Hej.
Min lägenhet har ett golvvärmesystem som styrs från trådlösa ICS.2 termostater. Mitt problem är att jag inte kan få upp temperaturen över 22 grader. Jag fick nyss höra att termostaterna är "låsta" av skruvar i ett fäste på baksidan. När jag tittar efter finns det mycket riktigt ett par skruvar som båda sitter ”rakt in” i ett fäste.
Jag undrar, hur ska jag ställa om skruvar och fäste för att ”låsa upp” begränsningen i termostaten? Jag vill ha varmare än 22 grader.
Min lägenhet har ett golvvärmesystem som styrs från trådlösa ICS.2 termostater. Mitt problem är att jag inte kan få upp temperaturen över 22 grader. Jag fick nyss höra att termostaterna är "låsta" av skruvar i ett fäste på baksidan. När jag tittar efter finns det mycket riktigt ett par skruvar som båda sitter ”rakt in” i ett fäste.
Jag undrar, hur ska jag ställa om skruvar och fäste för att ”låsa upp” begränsningen i termostaten? Jag vill ha varmare än 22 grader.
Hur vet du att det är ställdonet som begränsar?
Kan vara så att framledningstemperaturen är så "låg" så att det inte kan bli varmare än 22⁰.
Troligen är även förinställningen på både gv-fördelaren samt STAD-ventilen injusterat för att få en viss maxtemperatur i varje lägenhet & slinga.
Kan vara så att framledningstemperaturen är så "låg" så att det inte kan bli varmare än 22⁰.
Troligen är även förinställningen på både gv-fördelaren samt STAD-ventilen injusterat för att få en viss maxtemperatur i varje lägenhet & slinga.
Vattnet in verkar vara ok, rören fram till fördelaren (tror jag det kallas) är väldigt varma, Efter fördelaren är rören ganska kalla. Det jag reagerar på är att ratten ser ut att vara lågt ställd?Demmpa skrev:
Rören blir kalla direkt efter ventilen märkt "TEMP", röret mellan ventilen och pumpen är kallt. Problemet är att jag inte kan vrida ratten på ventilen åt något håll, jag tror att man har gjutit fast den för att begränsa värmen när man byggde huset.J jonaserik skrev:
Hur ökar jag varvtalet på pumpen?
Ser ut att vara följande,
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/
Har du möjlighet att mäta temperaturen på lite olika ställen?
Inkommande till shunten, returen från shunten, framledningsfördelaren & returfördelaren?
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/
Har du möjlighet att mäta temperaturen på lite olika ställen?
Inkommande till shunten, returen från shunten, framledningsfördelaren & returfördelaren?
Ta i "lite" var nog veckans underdrift.J jonaserik skrev:
Ja, det stämmer det, det är en sådan jag har. Det är ett par fabriksmonterade termometrat på "FLOW" och "RETURN" delarna. Flow står på 26 grader och Return på 24. Ingen stor skillnad således.Demmpa skrev:
Nästa steg blir att öppna fullt på vredet på höger sida under pumpen för att få så mycket värme som möjligt och senare justera tillbaka. Om både 1 och 5 är kalla så finns det inget tillopp på värme. På 1 ska det vara varmt . Snurrar pumpen som den ska och inte är het. Det blir till att se var rör nr 5, tillopp är kopplat till VP, det ska vara varmt på det röret så lång du kan känna.
Det ska inte vara stor skillnad på dessa två utan 3-5⁰ är det optimala.Elokunnig skrev:
Med stor temperaturskillnad så kommer golven kännas varma där början av slingan är ch kalla där slutet av slingan är.
26⁰ är (kanske) lite låg framledningstemperatur, själva golvytan bör aldrig vara varmare än 27⁰
Någon gång om dagen kommer det faktiskt värme, hela systemet blir varmt under ett par minuter. Så flödet verkar ok. Problemet får dock vara, jag är rädd att paja något om jag fortsätter labba. 😁
En sista fråga dock, efter allt labbande med mitt system för så undrar jag om det är normalt att flödesindikatorerna "slår i taket" när värmen slås på (de två till höger är varma)?
En sista fråga dock, efter allt labbande med mitt system för så undrar jag om det är normalt att flödesindikatorerna "slår i taket" när värmen slås på (de två till höger är varma)?
Kan vara att tempen går ner där termostaterna sitter och do inte sköter sig, det är stor fördröjning mellan till och från. termostaten känner, nu behövs värme och det tar ett tag för att den ska ändringen i tempen, trögt är det med GV, då kan tempen åka JOJO. se om du kan drar ner eller upp termostaten bara lite.
Klicka här för att svara



