Arkitektritning av en övervåning med sovrum, badrum och förvaringsutrymmen, befintlig byggnad markerad med X.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av hus med markerade befintliga delar och nya planlösningar för utbyggnad.
Skapa konto
Ritning av ett hus med markerade befintliga ytor med X, inkluderar tvättstuga och torkrum.
Skapa konto

Hej,

Vi har planer på att bygga ut vårt hus och har haft en arkitekt hemma. Är inte helt nöjda med förslaget så innan vi tar ytterligare arkitekthjälp tänkte jag kolla med er.

Vårt hus är 83+48 och vi tänkte nästan dubbla ytan. Bygger gärna mindre om det går. Den befintliga byggnaden har jag markerat med X.

Källarplan: inga synpunkter.

Markplan: Källartrappen struntar vi nog i och använder befintlig nedgång från kök. Problemet med badrummet är att det hamnar så långt det går från nuvarande stam som är mellan kök och matsal. Svårt att få till ett bra fall så det inte hamnar under befintlig utgång?

Övervåning: gillar inte placeringen av det lilla sovrummet eftersom det hamnar i kvällssol.

Vi gör helst så få ändringar på den befintliga delen men kan tänka oss det om det förbättrar planlösning. Vi är väldigt nöjda med planlösningen vi har idag dock.

Stort tack alla!

Nån som vet varför bilderna hamnar över när man skriver från telefon? Även fel ordning på bilderna men hoppas ni förstår.

A andhak2802 skrev:
Nån som vet varför bilderna hamnar över när man skriver från telefon? Även fel ordning på bilderna men hoppas ni förstår.
Var bilderna hamnar i inlägget styrs av var du har pekaren eller markören när du "klistrar in" bilderna. Man kan styra det så att man får text över, under eller mellan varje bild.

BirgitS
A andhak2802 skrev:
Övervåning: gillar inte placeringen av det lilla sovrummet eftersom det hamnar i kvällssol.
Räcker det inte att bara ta bort ena (västra) fönstret?
Jag antar att norr är uppåt i ritningen.

Om största sovrummet blir mindre, alltså inte går ända fram till nuvarande yttervägg så kan den biten, förrådet och nedersta biten av mellansovrummet bli ett nytt litet sovrum. Nuvarande minsta sovrum blir förråd i vänstra delen och biten längst till höger (en dörrbredd eller så) går till mellansovrummet. Då hamnar alla sovrummen åt samma håll, men man tappar den ljuddämpande effekt som förrådet har på arkitektens ritning och det blir dyrare när inte ytterväggen kan behållas.

Jag antar att arkitekten har gjort en del kompromisser för att hålla nere kostnaden genom att låta den gamla delen vara så oförändrad som det går, vilket även gör att badrummet på entréplan med nödvändighet hamnar långt från nuvarande avlopp.

BirgitS BirgitS skrev:
Räcker det inte att bara ta bort ena (västra) fönstret?
Jag antar att norr är uppåt i ritningen.

Om största sovrummet blir mindre, alltså inte går ända fram till nuvarande yttervägg så kan den biten, förrådet och nedersta biten av mellansovrummet bli ett nytt litet sovrum. Nuvarande minsta sovrum blir förråd i vänstra delen och biten längst till höger (en dörrbredd eller så) går till mellansovrummet. Då hamnar alla sovrummen åt samma håll, men man tappar den ljuddämpande effekt som förrådet har på arkitektens ritning och det blir dyrare när inte ytterväggen kan behållas.

Jag antar att arkitekten har gjort en del kompromisser för att hålla nere kostnaden genom att låta den gamla delen vara så oförändrad som det går, vilket även gör att badrummet på entréplan med nödvändighet hamnar långt från nuvarande avlopp.
Tack för svar! Menar du ungefär som på denna bild med sovrummen fast man lägger förrådet annorlunda bara?

