Hej!

Vi håller på att byta tak på hus/garage och bygger en takkupa. Allt har dragit ut på tiden. Garagetaket blev inte alls bra så nu kommer de försöka återgärda det men vi kommer även ta in en egen besiktningsman när även hustaket är klart.

Nu till min fråga. Förarbetet till att öppna upp taket och göra kupan är nästan klart. Byggföretaget kommer på nu att vi behöver ett väderskydd. Fick offert idag på 130 000 kr för en månad vilket jag skrivit inte kommer på frågan. De erbjuder sig då att bygga ett eget väderskydd genom att regla upp runtomkring, de ska lämna ett kostnadsförslag på detta imorgon. Vi har redan fått en offert där denna kostnad inte finns med och det kan inte ha kommit som en överraskning att något skydd behövs.
Vad har jag för rättigheter? Är det bara att betala det beloppet som de kommer fram till eller kan jag hävda att det ligger på deras ansvar och att det inte står med i offerten.

Tacksam för hjälp.

I idacfasth skrev:
Hej!

Vi håller på att byta tak på hus/garage och bygger en takkupa. Allt har dragit ut på tiden. Garagetaket blev inte alls bra så nu kommer de försöka återgärda det men vi kommer även ta in en egen besiktningsman när även hustaket är klart.

Nu till min fråga. Förarbetet till att öppna upp taket och göra kupan är nästan klart. Byggföretaget kommer på nu att vi behöver ett väderskydd. Fick offert idag på 130 000 kr för en månad vilket jag skrivit inte kommer på frågan. De erbjuder sig då att bygga ett eget väderskydd genom att regla upp runtomkring, de ska lämna ett kostnadsförslag på detta imorgon. Vi har redan fått en offert där denna kostnad inte finns med och det kan inte ha kommit som en överraskning att något skydd behövs.
Vad har jag för rättigheter? Är det bara att betala det beloppet som de kommer fram till eller kan jag hävda att det ligger på deras ansvar och att det inte står med i offerten.

Tacksam för hjälp.
Tycker någon/moderator borde flytta denna fråga till juridik.
Svaret beror såklart på vad som står i ert avtal med byggaren.?
Är det ett fastprisåttagande utan reservationer för denna typ av kostnader så ska det såklart ingå utan extra kostnad.

Vad sa den ursprungliga offerten som du accepterade? Lägg upp den i sin helhet men maska personlig information för dig och företaget.

• Gilla
idacfasth
  • Laddar…
J
I idacfasth skrev:
Hej!

Tacksam för hjälp.
Absolut inget extra för väderskydd, vem har försenat taket som du beskriver du eller takfirman?

• Gilla
idacfasth
  • Laddar…
Hej!

Här är offerten.
Takställning sattes upp på huset och garaget 23/9. Taket på garaget tog cirka 2 veckor att göra, hustaket är inte bytt än.

Sen skulle de börja med takkupan, enligt en konstruktionsritning som jag skickade i juli.
Våra takstolar såg inte ut som man hoppades så konstruktören fick ändra lite och bygget stod still i drygt 2 veckor. Konstruktören var klar med nya ritningen på några dagar men byggarna började inte bygget då de sa att de i så fall skulle öppna upp taket en torsdag och det då hade behövt stå öppet över helgen. Så vi kom överens om att de skulle starta på måndagen 27/10 men ännu idag har de öppnat upp taket.

Det mesta är nu förberett för att öppna upp men då kommer de som sagt på att det behövs väderskydd som vi ska behöva betala. Det står inget om det i offerten, det står i offerten att byggställning inte ingår och den har vi redan satt upp och betalar för. Vi har aldrig pratat om vindskydd. Jag tänker att om de tar sig an att bygga en takkupa måste de veta att det behövs och räkna med det i offerten.

De hörde även av sig idag och säger att de inte hade räknat med att riva och bygga en vägg i ena sovrummet (mot trappen) då den behöver förstärkas för att den kommer vara en yttervägg i takkupan. Men det tycker jag också att de måste veta om man tar sig an att bygga en takkupa att väggarna som blir ytterväggar till takkupan måste stärkas upp och det står i konstruktionsritningen. Så detta vill de ta extra betalt för.

Vi har försökt att boka in ett möte idag så det är så mycket som inte är bra. Det känns inte som om de har planerat detta bygge utan tar det en dag i taget. Byggställningen runt huset har vi betalt ca 40 000 kr för redan och den har inte använts.

Taket på garaget är fel gjort, de har tagit bort takutsprånget, fångelbandet är satt åt fel håll. Vi kommer ta dit en besiktningsman som får titta över taket, då vi har för dålig kunskap om detta själva.

Vi har ännu inte betalt något.

• Översikt av garantier och betalningsplan med beaktande av försäkring och Konsumenttjänstlagen för ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog satt mig på tvären och sagt att om de vill jobba med detta under väderskydd får de stå för den kostnaden. Det borde funnits med i offerten om de hade planerat att ha det från början.
Väderskydd och ställning är ju "närbesläktade" och byggs ofta ihop, så vissts skulle man kunna tänka sig att de kan ha en poäng där, men visst går det att renovera tak utan väderskydd, men kanske svårare en regnig höst än en varm sommar......

• Gilla
idacfasth
  • Laddar…
Läste inte så noga tidigare och ser att det är en komplett takbyte inkl. råspont och ser fram emot svar från en rutinerad takläggare, men med tanke på att råsponten ska bort så känns det helt klart som man vill ha väderskydd isf, iaf under en svensk regnig höst.
Visst går det kanske att dela upp detta i delar och byta delar av taket när man har 0.00% chans till regn.....

Men jag blev också lite osäker, ville de bara ha väderskydd för kupan eller var det för hela taket?

S skyisthelimit skrev:
Läste inte så noga tidigare och ser att det är en komplett takbyte inkl. råspont och ser fram emot svar från en rutinerad takläggare, men med tanke på att råsponten ska bort så känns det helt klart som man vill ha väderskydd isf, iaf under en svensk regnig höst.
Visst går det kanske att dela upp detta i delar och byta delar av taket när man har 0.00% chans till regn.....

Men jag blev också lite osäker, ville de bara ha väderskydd för kupan eller var det för hela taket?
Väderskyddet var för takkupan.

• Wow
skyisthelimit
  • Laddar…
I idacfasth skrev:
Väderskyddet var för takkupan.
Oj!!!!!

Jag trodde det var för hela taket om det kostade 130 tkr!!! Yikes. Tycker det låter som max en dags jobb för en snickare att få ihop en konstruktion som duger som väderskydd om det finns ett befintligt/gammalt tak att ansluta emot, men det är väl för en "normal" kupa... Är det en stor kupa?

Känns väl iof rimmligt att ha någon form av skydd när man bygger en kupa, det blir ju säkert längre "öppentid" än när man byter råspont....

S skyisthelimit skrev:
Oj!!!!!

Jag trodde det var för hela taket om det kostade 130 tkr!!! Yikes. Tycker det låter som max en dags jobb för en snickare att få ihop en konstruktion som duger som väderskydd om det finns ett befintligt/gammalt tak att ansluta emot, men det är väl för en "normal" kupa... Är det en stor kupa?

Känns väl iof rimmligt att ha någon form av skydd när man bygger en kupa, det blir ju säkert längre "öppentid" än när man byter råspont....
Jag hoppas de själva kan snickra ihop ett väderskydd, men väntar som sagt på svar om det. Har lagt in ritningarna i tråden så där kan du se kupan. Tack för svar, jag är dåligt insatt själv på vad man kan begära eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.