Vi bygde till en hall, under bef övervåning så taket fanns redan. Ca 25 000 /kvm. Detta var 2017. Då grävde jag grunden och gjorde målning och golvläggning själv.
Så 40 kvm för 100 000, räkna med 1 miljon istället på den posten.

Vill ni spara pengar så sikta på en utbyggnad istället för två.

En idé, lägg farstun till höger om huset, hänga ihop med bakre tillbyggnaden. Gör köket till sovrum och gör kök + vardagsrum av mittdelen i huset, där det står rum och rum i nuvarande. Nuvarande entré blir bara för finbesök, kräver inte så mycket plats

• Gilla
Ahm.s och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Ahm.s skrev:
håller med. Vad är max storlek på farstun, tycker du är rimlig / logisk ? Kan ni dela några tillbyggnad ritning för sådana hus ? Hur enkel eller svårt är det med att bygga ut sådan ? mvh
8 kvm låter betydligt rimligare, både när det gäller storlek jämfört med resten av huset och när det gäller att kunna få den att smälta in på ett bra sätt. Särskilt, som någon annan skrev, om det görs med platta på marken så att man ser mer av fasad och tak.

Kan det vara något problem med att få bygglov?

• Älska
Ahm.s
  • Laddar…
@Mellanbarn : Kom på med denna idea. Vänligen ge feedback. Tackar

Planskiss över lägenhet med två sovrum, vardagsrum, kök, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspiration: Dig o dennna bild.
Ett tvåvåningshus i snöig miljö med en öppen veranda och en grön lyktstolpe framför huset.
Skapa konto

Vi har fått till oss att räkna på 30 000 per kvm för utbyggnad som ska rymma kök och matrum (ej toa/bad). Då är tomten plan och inga berg att bekymra sig över.
Nu har jag inte läst allt kommentarer men vad säger kommunen att man får bygga? Och var på tomten? Det finns ju tyvärr inget som säger att det finns någon logik i detta..

M MrsForest skrev:
Vi har fått till oss att räkna på 30 000 per kvm för utbyggnad som ska rymma kök och matrum (ej toa/bad).
Såg detaljplan samt stora grannhu som säger att det går bygga. Vilken logik saknar du ?
Vi tar bort gärna 30% från 30k/kvm tanke med eget jobb + köket återanvänds delvis + Rummena byggt på krypgrund..
Tackar

A Ahm.s skrev:
@Mellanbarn : Kom på med denna idea. Vänligen ge feedback. Tackar

[bild]

Inspiration: Dig o dennna bild.
[bild]
Tja, köket ser lite hoptryckt ut och var ska matbordet stå. Men prova rita in möbler.
Entrén jag tänkte är upp för trappan där du ritat och in i en nybyggd farstu. Till vänster går man i huset. Rakt fram fortsätter farstun till bakre väggen med garderober längs sidan, eller båda sidor om man vill. Då blir farstun/entrén en del av tillbyggnaden baktill.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
A Ahm.s skrev:
Vi är intresserade av ett funkishus och vill gärna dela vår idé för tillbyggnad. Huset ligger längst in på tomten på 1750 kvm, långt från gatan. Boytan är 45 kvm, och vi vill behålla husets ursprungliga utseende. Planen är att förlänga huset bakåt så det blir rektangulärt istället för kvadratiskt – taket blir valmat och flackt, och tillbyggnaden syns inte från framsidan.

Våra planer:
  • Bygga 15 kvm fyrkantig farstu för mer plats.
  • Gör murstocken en fin klassik kamin
  • Byta spiraltrappan mot en rak trappa för större hall.
  • Två altaner – på höger och vänster sida.
  • Två barnrum för våra barn (10 och 3 år).
  • Enkel utbyggnad på pelare eller lecablock - billigt. Vi ska dränera huset innan.
Entusiasmen smittade av sig och jag letade raskt upp huset utifrån bilden och har nu tittat igenom bilder och besiktningsprotokoll...

