Hej!
Mina föräldrar byggde ett nytt uterum med hjälp av snickare förra sommaren. Nu har det uppstått fuktskador på insidan i ena hörnet av rummet. Det är spånplattan (?) som sugit upp mycket.
Snickarna är klåpare och förhalar processen genom att hela tiden säga: ”det måste torka upp innan vi gör något” ”ja men nu måste det regna massor för att se vad som händer”. Sen går det i loop om och om igen.
Kan någon här förstå hur fukten tar sig in? Det bildas kondens på den vita metallen längs golvet i hörnet och hela uterummet är byggt i nivå med trallen på utsidan. Se bilder. Det är i hörnet med den röda pilen.
Mina föräldrar byggde ett nytt uterum med hjälp av snickare förra sommaren. Nu har det uppstått fuktskador på insidan i ena hörnet av rummet. Det är spånplattan (?) som sugit upp mycket.
Snickarna är klåpare och förhalar processen genom att hela tiden säga: ”det måste torka upp innan vi gör något” ”ja men nu måste det regna massor för att se vad som händer”. Sen går det i loop om och om igen.
Kan någon här förstå hur fukten tar sig in? Det bildas kondens på den vita metallen längs golvet i hörnet och hela uterummet är byggt i nivå med trallen på utsidan. Se bilder. Det är i hörnet med den röda pilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Antagligen så är det inte tätt under skenan så fukt tar sig in där.
Jag skulle aldrig lägga golvspån i ett uterum
Här ser det ut som att det ligger en trallbräda dikt an mot spånet.
Samma trallbräda som ligger på utsidan och suger in fukt den vägen.
Även om snickarna har gjort fel och borde rätta till så skulle jag nog undvika att ta dit dom igen.
Jag skulle aldrig lägga golvspån i ett uterum
Här ser det ut som att det ligger en trallbräda dikt an mot spånet.
Samma trallbräda som ligger på utsidan och suger in fukt den vägen.
Logga in
Skapa konto
Även om snickarna har gjort fel och borde rätta till så skulle jag nog undvika att ta dit dom igen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Byggde dom på en tidigare altan alltså? Tycker det ser ut som det är dömt att bli sådär.......
Det är ju trall rätt igenom spelar ingen roll om skenan är tät så kommer trallen att leda in fukt/vatten..
Sedan ser det ut som hörnet med panel och stolpe står rätt på trallen kommer att ruttna ganska snart..
Vilka klåpare😢
Sedan ser det ut som hörnet med panel och stolpe står rätt på trallen kommer att ruttna ganska snart..
Vilka klåpare😢
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Allt beror ju på hur det är byggt? Vad står det på? Vad isolerar det nya från trallen? Som det ser ut nu så ser det ju ut som skivan suger vatten från trallen. Inte nödvändigtvis att det läcker från nån dörr.
Klicka här för att svara