K
Karin66Anna: Hej, Jag har en fråga angående inspektion av Briab vid ombygge. Har delat min lägenhet, en 6 rummare, för att göra en 2a och en 4. Murat igen två dörrhål, installerat ett nytt badrum och ett nytt kök. Briab har varit där 3 gånger, mig veterligen. Fakturan ligger på 25 timmar, 6 besök, varav en konsultation på 16(!) timmar. Är detta möjligt? Tacksam för lite feedback.
0 svar · 874 läst
H
hempularen: Hoppas du håller oss uppdaterade. Det är ju lite spännande att se hur mycket ett sådant beslut måste backas. Om vi antar att grannen i er kommun får rätt. Blir det bara att kommunen får fatta ett nytt beslut om attefallsdelen, när det bygglovspliktiga blivit klart. Eller räknas attefallsdelen som ett svartbygge som måste rivas innan man kan pröva ett nytt attefallscase?
11 svar · 4,3k läst
M
MetteKson: [citat] Inte alla kommuner som kräver detta vid tillbyggnader.
11 svar · 6,6k läst
J
JimmyFlöjt: [citat] Ja, det borde fungera. På ett eller annat sätt så känns det dock som att rummet kommer stå där i sinom tid vilket känns skönt. Tack för svar och input!
19 svar · 5,8k läst
Buildgates
Buildgates: Det är bara en våning, gavelfönstret är till ett sovloft utan ståhöjd. Utbyggnaden blir bara i ett plan. Om man skulle klämma in utbyggnaden under huvudbyggnadens tak skulle utbyggnaden bli alltför smal med bibehållen takvinkel. Att takvinklarna överensstämmer känns viktigt. Ansatsen är att byta ut gavelfönstret mot ett mindre.
13 svar · 2,7k läst
·
S
Svampe: [citat] Vi är flera i området som vill ändra/ha bort detaljplanen så vi har börjat lite smått med arbetet som vi behöver göra för att få kommunen att påbörja sitt arbete för att ändra/ta bort detaljplanen. Det räknar vi dock med att det tar minst fem år om vi har tur. Sen vet jag att kommunen redan har påbörjat ett arbete med att göra om alla sommarstugeområden till
4 svar · 2,2k läst
M
MetteKson: Har jag förstått rätt, är det en fristående byggnad ni fick avslag på? Är gången ni placerat mellan byggnaderna som gör att det istället kan definieras som tillbyggnad och medger lov? Är det orangeriet som är tillbyggnaden? Formellt så ska bygglov följas, om det är dörrar och trappor på ritningarna som ni lämnat SBK är det som gäller, gör ni justeringar under byggnationen
1 svar · 2,6k läst
M
MetteKson: [citat] Inte för att jag vill vara petig, men kolla om det behövs bygglov/anmälan för åtgärden. Ta reda på vad som gäller i din kommun. Bättre att kolla innan du påbörjar bygget annars kan det bli sanktionsavgifter och det är onödiga pengar som du kan lägga på byggnationen istället.
6 svar · 7,4k läst
·
V
Vickan F: Jag håller på att planera liknande tillbyggnad som du beskriver. Har fått offert på utbyggnad ca 14 kvm med torpargrund och en från en annan firma med plintar. Den med torpargrund är ca 30 procent dyrare. Vad jag förstått skulle en utbyggnad med gjuten platta bli ännu dyrare.
1 svar · 2,3k läst
surris
surris: [citat] Ja absolut men du kan du lika gärna häfta upp en vindpapp mot läkten och köra vanlig isolering.
4 svar · 1,9k läst
A
abe: Det blir inga spröjs, gillar det luftiga. Men tips på vad göra utvändigt? Trappa vid ingången, vinrankor vid stolpar? Tips?
13 svar · 4,5k läst
·
Bromba
Bromba: [citat] Huset är byggt 1992 här i min området finns samma typ av hus...det var snabb bygge enligt grannar ! Husen skulle vara hyresrätter. Företaget gick i konkurs och husen blev sålda för bra pris. Jag tycker att det är allmänt dåligt gjort på många plan.
18 svar · 2,7k läst
·
matsadler
matsadler: [citat] Jag har mkt erfarenhet av deras produkter. De är certifierade för att tillverka takstolar och de är på millimetern De har maskiner från världens näst största maskinleverantör som, DD, är bara ett år gamla. Har du ritning, och kapspec så kan de tillverka.
1 svar · 2,6k läst
P
Pappa1986: [citat] Hej. Gjorde en googling där de fått dåliga recensioner på eniro, Google. Sen kan du ju fråga efter "recensioner" och se vad han säger.
