Björn Sj
Björn Sj: Vad är trolig orsak till stopp i en slinga i ett ettrörssystem? Efter bergvärmepump och utjämningskärl fördelas värmen på flera radiatorslingor. Trots luftning blir ingen radiator i en av slingorna varma. Övriga funkar bra och allt är ok enligt värmepumpen. Radiatorerna går att lufta så det kan inte vara helt stopp i slingan. Vad är bästa åtgärd/felsökning? Kam det bli fel på
0 svar · 741 läst
A
Alketa: Det är 50- tal kamin. Funkar bra.
0 svar · 886 läst
·
Vicman@
Vicman@: [citat] Som sagt, har inga termostater…bara givare utomhus som reglerar värmen inomhus. Bra eller dåligt, vet ej. Rörmokaren som installerade för 10 år sedan tyckte inte det behövdes.
18 svar · 3,1k läst
·
Martinphil
Martinphil: [citat] Ok, låter som att inget har gått sönder då. Jag tittar förbi VVS-butiken och ser om jag kan få fatt i rätt packbox eller helt enkelt byta hela insatsen. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: Ingen cirkpump igång. Du fyller upp så det blir ca 1,5 bar i hela systemet, luftar överallt, även fördelarna. Då blir det nog vatten i alla matarrör, sen stänger du ventilerna på fördelarrören. stänger till alla slingor utom en, kopplar en slang till ena fördelarröret som kopplas till en vattenkran. En slang från den andra fördelarröret och spolar på en slinga tills det inte
1 svar · 851 läst
B
BSOD: jag hade nog bars tömt tills man märker att det rinner långsammare. Det indikerar ju lägre tryck i systemet. Det rinner inte så mycket ur en slang om höjdskillnaden är
14 svar · 1,9k läst
·
ullet
ullet: Ursäkta sent svar, men jag tycker det ser ut som att det finns plats att gå in lite snett till rökgången så att du får anslutningen till kaminen mer på mitten.
10 svar · 2,2k läst
·
K
KristianJ: [citat] Stort tack för hjälpen! Efter att ha gjort precis som du sagt så efter några timmar så drog värmepumpen igång. Återigen, stort tack! :)
2 svar · 1,3k läst
·
L
lostinsweden: Sänk pumpens hastighet eller stryp den röda tills du får 19c. Man ska vänta ett dygn för att få resultat.
1 svar · 1,0k läst
·
F
fribygg: 4. Vad som är mest "miljösnällt" vet jag inte, men jag kan tycka att hus som redan har fullt fungerande uppvärmning typ kakelugn eller vedpanna med självcirkulation är "snälla" då det inte krävs någon ny värmeanläggning eller ventillationsanläggning. Modet föreskrifter passivhus eller hus med låg energiförbrukning men lösningar som håller en eller ett par mansålder och kan och
4 svar · 1,0k läst
Kashew
Kashew: Glömde återkoppla, den blå termostaten i bilden här ovan gick inte att ta av så jag tog en från ett annat rum och bytte plats på den och den som tidigare har knasat och nu allt fungerar som det ska, även med muttern dragen till max med fingerkraft. Jag vet inte om det var fel på termostaten eller om montören helt enkelt inte hade skruvat på den ordentligt men elementet där den felande
30 svar · 2,8k läst
·
G
Gubegube: Stort tack! Ok - verkar spontant det som ”normala värden”? Undrar också om det lilla vita vredet som det står Danfoss +/- vid framledning till gv. Om man skruvar ut den (motsols) verkar det vara i riktning minus , medan plus verkar gå inåt (medsols) .Vad gör det vredet och om man vill öka värmen i slingorna ska det vridas åt minus eller plus??
2 svar · 1,3k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Har FLVP + braskamin , kaminen tar förbränningsluften genom ett rör från utsidan av huset + glasluckan har garn som tätning . Har du FTX borde möjligheten finnas att justera undertrycket i huset .
11 svar · 11,3k läst
·
E
Elvis1970: Hej, jag har en luftvärmevattenpump av märket CTC där displayen lyser men är grumlig. Gissningsvis måste jag byta hela styrkortet med display som kostat 8 000 kr. Allt fungerar förutom att jag inte styra enheten. Vilka risker tar jag om jag låter det vara? Är det någon här på forumet som lagar kretskortet på en CTC ECO El. Tacksam för svar
0 svar · 1,4k läst
K
Karl95: [citat] [citat] Jag instämmer, rent skräp och jemofix strulade med reklamationen som grädde på moset. Bytt båda mina mot LVI Yali istället
8 svar · 7,8k läst
Libe91
Libe91: Tack så mycket!
2 svar · 1,5k läst
·
L
Ley Street: [citat] Stämmer, tack för hjälpen!👍
4 svar · 1,3k läst
·
S
Stubai: Det där har plåtslagaren som gjort väderskyddet tillverkat, det är inget man köper i butik.
2 svar · 795 läst
·
L
lostinsweden: [citat] [/QUOTE] [citat] Kan du utveckla eller ligga up en bild? Vad är problemet med tillufts don bakom en sektionsradiator? Menar du att det kommer blåsa igenom?
1 svar · 812 läst
Maltemullvad
Maltemullvad: Du skrev att om du öppnar dörrarna till kaminen,då kommer värmen. Om du då öppnar ett fönster i rummet med kamindörrana stängda,vad blir det för resultat då?
106 svar · 18,9k läst
·
F
fredrik.johansson: Ja, då borde uttagen också jordas.
9 svar · 1,2k läst
D
Dupont: [citat] Ja jag tänker också så! Vore skönt att få ut hanteringen ur huset. Jag kollar vidare på detta. Tack för input!
8 svar · 1,0k läst
L
lostinsweden: Man fyllar tills säkerhetsventilen släpper vid nyinstallation för att få ut allt luft. Därför står det i installationsanvisninger. .
11 svar · 1,2k läst
·
T
TheGame: [citat] Ja med en sån här tex https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/elementnyckel-2000029984
6 svar · 1,3k läst
·
B
BSOD: Såg identisk produkt men annat varunamn, cop 8, utan utomhusdel... scam så det visslar om.
4 svar · 1,5k läst
·
JonazThern
JonazThern: [citat] Jag har funderat nu ett par dagar, och i sann modern prepper-anda så blir det nog gasoluppvärmning, och slå till med en lite dyrare med gasol, el, fläkt och koldioxidmätare.
16 svar · 4,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Den första är det rätta eftersom du har tvårörsystem. Det kan fungera med den andra om bägge kopplen är för enrörssystem. Den andra är nämligen ett enrörssystem. Det är lite krångligare att få till ett enrörssystem. Att blanda både tvårörsystem och enrörssystem är inte optimalt. I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
3 svar · 1,4k läst
·
surris
surris: [citat] Försvinner såklart ingenstans. Men det blir ett extra effektuttag i växlaren som i sin tur kommer värma upp rummet som växlaren är placerad i. Det är inget problem så länge man vill ha den där lilla extravärmen. På riktigt stora fastigheter kan detta vara mer betydande, framförallt sommartid om man inte har ventiler som fungerar som de ska.
9 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.