L largab skrev:
lyssna inte på f91jsw , han har fel
Det beror ju på om man vill ha ett mindre avstånd i ändarna. Den designdetaljen fanns inte den ursprungliga kravspecen...

S Samsam skrev:
Finna det någon vänlig själ som kan hjälpa mig så skulle jag bli väldigt glad!

Ska bygga ett rakt räcke på där över- och underliggaren är 230 cm lång. Spjälorna är 4 cm meter breda. Behöver hjälp att räkna ut ett exakt avstånd mellan varje spjäla, max 10 cm. Tacksam om ngn kunde hjälpa mig snabbt.
MVH Jenny
Hej!
Hjälper dig gratis! Gör det så att du möjligen kan fortsätta själv. Annars mejla a.aspenberg@telia.com. Behöver veta avståndet mellan de (som jag antar) lodräta stoplarna/pelarna som finns i ändarna på den 230 cm långa överliggaren. Antar det är 220 cm. Då blir ekvationen 4 x X + 10 x (X+1) = 220. Antalet ca 10 cm mellanrum är ju ett fler än antalet spjälor. Prövar nu med 13 st spjälor: byter alltså X mot 13. Då blir ekvationen: 4 x 13 + 10 x 14 = 192. För kort! Prövar med 14 i stället: 4 x 14 + 10 x 15 = 206. Skillnaden 206-192=14. För varja spjäla du lägger till ökar avståndet således med 14 cm. Med 15 spjälor kommer du upp 14 cm till, dvs 220. Bingo, om avståndet var just 220 som jag gissade. Är det t ex 212 cm i stället, dvs 8 cm mindre får du reducera avståndet mellan spjälorna med 8/16. Dvs 1 mer än 15 då det ju är mellanrummet som ska justeras. Det blir då 9,5 cm mellan dina spjälor om det ska vara lika stort hela vägen.
4 x 13 +

Men hur kan detta vara så svårt?
TS: gör en ritning på hur du tänkt dig och laborera med olika mått tills du är nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.