Hej jag har en fråga.
Vi fick inte bygglov för 40kvm (detaljplan) säger att vi har en avvikelse på över 50% redan men att vi skulle få utnyttja attefallstillbyggnad på 30kvm efter december.
Men här är problemet. Vi har altandörrar med takutsprång där vi tänkt bygga och som jag förstår det får man inte tillgodoräkna denna yta på 11kvm och därför får vi bara räkna med 19kvm tillbyggnad och det är något litet.
Vet inte exakt hur man skall räkna för vi har tak över uteplatsen med takutsprång som är inräknad i befintliga byggnad.
Är det sant att om du har öppen yta i gammal bygglov så räknas ändå detta in i dom 30 du får bygga?
Takutsprång är 1450mm om man räknar från där stuprör börjar till vägg.
Med dom gamla reglerna på 15 så hade det blivit utbyggnad på 4kvm vilket är skrattretande.
Vi fick inte bygglov för 40kvm (detaljplan) säger att vi har en avvikelse på över 50% redan men att vi skulle få utnyttja attefallstillbyggnad på 30kvm efter december.
Men här är problemet. Vi har altandörrar med takutsprång där vi tänkt bygga och som jag förstår det får man inte tillgodoräkna denna yta på 11kvm och därför får vi bara räkna med 19kvm tillbyggnad och det är något litet.
Vet inte exakt hur man skall räkna för vi har tak över uteplatsen med takutsprång som är inräknad i befintliga byggnad.
Är det sant att om du har öppen yta i gammal bygglov så räknas ändå detta in i dom 30 du får bygga?
Med dom gamla reglerna på 15 så hade det blivit utbyggnad på 4kvm vilket är skrattretande.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om takutsprånet är mer än 30 cm skall det normalt ingå i bygglovet. Så då borde du kunna bygga ytterligare 30 kvmC crazzin skrev:Hej jag har en fråga.
Men det bästa är väl om du kontrollmäter huset och jämför med den area ni har inom bygglovet för att se om det stämmer ?
Jag klarar nog inte det själv. Vi anlitade firma när vi gjorde bygglov och dom missade också 50% avvikelse i detaljplanen sen kom vi inte längre med detta och då måste jag anlita nån igen för reda ut takutsprånget.klaskarlsson skrev:
Det ända jag vet är att det sticker ut mer än dom 50cm som regeln säger och borde finnas med i det gamla bygglovet. Bilderna visar i alla fall ett litet tak över uteplatsen i ritningarna. så det borde vara lugnt men vågar inte chansa.
Sen har vi problemet att om vi bygger ut bara 19kvm hamnar vi mitt i fönster så det går inte heller och det blir väldigt lång smalt uterum. enda sättet är att bygga väggarna på utsidan av befintliga väggar men då blir det för stort om vi inte får tillgodoser ytan vi redan har.
Tanken var ju att slippa bygglov och bygga med nya attefalls reglerna men man vill ju inte få problem när man säljer huset i framtiden om det visar sig att taket inte får räknas in som befintlig yta.
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Rita gärna en skiss.. bilden är svår att förstå
Hejsan!
Jag sitter i samma sits och har ett takutsprång på 1,6 m .
va iväg på en bygglovshjälp för att just prata om takutsprånget.
Enligt min kommun kunde jag börja räkna uterummet från där hängrännorna fäster, dvs från takfoten.
utbyggnaden blir 25 kvm men med takutsprånget blir allt som allt 40 kvm.
Väntar även där på dom nya reglarna i december ( om de går igenom)
Har ni fått någon skiss på hur uterummet tak ska fästas?
va hos willab garden och dom kunde inte ge mig någon bra lösning , så kommer hem en snickare idag och ska kika på det.
mvh
Nicklas
Enligt min kommun kunde jag börja räkna uterummet från där hängrännorna fäster, dvs från takfoten.
va hos willab garden och dom kunde inte ge mig någon bra lösning , så kommer hem en snickare idag och ska kika på det.
mvh
Nicklas
Ja snickaren ville gå upp på befintlig tak och ta väck två rader pannor och börjar där. annars blir det för lågt till tak i uterummet.N Nyfiknanicke skrev:Hejsan!
mvh
Nicklas
Klicka här för att svara