Det blev snabbt uppenbart att mäklarens planlösning INTE är skalenlig. Samt jag tvivlar på att en del av måtten är rätt och bilderna är AI redigerade.
Så jag hoppas verkligen att ni varit på plats och tittat på huset och förstår hur små rummen är. För det verkar inte så när du typ ritar in en spiraltrappa i ett utrymme som är ca 70 cm...

Utifrån besiktningsprotokollet skulle jag nog vilja påstå att det här objektet är ett typexempel på att "köpa billigt är att köpa dyrt". För 2,45 miljoner kr får man ett totalt renoveringsobjekt utan garage.
Det är mycket optimistiskt att tro att ovanstående önskelista räcker för att få huset i skick och dessutom bara kosta 1 miljon kr. Min magkänsla är att det skulle vara mer ekonomiskt att riva och bygga nytt, men då är det typ 3 miljoner kr för en byggklar tomt, vilket verkar vara er hela budget.

Jag hoppas att ni inte räknar med att bo i huset under en renovering/ombyggnation. Jag bedömer utifrån besiktningsprotokollet och bilderna att huset behöver mer än bara en renovering av ytskikten. Precis allt har passerat sin tekniska livslängd t o m skorstenen. Jag skulle inte riskera att renovera över och in blandad ålder på el, vatten- och avloppsrör. Räkna med att det finns mindre trevliga överraskningar i ett så pass gammalt hus som måste åtgärdas och som fördyrar/försvårar en renovering.

Men det allra första som måste göras är att ta reda på vad dom pågående sättningarna beror på. Att huset åtminstone till stora delar står helt på berg, skulle förklara den väldigt höga placeringen av källaren. Desto mer problematiskt är om det delvis står på berg och att den östra delen av huset, som då är placerad på tidvis vattensjuk lera, sjunker. Nordöstra hörnet hålls nog relativt torrt av thujan/cypressen ser det ut som, för dom största sprickorna är på södersidan vid trappan ner till källaren utomhus.
I värsta fall åtgärdas inte dessa sprickor helt av en dränering för att dom eventuellt uppstått i samband med renoveringen av duschrummet precis ovanför? Tidigare renoveringar kan bjuda på obehagliga överraskningar.

Jag skulle prioritera att dränera och isolera runt hela källaren och leda bort regnvattnet från stuprören i hörnen, för att eventuellt få stopp på dom pågående sättningarna där men framförallt åtgärda fukten i källarväggarna, innan man ens tänker tanken på att försöka bygga till en ny huskropp mot en strukturellt instabil källarvägg. Det kan eventuellt försvåras=fördyras just av att huset, enligt lantmäteriet, helt eller delvis står på berg.

Jag skulle också prioritera vid en eventuell ombyggnation att isolera, inte bara vinden, utan även väggarna. Jag misstänker starkt utifrån erfarenhet och husets nuvarande driftskostnad att det är väldigt kallt och kallras från väggarna på vintern och därmed mycket varmt på sommaren.
Vilket osökt leder mig till att påminna om att inte glömma bort ventilationen som nu tycks vara obefintlig. Samt att det troligtvis behövs åtgärder för att ventilera bort radon.

I det fall att man skulle ge sig på att bygga ut huset, så blygsamt det bara går pga budget, hade jag personligen förlängt det åt norr. Infarten och adressen är från det hållet så jag hade placerat en ny entré ditåt. Det är dessutom minst växtlighet åt det hållet och efter byggstök skulle markarbetet kunna åtgärdas enklare med en ny grusad uppfart och carport.
I händelse av att avloppsrör utvändigt dessutom måste bytas, kanske man har tur att dom leder ut åt norr. Eller att man när man ändå måste byta stammar invändigt och i mitt inspirationsförslag flyttar kök och badrum, leder ut dom mot norr, istället för att gräva upp trädgården och fälla äppelträd.
Planskiss över hus med altan, kök, kapprum, tre sovrum, eldstad och garderober. Tveksamhet kring skalenlighet och mått.
Skapa konto

