Någon som har koll på följande frågeställningar?

1. I vilken form finns Kväve, Fosfor o Kalium lagrat i NPK granulat?
  2. Om jag tex sprider ut NPK granulat på gräsmattan, hur forslas N, P o K till rötterna, i fast form eller någon form av molekylform?
  3. Hur utbreder sig sig N, P resp K. Kloratomer tex skall visst breda ut sig väldigt snabbt och över en stor yta i molekylform.
  4. Om jag har ogräsmedel i konstgödslet, hur kan ogräsmedlet skilja på gräs o ogräs, eller tvärt om.....

S
tror man ska skita i allt extra gödsel. bara klippa, manuellt rensa ogräs(har man en riktigt stor gräsmatta så skiter man i ogräs)
jag ser det så här. all extra onödiga medel vi använder i dag kommer drabba våra barn och deras barn och fortsätta i deras led.

Jag tror åxå att vi gödslar för mycket o vräker på en massa onödiga gifter, men det är ju en liten annan frågeställning;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Tror att alla näringsämnen måste vara lösta för att rötterna ska kunna suga upp dem.

NPK-kulorna löses upp av vatten (regn & fukt/imma/kondens/markfukt som blir över natten, dvs daggvått gräs). Brukar ta ett par veckor.

Vet att det finns ogräsmedel som t ex bara går på hjärtbladiga växter, men inte gräs. Dvs maskrosor, klöver etc dör i gräsmattan, men inte gräset. Hur det fungerar har jag dock inte satt mig in i. (Jmfr järnsulfat och mossa i gräsmattan.)

S
Produkten kan sveda gräset, och ska därför tillföras före regn eller eftervattnas.
läste lite om produkten
finns ju en del ogräsmedel som skall appliceras direkt på ogräset

Om jag inte har fattat alldeles fel ligger NPK och andra ämnen som salter i granulatet, tillsammans med något ointressant ämne som ger själva granulaten. Under inverkan av dagg, regn eller vattning går salterna i lösning och jonerna följer med vattnet ner i marken. Växternas rötter "pumpar" in intressanta joner i rötterna med hjälp av den energi som den gröna delen ovan mark försett dem med.

Näringsämnerna rör sig troligen som vattnet gör i din mark. Jag gissar att spridningen i sidled är dålig (man brukar ju se gröna spår efter strollervagnen!) och att överskottet hamnar i din dränering, men det kan bero på jordmån.

Ogräsmedel typ Stroller Kombi funkar så att tvåhjärtbladiga växter (andra örter än gräs) "växer ihjäl" sig. De verksamma komponenterna är någon slags fenoxisyra. Varför enhjärtbladiga växter inte påverkas vet jag inte, men det är inte alla tvåhjärtbladiga som påverkas heller. Ogräsmedel typ Roundup funkar däremot på ett helt annat sätt och slår ut alla växter genom att sabotera rotsystemets funktion. Efter ett tag torkar de bort.

Man kan givetvis fråga sig hur mycket kemikalier som trädgården är värd, men jag tror att det viktigaste är att inte överdosera. Det som hamnar i trädgården används eller bryts ner, men det som hamnar i dagvattnet eller dräneringen hamnar i vattendragen eller på reningsverket, och då kan koncentrationen bli så hög att det blir tråkiga effekter.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Anledningen till att jag tog upp detta med ytspridningen var eg att "bondepraktikan" säger att det är bättre att gödsla lite och ofta än tvärt om. Lite betyder större avstånd mellan kornen och borde ge en melerad gräsmatta.
Men är det så att näringsämnena övergår i jonform så borde dom ju spridas i fukten åt alla håll, jag tror inte tyngdkraften spelar så stor roll här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.