1 svar · 1,3k läst
F
floorist: Beroende på om altanen blir bygglovpliktig eller inte så kan det finns begränsningarna. Är det inom/utanför detaljplan, är det prickad mark eller ej osv. Läs dom nya undantagen för altan, men samtidigt så om du håller dig max 120cm från marknivå så är det enligt rättspraxis ej bygglovpliktigt beroende på om det är prickmark och vad som står i detaljplanen om den prickade mark
1 svar · 957 läst
TheOddOne2
TheOddOne2: Med andra ord, du vill bygga ut? Ursäkta att jag kommer med pekpinnar. Men dels krävs ju ett bygglov för detta (Om det inte är under 15 kvm BYA då kan det räcka med anmälan, beroende på kommun/område) Du behöver tänka till när det kommer till grunden, gissar att det är platta på mark i huset. Ska du verkligen ha en halvdan plintgrund i utbyggnaden? Kommer inte höja husvärdet
1 svar · 3,7k läst
·
J
JKrister: Tror tyvärr det kommer vara svårt att få ett seriöst svar på detta. K-ritning är sällan något allmängiltigt som går att återanvända, ännu mindre när exempelbild visar farstukvist och takkupa med balkong. Och du i text skriver att gaveln skall byggas ut. Du kan ha tur att någon förstår hur du menar och råkar ha en K-ritning på just din typ av utbyggnad men inte så troligt. Jag
1 svar · 4,6k läst
·
MaJeLuSi
MaJeLuSi: Här kommer Några bilder på färdigt resultat. Om någon är intresserad. :)
11 svar · 4,8k läst
·
K
kirchhoff: Den här boken kan vara bra att läsa då.
5 svar · 5,4k läst
·
J
justusandersson: Undersök området intill stålbalken. Finns det någon förstyvnad eller pelarliknande konstruktion där?
35 svar · 5,0k läst
·
TheOddOne2
TheOddOne2: Jag misstänker att du söker en lösning som du kan göra själv utan för mycket svårigheter. Annars kan man ju även byta takstolarna över sovrummen till samma taklutning men längre spännvidd. Men jag tycker du ska titta på Johannes lösning i denna tråd, det tycker jag var ett smart sätt att bygga ut ett liknande hus utan krångel med taket. Sen kanske det inte fungerar på din tomt.
10 svar · 3,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag jobbar med något helt annat annat, men jag har ju sett många hus under åren och en del av dem har ju varit tillbyggda på sätt så det inte har blivit snyggt. Det har förekommit en del artiklar här på Byggahus om hus där arkitekter har ritat tillbyggnader och det har nog alltid vara mer fristående tillbyggnader så fort det har blivit lite mer än att förlänga en huskropp
21 svar · 5,9k läst
·
TheOddOne2
TheOddOne2: [citat] Fönster, dörrar och köksinredning är ju inte speciellt svårt att ordna till, gör på enklaste sätt bara, fönster är ju egentligen bara ett stort H. WC och Handfat behöver du inte göra så komplicerade, bara man ser vad det är. Alternativt kan du ju faktiskt bara göra en fyrkant som visar vart handfatet står och skriva "Handfat" över den. (Man har av någon outgrundlig
2 svar · 2,3k läst
·
H
Höglandsnäs: Det är lite svårt att förstå beskrivningen men att få dusch och wc på entré-plan låter smart. Jag är ingen expert men jag har så många gånger hört att det är grunden som kostar så det behöver inte bli dubbelt så dyrt med 60 kv i två våningar som 30 kv i ett plan. Lycka till!
1 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 184001: [citat] Hej Justus, Det är mellanbjälklag mellan bottenplan och övervåning det gäller. Vill helst inte belasta bjälklaget mellan källarplan och bottenplan där röda linjen går då jag inte vet hur mycket jag måste gå upp i dimension på det bjälklaget (har bara 250 mm, varav betong 160 mm). Så jag måste ha en bärande innervägg men ha en limträ som bär upp röda sträckan och
3 svar · 2,6k läst
·
TheOddOne2
TheOddOne2: Det är bygglov som gäller och du måste kunna visa hållfasthetsberäkning för takstolkonstruktionen. Takstolsboken kan vara ett alternativ för att få lite hjälp. Sen vet du säkert att de är inte speciellt dyra att köpa färdiga, så slipper du hålla på (Men ibland är det precis det man vill göra)
2 svar · 878 läst
TheOddOne2
TheOddOne2: Tycker det verkar vara en vettig lösning. Jag tror inte det blir någon extrakostnad alls. (Om nu inte garagevinden mot förmodan är inredd) Jag menar, vilka alternativ har du egentligen? Det blir ju samma takstolar (om skissen är skalenlig) om du "breddar" garaget samt att vattenavrinningen måste lösas på något sätt vid anslutningen.
2 svar · 3,3k läst
·
Trollvik
Trollvik: Hej! Jag har tänkt att bygga ut vårat vardagsrum och sätta in ett skjutparti i utbyggnaden. Jag skulle behöva hjälp av någon som kan lite grann om uträkningar angående vilken balk jag behöver använda. Det är en gammal västkuststuga och vi ska öppna upp två hål med en spännvidd på ca 4.6m. Det är 5 takstolar som kommer att påverkas av utbyggnaden och kommer behöva bäras av dem
0 svar · 1,7k läst
·
Z
zada11: Så här slutade det hela. Bygget rullar på, räknar med färdigt i mitten december ungefär :) Bilderna i tur och ordning - kök, toalett och vardagsrum.
23 svar · 6,4k läst
·
A
AA44: [citat] Ja
13 svar · 21,9k läst
A
13 svar · 21,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.