Utbyggnad och tillbyggnad
Claes Sörmland: Puppor av humlemott. De finns i alla gamla trähus. Ingen fara.
InsidersUnited: Ja går utmärkt, du skriver bara "rättmätning" på taxeringen med de nya uppgifter.
Hanna-Ina: [citat] Den är för stor enligt bygglovet. Men de verkar inte vara några problem utifrån den aspekten. Ja det blir 5cm på vardera kortsida och 10cm på långsidan.
Maxwells demon: Är det 10 cm längre än vad beviljat bygglov säger? Vet inte hur nitisk din kommun är (detaljplan mm mm) men ha det i åttanke.
På grön kvist: Hej. Idag har vi en nibe 310 fighter flvp. När vi bygger ut Hur ska jag tänka kring värmepumpen? Ventilationskanalerna är inbyggda på vinden i vindsbjälklaget. hur kan man skarva på befintlig system? Orkar pumpen ytterligare 60 kvm. Har någon tips om bra firma i Sörmland för sådana här frågor?
huggan: Kan du ta en bild utanpå också? Antar att det vita träet är panel? om det är så saknas vindpapp som jag tycker man alltid ska ha oavsett om det är isolerat eller inte. Denna ska leda bort även vatten. Men vad var överenskommet när ni beställde? Finns en offert vi kan läsa?
mlkjhr: [citat] Och minst risk för urslag är det om du vänder skivan upp och ner.
SlamFreddan: Tekniskt sett kan kommun komma ut vilken dag som helst och ställa krav på din annläggning. Du har dessutom ditt gråvatten till stenkista vilket det inte finns många som godtar idag (om det ens finns någon).. Du behöver inte ansöka om avlopp när du ansöker annat bygglov, men eftersom dom kommer kika på din fastighet i samband med din ansökan och därmed troligtvis upptäcka att du inte
Pete_samsonite: Bara räkna fönster/reglar/takstolar och timmar? Har en tajt budget därför jag är lite frågvis.
surris: [citat] Man får ju använda Pythagoras sats för att få ut vinkeln, man kan inte utgå ifrån befintlig huskropps vinkel...vet inte riktigt hur det är gjort men jag hade verkligen inte accepterat att det är 10cm ur vinkel i dom yttre hörnen. Att befintliga huset är 10cm ur vinkel på 7m låter lite osannolikt med.
byron v2: Uppföljning. Blev en till stolpe så nu vilar tre av takstolarna på rejäl stolpe Har svårt att se hur detta skulle kunna braka ner. Borde hålla för mer än vad som går att få upp. Takstol som står på stolpe borde klara att hålla tex massa klinker om man nu skulle bli så störd att man vill klättra upp och stuva in det.
Tallberga69: [citat] Japp kör på 8 bar. Funderar på att testa att ställa ner det lite och se om det fungerar bättre då. Biltema har slut på packningssatserna och har dessvärre ingen aning om när eller om de får in dem igen.
MetteKson: [citat] Enligt lagen ska det finnas slutbesked på tillbyggnaden innan startbesked beviljas för attefallsåtgärden. Jag vet att flera kommuner (bl a min) ”slirar” lite på detta likt det exempel du anger. Hur det skulle hålla i en överklagan vet jag inte, tror inte att det har blivit prövat ännu. Släng iväg ett mail till Boverket vetja.
rebban_5: [citat] Spännande! Har själv ett äldre hus där vi funderar på utbyggnad lik i storlek som det du gör. Blir intressant att följa!
swirve: Gör ni insidan bör ni kunna komma i spannet 400-800k. Vi byggde ut 60m2, det mesta själv utom platta/markarbete, falsat plåttak, isolering och vvs. Då är det 8m2 badrum, 2 sovrum, Matsal. Landade på 800k, vädertät utsida tog oss nog 300h (amatörer) så lägg på 250h hantverkartid, dvs 100k så ligger vi på 15k/m2.
huggan: Krypgrund är jättesvårt att bygga och uppfylla kraven som finns, aldrig RF över 75%. Idag bygger man varmgrund vilket innebär att isolering sker mot väggar och mark under bjälklaget. Så mura eller gjut upp för att sedan lägga bjälklaget och isolera så det blir en varmgrund är mitt råd.
Stefan1972: Men det finns som sagt ingen anledning. Det finns dessutom annat påverkat trä som du inte ser och vet om så att slipa det där gör ju ingen större skillnad.
Hemmakatten: Ändrar mitt inlägg "såvitt jag läst och förstått" till att "det är detta som gäller". Det har varit många turer förra året om Attefallshus och tillbyggnaden och om storlekar beroende på användningsområde. Förstår att det kan vara förvillande.
Anna_H: [citat] Och du är helt säker på att man inte i samband med ombyggnaden ansökte om lån till den? Om de ansökte om lån gäller det inte för denna tråd.
useless: Ja, förklara gärna hur man kan minska värmeförlusterna genom att tillföra mer värme. Att man inte upplever kallras är en sak.
useless: Korta svaret är: Nej, det behövs inget bygglov eller -anmälan. Långa svaret är: Det beror på om huset eller området har någon form av skydd i detaljplanen. Det måste du kolla med kommunen. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/
Laszlo Toth: Vid ändring eller ombyggnad så räcker enligt BBR att redovisa de nya delarna av klimatskärmen! En fullständig energiberäkning blir missvisande eftersom hela bjälklaget kommer ha en temperatur på 20-21 grader... Hör av dig via meddelande om du behöver hjälp med några beräkningar!
Marsman80: Blev det något av detta @Seagull?
DiscoDuck: Det är nog bra att tala om huruvida ny grundläggning för takkonstruktionens stolpar behövs, eller om det går att fästa in i den befintliga altanen. För att få en indikation på materialkostnader för själva uterummet/altantaket kan man ju börja med Willab Gardens webdesignsida. Det finns säkert fler exempel, men den kräver ingen nedladdning av speciella program eller appar uatn man
Byggarebörje: [citat] Ja, det är lite klurigt just nu då jag inte har exakta måtten. Tänkte köpa lägenheten och bygga om lite för att få det till en 2:a.
Autodidak1: [citat] Det är sånt som gör jobbet intressant :p Precis som i det här fallet så är det alltid många saker som det måste tas hänsyn till.
GenJackRipper: I centrala London finns en trend att bygga ut sina townhouses med flera nya källarevåningar. Detta då strikta bygglagar inte tillåter byggnation uppåt, så bygger man istället neråt. https://edition.cnn.com/style/article/going-underground-london-luxury-basements/index.html https://www.businessinsider.com/inside-londons-insanely-luxurious-basements-the-new-favourite-2016-3?r=US&IR=T Hur
Ivan_GVSDK: Hej. Lånar tråden lite här eftersom då jag också ska bygga ett uterum från Willab. Har fått bygganmälan godkänd från stadsbyggnadskontoret att bygga ett attefallsuterum som är 4130x3318 och om jag sätter ytterligare en mittpelare så kan jag utifrån Willabs beräkningar använda en 56x225 limträbalk som bärlina fram (snözon 1,5). Problemet är bara det att jag bara kan bygga 2400