighetens namn så vet jag inte om det gamla expansionskärlet är inkopplat fortfarande, men eftersom att det är kvar i byggnaden så kan man nog gissa att så är fallet.nino skrev:
Ja så borde det ju vara, kan som sagt inte så mycket.
I mitt hus så var det olja och öppet kärl på vinden, sen bergvärme och expansionskärl i källaren.
Då gäller det ju att gubbarna som monterar vet vad dom gör, både expkärl och säkerhetsventil.
Vi har krånglat i över 20år med element som tappat värmen högst upp.
Efter många bra råd från BH fick jag till det mycket bättre för två år sen, i vintras bråkade det igen men då hade jag tömt systemet och kanske fuskat med luftningen.
Nu har jag bytt ventil och hoppas på att det blir bra, ventilen såg ut att ha läckt lite enl rörmokaren
Ändrar detta något i förhållandet? Något man bör undersöka vid det stora expansionskärlet också?
Liten uppdatering.
Hade en VVS:are på besök som ska byta några slangar i pumpen som hade blivit fullproppade av smutspartiklar, så cirkulationspumpen inte orkade pumpa runt sa han.
Visade en väldigt liten läcka i källaren som jag hittat, han trodde inte det var den som orsakade problemet. Skulle ta flera är enligt honom.
Vid besöket så fylldes trycket upp till 1 bar. 3 dagar efter besöket så försvann trycket och pumpen stannade igen.
Tog knappa 1 minut att fylla upp trycket, och VVS:aren trodde inte det var expansionskärlet som krånglade.
Någon som har ytterligare en teori vad det kan vara? Att det behöver göras en service i pumpen för att den ska fungera bättre köper jag. Men att trycket försvinner på 3 dagar och man behöver fylla på? Låter inte som någon liten läcka, och borde märkas kan jag tycka? Eller kan det vara expansionskärlet tillsammans med någon jobbig luftbubbla i systemet som krånglar?
Hade en VVS:are på besök som ska byta några slangar i pumpen som hade blivit fullproppade av smutspartiklar, så cirkulationspumpen inte orkade pumpa runt sa han.
Visade en väldigt liten läcka i källaren som jag hittat, han trodde inte det var den som orsakade problemet. Skulle ta flera är enligt honom.
Vid besöket så fylldes trycket upp till 1 bar. 3 dagar efter besöket så försvann trycket och pumpen stannade igen.
Tog knappa 1 minut att fylla upp trycket, och VVS:aren trodde inte det var expansionskärlet som krånglade.
Någon som har ytterligare en teori vad det kan vara? Att det behöver göras en service i pumpen för att den ska fungera bättre köper jag. Men att trycket försvinner på 3 dagar och man behöver fylla på? Låter inte som någon liten läcka, och borde märkas kan jag tycka? Eller kan det vara expansionskärlet tillsammans med någon jobbig luftbubbla i systemet som krånglar?
Kolla vad säkerhetsventilen är på för bar, fyller du med iskallt vatten till strax under öppningstrycket så kommer det troligen släppa ut vatten när det kommit upp i temp.
Tejpa en påse med mjöl runt röret, vad det nu hette, för att säkerställa att det inte kommer vatten där, det kan komma väldigt lite därför är det bra med mjöl, då ser man om det klumpat ihop sig.
Har du luftat efter ni fyllde, isåfall kan ju trycket sjunkit då.
Tejpa en påse med mjöl runt röret, vad det nu hette, för att säkerställa att det inte kommer vatten där, det kan komma väldigt lite därför är det bra med mjöl, då ser man om det klumpat ihop sig.
Har du luftat efter ni fyllde, isåfall kan ju trycket sjunkit då.
Fyll aldrig mer än 1 bar, det måste finnas plats för vattnet att exspandera, kärlet du nu har är det ett rött på sidan om i källaren, då är med säkerhet det på vinden bortkopplat och det tyder på att du kan ha ett tryck på över 0,6 bar som är 6 meter upp.
Klicka här för att svara