Handritad planritning med sovrum, badrum, allrum och trappa, markerade med förkortningar.
Skapa konto

BirgitS
Något åt det hållet, om sovrummen blir tillräckligt stora och tillräckligt breda för att gå att möblera på ett bra sätt.

Klädkammare och förråd ska inte vara för små om de ska gå att utnyttja ordentligt. Är det för små blir det mest golvyta och bara lite förvaring.

BirgitS BirgitS skrev:
Något åt det hållet, om sovrummen blir tillräckligt stora och tillräckligt breda för att gå att möblera på ett bra sätt.

Klädkammare och förråd ska inte vara för små om de ska gå att utnyttja ordentligt. Är det för små blir det mest golvyta och bara lite förvaring.
Tack så mycket!

Någon mer som kan hjälpa mig?

BirgitS
Har du själv några funderingar på hur det skulle kunna bli bättre för er?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du själv några funderingar på hur det skulle kunna bli bättre för er?
Egentligen inte eftersom vi behöver ha ett badrum på nedervåning. Det enda är att trappan på ritningen ska bort och ersättas med städskåp/mindre förvaring. Badrummets placering är jag fundersam till eftersom man måste gå genom entré för att komma till, drar man inte då in massa grus etc? Sen är det ju avloppet.

men o andra sidan, ska man flytta på det blir det på bekostnad av tv-rummet och det är sämre.

Efter att ha läst på om sovrum i sol verkar det spela mindre roll i nybyggen. Vårt hus är byggt 37 så blir tokvarmt men kanske inte är så farligt i den nya delen. Ska i samband med utbygget byta bvp så får koppla in frikyla.

ska få ett utlåtande från en annan arkitekt, mest för att inte gå miste om andra lösningar.

BirgitS
A andhak2802 skrev:
Badrummets placering är jag fundersam till eftersom man måste gå genom entré för att komma till, drar man inte då in massa grus etc?
Eftersom all förvaring i entrén är mellan ytterdörren och badrumsdörren är det meningen att det ska vara torrt och rent framför badrumsdörren. Kan ju poängteras ytterligare genom att bara ha t.ex. klinkers till vänster om badrumsdörren och sen ha t.ex. parkett.

Men man kan i princip byta plats på badrum och entré men då får man en rätt trist korridor förbi badrummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom all förvaring i entrén är mellan ytterdörren och badrumsdörren är det meningen att det ska vara torrt och rent framför badrumsdörren. Kan ju poängteras ytterligare genom att bara ha t.ex. klinkers till vänster om badrumsdörren och sen ha t.ex. parkett.

Men man kan i princip byta plats på badrum och entré men då får man en rätt trist korridor förbi badrummet.
Tack för dina svar, entrén är ändå 9 kvadrat så kanske är ett ickeproblem med dina förslag. Har en liten entré idag och småbarn så kanske tänker lite väl mycket på det.
Gillar ändå ditt förslag på att byta plats, ska rita upp och se hur det blir!

Lite svårt att komma på en planlösning när man inte vet måtten, men övervåningen hade jag nog gjort så här (Använde ditt ritande som mall).
Skiss av en övervåningsplanlösning med två sovrum, badrum, klädkammare och trappa.
Skapa konto

Vill man sedan ha mer förvaring så kan man bara köpa hyllor eller göra en walk in closet
I varje sovrum. Tror inte det blir något bra utrymme att ha ett allrum med så många dörrar. Blir mer en korridor som man inte kan sätta saker på.

ymmij12 ymmij12 skrev:
Vill man sedan ha mer förvaring så kan man bara köpa hyllor eller göra en walk in closet
I varje sovrum. Tror inte det blir något bra utrymme att ha ett allrum med så många dörrar. Blir mer en korridor som man inte kan sätta saker på.
Kan vara en lösning, hade varit skönt om man kunde lösa ett mindre allrum på övervåning som vi kunde ha till barnen. Är väldigt svårt att få till en lösning på papper...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.