Flytten av invändiga källartrappen är tänkt att utnyttja källarfönstrets förhoppningsvis förstärkta bärlina till göra en öppning för ingång källartrapp "utifrån". Tanken är att återanvända befintliga trappan och gräva ut när man ändå gräver upp för dränering. Det lilla lunett-takfönstret centreras på långsidan vid ombyggnationen och renoveringen av taket. Riva tegelfasaden och tilläggsisolera i tjocklek tegelsten + källarisolering kan förslagsvis göras med material som också fungerar att putsas för att uppgradera den ursprungliga arkitekturen och behålla andan i nuvarande utseende.

Som sagt skalan och måtten är bedrägliga, så speciellt sovrummen ser rymliga ut utan möbler, men för att få till ett bygglovsvänligt sovrum för dubbelsäng får det eventuellt bara plats med 40 djupa garderober.
Även med en återhållsam utbyggnad skulle den totala boytan ligga under det som idag räknas som trångbott för 4 personer.

Redigerat:
  • Gilla
MrsBlaise och 9 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Entusiasmen smittade av sig och jag letade raskt upp huset utifrån bilden och har nu tittat igenom bilder och besiktningsprotokoll...
@Gammelnörden
Stort tack för din mycket utförliga och värdefulla genomgång! 🙏
Vi håller helt med om att huset har många utmaningar och kräver betydande arbete.

Vår tanke är att lägga ett lågt bud (1.9 max), just med tanke på de omfattande kostnaderna och riskerna som du beskriver — särskilt med tanke på sättningar, dränering och att mycket har passerat sin tekniska livslängd.

Vi planerar börja med dränering, källaren o sen enklare renovering uppåt till att börja med, främst för att undvika en dyr flytt, och eftersom vi kan göra en del arbeten själva känner vi oss lite mer optimistiska.

Ett annat alternativ vi även funderat på att bygga nytt på tomten och eventuellt hyra ut det befintliga huset efterhand. Ska kolla med bygglovet, m.m...

Dina synpunkter hjälper oss verkligen att bedöma vad som är rimligt — både i pris och arbetsinsats. Tack igen för att du tog dig tid att dela din erfarenhet och analys! 🙏

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
Såg detaljplan samt stora grannhu som säger att det går bygga. Vilken logik saknar du ?
Vi tar bort gärna 30% från 30k/kvm tanke med eget jobb + köket återanvänds delvis + Rummena byggt på krypgrund..
Tackar
När vi byggde hus senast så var det på en tomt som sluttade rejält (9 meter från framkant till bakkant). Infarten till fastigheten var längst ner i backen, men där hade kommunen bestämt att det var byggförbud (oklart varför). Längst upp på tomten fick vi däremot bygga ett jättegarage - vilket blev rätt märkligt eftersom vi inte kom dit med bilen (Landrovern tog sig upp med vissa problem vid sommarväglag, men vinter var ju inte att tänka på). Kommunen kunde aldrig ens själva förklara logiken i detta.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
En första fråga ni ska ställa er är, vad säger detaljplanen? Hur mycket byggrätt har ni? Är huset/området skyddat från att förvanskas eller den kanske är Q-märkt?

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
P
Om ni skulle gå vidare med detta så skulle jag titta på om man inte skulle kunna plocka ner murstocken helt och hållet. Gissar att den är helt fristående då man inte brukar använda den som avlastningsstöd.
Sen är det en fråga om uppvärmning. Men jord/bergvärme är en bättre ide idag än att elda något. Frågan är om ens murstocken är ok för att användas.
Till en kamin kan man använda ett skorstens rör istället.
Så med murstocken borta har man mer frihet att skapa rum.
Men som andra säger så är det nog inte värt att ens bry sig. Vad är det som är bra och man vill spara?

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.