Utbyggnad och tillbyggnad
steve5432: [citat] Hade nog byggt lösvirke för att få de dimensioner jag vill. Annars går det ju att smälla upp prefab-stommen och sen sala på extra reglar för att göra väggen tjockare. Då får du plats med mer isolering. Gällande taket så har grannen en liknande konstruktion möt södersidan, där är det ca 40 grader i mars/april. På sommaren går det knappt att vara där även om de vädrar.
Svante wahlgren: Söker en bra ” billig” arkitekt i Kristanstad området! Dels för handskiss och för bygglovs handling samt konstruktions ritning! Gäller utbyggnad av bef hus med ca 65-80m2 Några tips tele nr ? Med vänlig hälsning. svante Snälla snickarn!
TheOddOne2: Du kan använda överbleck 100 mm. Om du har profilerad plåt bör du även ha tätlist/tätband.
hordak: Ja, det har jag läst om (känns som att det blir väldigt mycket teoretiserande i såna här sammanhang, med risk att missa verkligheten :)). Det som kan vara en risk är att man får kondens på cellplastens ovansida, som då ger fuktig gullfiber och fuktigt bjälklag (Edit: se bild 2 här https://www.lfs-web.se/olampliga krypgrundsatgarder.htm). Å andra sidan, en vanlig trossbottenskiva
Grävling15: Hej, vi funderar också på en utbyggnad just nu. Har idag ett enplanshus på 109kvm som vi vill bygga ut ca 50kvm. Vi har också övervägt att flytta tvättstugan men blir antagligen en annan lösning just pga att det blir jobbigt att flytta pannan. Hur som helst har jag lyckats läsa mig till priser på omkring 20.000kr/kvm.
lunnabo: [citat] Det går alldeles utmärkt att driva ett aktiebolag trots att det egna kapitalet är förbrukat och lite till. Sanktionen är att du har ett personligt betalningsansvar för aktiebolagets skulder.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det handlar väl mest om man kan få in solen tidigare eller ha den kvar längre. En placering mitt på gaveln gör att man bara kan få in solljus under den tid som solen lyser upp fasaden medan om man placerar uterummet på en sydsida vid den västra hörnet även får in solljus efter klockan 18 (när västfasaden är upplyst). Sen kan man ta hänsyn till om någon
surris: [citat] Kapillärbrytande lager, gjut en sula sen mura upp med leca och bygg ett träbjälklag ovanpå.
HomeboY: Vi har slipat och polerat betonggolv i vårt nybyggda hus och vi älskar det. Detta medför dock en extrakostnad närmare 500-1 000 kr/kvm beroende på omfattning men det är samtidigt vad du får betala för ett riktigt trägolv plus att du får ett sjukt tåligt golv och i ett förråd är det perfekt. Vad kommunen ställer för krav på bygganmälan för en attefallare varierar från kommun
justusandersson: Det går givetvis, men man måste räkna på det för att få fram lämpliga dimensioner. En punktlast på ca 1000 kg är ganska mycket.
surris: [citat] Lite osäker hur det exakt ser ut. Men har du djup 45mm mellan takstolarna så isolera där och sen gles cc 300 på takstolar. Smack upp med gips Väggar 45x45 reglar/isolering cc450 och sen gips
justusandersson: Ta reda på det, det är inte så svårt. Framför allt, försök utesluta att det är betong.
TheOddOne2: Förutom min subjektiva åsikt att det inte är särskilt snyggt så vet jag inte varför det inte skulle vara ok? Jag tycker korrigerad plast är bökigare att göra rent, men monterar man ned dem och kör med högtrycken på gräsmattan så är det inte så farligt.
hadan: Uppföljning: Problemet är löst, hustillverkaren åtgärdade problemet gratis då det räknades som ett fel.
LarsGrb: [citat] Det kan bli så, med värmen. Bra att tänka på även när man installerar kanalplast, eventuellt någon lucka i taket? Men då blir det knepigt att täta den. Alternativt någon typ av vädrings spalt eller lucka ovanför främre takbjälken. Om man är bortrest kunde det rentav vara bra med en automatisk vädringslucka typ som i växthus? Smatten skyms vintertid av ett
Sinan1111: Jag jobbar plåtslagare och jag vill tillverka rund fönsterbleck hur kan du hjälpa mig?
dre00: Hej, vi bygger till en lliten entre på 2x3 meter bottenyta. Nu såg jag idag att byggarna har gjort några lösningar jag är tveksam till. 1) De har satt ångspärr insida alla väggar även talk. Ovan den isolering, därefter har de vindskydd från isola, sammam som på ytterväggarna. Därefter direkt råspont för taket och sedan takpapp. På takpapen ska vi sedan bandtäcka med plåt. Kan
DarrenB: Vi funderar på att bygga uterum precis utanför köket men vi vill i samband med det öppna upp en yttervägg, så innan vi ens funderar på det behöver jag budgetera lite och undrar i väldigt runda och grova slängar hur mycket det kan kosta att öppna upp ca 3x2.5m yttervägg? Förutsätter rätt avväxling osv. Huset är från 1944, puts. Antar lättbetong/tegel?? För tydlighetens skulle
Tiger79: Inget problem att göra så. Rensa taket ned till råspont där du ska ansluta och gör en riktig övergång med papp resten.
Anderscurl: Stiligt! Det var snabba ryck av kommunen. Men som du säger, dyrt! Vi gav knappt hälften i Karlstad. Då var det inklusive lov för kamin också.
Bihlar: Så för att vara extra tydlig så kommer ingenting att förändras på utsidan förutom att dörrarna kommer höjas ca 30cm..
justusandersson: Det beror lite på hur det befintliga husets tak är byggt. Om det är takbrädorna som fortsätter ut några dm efter sista takstolen bör du ha en ny takstol eller i varje fall en regel som stöd för dessas ändar, annars blir det svajigt.
Revoman: Ska bygga ut fjällstugan med en toa 7kvm och en hall 13kvm och sovrum 15 kvm. Funderar på att ha elektrisk golvvärme i hall och badrum. Räcker det som värmekälla om man har en luft luft VP i befintlig byggnad. Ställer ner värmen till 10grader på VP när jag inte är där.
Gammelnörden: Kom just på att med ingången på sidan skulle det se helt bra ut med ett litet flackt tak utan stödben över dörren.:)
RmK_71: Aha. Om det är tillfälligt så är det ju dumt att bygga massa som är onödigt. Lite färg på trappan så den smälter in är väl en nödlösning och leva med "åbäket" ett tag till :)