D
Hej,
Håller på att göra takstolar, då jag stog där dök det upp ett alternativ som lockar mig, nämligen att låta underarmen bli takfot. Som jag tror blir mer stabil. Jag har överdimentionerat dels på grund av det som fanns men också på grund av takstolens spännvidd då det är 6 meter från stolpe till stolpe. Men jag undrar om alternativet skulle innebera någon risk. Naturligtvis blir vinkeln 3 grader mindre. Bild på båda konstruktionerna.
Tackar på förhand för alla synpunkter o förslag

• Skiss av takstolar med markerad underarm som alternativ takfot och angiven spännvidd på 6 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av två takstolskonstruktioner, en traditionell och en med underarm som takfot, båda markerade för att jämföras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det skulle fungera med båda alternativen. Men förstår inte vinsten med att höja taket och bygga på tjockleken på takfoten, om det nu inte rör något kosmetiskt eller annan inpassning mot tillhörande byggnader. Men tänk på att det blir en gigantisk takfotsbräda med detta alternativ.

Vanligast är att använda det andra alternativet om takfoten ska vara öppen.

Ditt alternativ där hanbjälken går ut utanför vägg är vanligast där takfoten ska byggas in vågrätt, dock då utan den undre snedställda klossen enligt din skiss.

D
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.