Jonatan79
Jonatan79: Spånskivor eller billig råspont är nog enklast. Dina reglar klarar rätt mycket vikt, perfekt för förvaring.
1 svar · 1,5k läst
J
Janitor14: Hej! Jag förvärvade ett hus med förberedd övervåning förra året och tänkte nu ta tag i den och göra iordning den. Förra ägaren hade samtidigt som han bytte taket lösullsisolerat vinden samt plastat och glesat allt förutom gavlarna. Jag tänkte att det var dax att plasta gavlarna och upptäckte då att plasten på långsidorna inte var tejpen. Plasten är alltså endast överlappad
0 svar · 1,2k läst
·
H
huggan: Knackade bara ner det med en hammare. Det gick väldigt fort men kan nog se olika ut beroende på vad man har för fasad och vilken skick den är i.
113 svar · 161,4k läst
·
P
PochM: [citat] Inga tankar och idéer från er där ute?
3 svar · 4,1k läst
B
Björn19: [citat] det träder i kraft redan den 1 mars i år!
3 svar · 1,3k läst
ByggPajken
ByggPajken: [citat] fjantiga regler
65 svar · 50,3k läst
·
U
Ulf Aronsson: [citat] Jag gjorde en egen trappa upp till vinden kostnad= 1200:-
19 svar · 9,6k läst
·
B
BorisLGunn: Hej! Detta är mitt första inlägg men jag är ofta inne och läser andras och får inspiration och kunskap! Vi funderar på hur vi ska bygga ut vår nästintill obefintliga hall så att fler än två par skor ryms åt gången. Det självklara tycks vara att bygga ut från den nuvarande hallen men jag har svårt att se framför mig hur detta kommer te sig utifrån, både när det gäller att
0 svar · 1,5k läst
·
D
Danne lee: Tack
2 svar · 1,4k läst
·
D
2 svar · 1,4k läst
·
B
byron v2: Hej! Jag har ett garage med 3 platser, ligger sadeltak med inte så stark vinkel, men det går att få till en rejält bra förvaringsyta. Har idag plank över vissa delar av den liggande takstolsbalken, ca 2/3 av garagets "vind. Ligger lite däck osv där idag. Men det känns inte 100%. Skulle vilja förstärka mera. Har satt två stolpar som syns på bilden. Men skulle vilja känna mig trygg i
0 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Balkonger ska vara dimensionerade för ganska höga laster (betydligt högre än vad som gäller för vanliga bostadsutrymmen) så några hållfasthetsproblem bör det inte vara. Däremot en hel del andra, inte minst de som har med isolering och risken för sk köldbryggor att göra. Om huset inte ligger inom detaljplanelagt område krävs inget byggnadslov.
3 svar · 3,5k läst
·
M
Marcusns: Svar nej
3 svar · 1,9k läst
L
lejf83: Just nu är det 2.40 från betong till nuvarande undertak.. 2.70 från betong till råspånten.. ska det inte vara minst 2.40 i uthyrningsdel ovan mark och 2.30 i källare ? Jag tänkte ju inreda garaget
5 svar · 2,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Källaren hade jag gått på, det blir billigare än att bygga ut eller bygga attefall. Vad som behöver göras beror lite på hur källaren är idag. Ventilerat golv etc. Är inte så krångligt som det låter
5 svar · 1,8k läst
ymmij12
ymmij12: Delar du sovrummet längst ner till ett mindre blir det ett litet allrum
15 svar · 2,2k läst
·
Snailman
Snailman: Många här brukar rekommendera SketchUp, det ska finnas i någon gratis version. Jag ritade mitt hus för tio år sedan, jag begrep mig inte på SketchUp, men tror det blivit bättre sen dess, ritade en del i Revit, vilket var väldigt enkelt att lära sig. Men använde det inte för att göra ritningarna. Försökte mig sen på Autocad, och trots att jag gått en kurs, så begrep jag inte det
4 svar · 3,4k läst
surris
surris: [citat] Inga problem det har vi gjort många gånger när vi byggt det får va en pappläggare som lägger sista lagret papp, det är slitstarkt. Det är sant, men yttervägg vill man ha cc600 för att få bättre U-värde. Sen är det reglat cc450 i Installationsskiktet så du får 900 skivor ändå
8 svar · 2,0k läst
K
kest: [citat] Det är oerhört viktigt att limmet är vattenfast då fukt kan förekomma i en sådan konstruktion. Det innebär att om limmet släpper skall det då endast beräknas som regel/plankan ligger mer eller mindre lösa på varandra.
10 svar · 1,5k läst
·
M
Marcusns: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/ Kolla med kommunen vad som gäller för dig.
3 svar · 2,1k läst
·
M
Marcusns: Här har du alla regler för attefallstillbyggnader: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/ Dock är jag inte helt säker på om detaljplanen godkänner att du överstiger den totala byggnadsarean på din tomt. Du kan ju alltid kontakta kommunen för mer information!
8 svar · 4,3k läst
Sebbe_art
Sebbe_art: Jag kanske ställer dum fråga, men hur djup cellplasten bör vara mellan två olika plattor? Min tanke är att bygga ihop garaget med huset med ytong eller andra block och gjuta mellan huset och befintlig liten garageplatta som är ca 2m ifrån huset Tacksam för svar Sebbe
4 svar · 11,9k läst
A
AntonAnimalen: Då får lösningen mot golv bli lim eller tejp. Nästa sak att lösa. Väggen och taket som jag förlänger med väggdelen är slät gips utan lister. Hur gör jag i skarven mellan nya och gamla? Vill inte att det ska spricka.
5 svar · 3,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: En inbyggnad skulle passa bra på ert hus, bli estetiskt tilltalande.
8 svar · 3,2k läst
·
M
MetteKson: [citat] Du kan söka om Attefallshus flera gånger, MEN den totala byggnadsarean får i dagsläget inte överstiga 25 kvm. Om man ska hårdra det så kan man ha 25 Attefallsbyggnader på 1 kvm på sin fastighet.
5 svar · 2,7k läst
T
town: Två funderingar angående golvvärme: * När man fixar golvvärme i efterhand... hur mycket bygger det på höjden? I nuläget är vår uterumsplatta 2,5-3 cm lägre än husplattan. * Är det dyrt/krångligt att koppla på det ordinarie värmesystemet? Vi har ju inte förberett för det... Vår golvvärmecentral är placerad i en garderob 4-5 meter från dagens uterum. Jag ska ta kontakt med en
9 svar · 4,5k läst
M
Maximarcus: Men hur kan detta vara så svårt? TS: gör en ritning på hur du tänkt dig och laborera med olika mått tills du är nöjd.
17 svar · 6,0k läst
G
Gustafson: Du kan ju förbereda vatten och avlopp i plattan när du gjuter den, gissar att du tänkt dra in både avlopp och vatten i nya delen. Vi borrade brunn först, sen gjorde vi tillbyggnaden med förberedelse för avlopp, sen la vi in avloppet så det hamnade på rätt sida årsskiftet, dock så gjorde vi våran på plintgrund och gjorde nästan allt själva.
2 svar · 1,8k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: [citat] Du har nog rätt. Trevligare att kommentera att man avstått från den av Boverket föreslagna samordningen till max 40 kvm totalt. Då framstår man som progressiv.
12 svar · 9,3k läst
·
Lill72
Lill72: En skallinjal är också bra att ha när man ritar själv, kostar runt en hundring bara.
7 svar · 10,6k läst
M
MetteKson: [citat] [citat] Då är det inte längre en friggebod utan en s k Attefallsåtgärd som endast kräver anmälan.
23 svar · 12,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.