20140514_154409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte att jag skulle gräva upp och göra ett större land i stället för tre små som jag har just nu.
Värsta är att det är som en lite slänt, vill ha det plant. Hur ska jag bära mig åt?
Gräva upp ett stort i stället för de tre små, sedan markduk i botten, sedan såga till en träram runt om som blir betydligt högre längst ner och fylla med jord så det blir plant? ska man ha markduk på insidan av ramen med så det inte ruttnar?
Gärna mycket tips, vill ha ett fint och relativt lättskött potatisland.

Det finns väl inte mycket vits med ett upphöjt potatisland? Potatis är ju inte kinkig på något vis. Dessutom ska/bör potatis och andra rotfrukter och grönsaker växelbrukas och inte odlas på samma ställe förrän efter tidigast 4 år för att undvika olika sjukdomar och närings- & mineralbrister.

Poängen med upphöjda land är att jorden ska värmas upp fortare. Den effekten minskar ju större landet/bädden är, såvida den inte är väldigt långsmal.

Summa summarum: Det är sannolikt bättre med 4 separata pallkragar än ett stort upphöjt land.

Du kan ju också gräva dig in i slänten och låta det vara en hög kant mellan gången "på insidan" och slänten, och på det sättet få en plan terrass för dina upphöjda bäddar.

Vill du att trävirket ska hålla lite längre så är nog Platonmatta betydligt bättre än markduk mot insidan.

Lycka till och akta ryggen i allt grävarbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.