Trädgård allmänt
Liemannen: Kullersten. Tycker ni det blir för mycket så lämna hål med jämna mellanrum och plantera vad ni vill, eller bara varva med större stenblock.
Johan_A_M: [citat] Tack! Ska kolla upp allt du nämnt, stort tack.
Eva He: Det som inte gillar så mycket vatten är Lewisior och taklök. Har odlat sådana invid husväggen med sand och småsten som täckning. Lökväxter som Kungsängsliljor och tulpaner går också att ha torrt.
TryBran: Hej Tack för svaret. Hur har dina stenar klarat vintrarna? Har markfrosten skadat fogarna? Jag har väldigt svårt att bestämma mig...
Oladaun: [bild] Hej Jag skulle vilja ha lite tips på hur stora plintar jag ska gjuta till min trapp som skall gå mellan vår balkong och gräsmatta. Fallhöjden är 2 meter, den kommer att vara 1 meter bred. / Ola
Hoppemums: Jag köpte vindskivor av plåt och har som kant mellan grusgång och gräsmatta. Jag gjorde det förra sommaren, så jag vet inte än hur hållbart det är.
Larsa: L-stöd? Jag kollade på det för några år sedan och tyckte dom var svindyra. Gjöt istället en mur med L-form... Men vill du ha ngt stabilt att lägg stockmuren på är det ju "bara " att gjuta en sula. En platta som muren ligger på. Gjut in några armeringsjärn som står rakt upp och borra hål i stockarna så har du en förankring. Eller varför inte rostfri helgängad stång (billig på
Korvgubbe: Jag har samma problem som dig vid min stuga, och löste det enkelt och smidigt genom att köpa en kastsåg. Det går dock åt att man är två stycken som sågar men det är väldigt enkelt och smidigt, slipper klättra på stegar och kan stå långt ifrån nedfallande grenar.
AnneFi: De är inte så skutta mest rostiga. Men det finns inget som de kan hänga i. Kanske drar ner priset lite? Jag tänkte först använda den stora till en sänggavel i trädgården men det lär ju aldrig hända
AnneFi: Det här är en mindre yta på framsidan jag vill göra samma sak med. Åkerfräken har inte börjat växa än. [bild]
Karriärmamman: Eftersom vi inte visste varifrån vår fyllnadsjord kom ifrån har låtit analysera den. Jag skulle vilja höra era åsikter om värdena: CR: 17 Ni 9,5 Cu 19 Zn: 81 As:3,4 Cd: 0,172 Hg: 0,050 Pb: 17,8 Sedan har vi värden på jorden, som jag inte redovisar just nu. Hur tolkar du dessa resultat?
fahlis: Som staket föreslår jag ett enkelt smidesjärnstaket i samma färg som stuprännan, naturligt vis med grind mot trappsteget.
Huntelaar: [citat] Tja nog växer gräset även i vanlig harpad matjord. Lägg annars färdigt gräs, det brukar bli bra. :)
Glenno83: 1000:- för en björk som jag tycker var ganska stor. Inte mycket utrymme att fälla den på, mitt i villaområde. Sen 500:- för att kapa/kvista den i mer lämpliga bitar vilket det var värt. Ris lämnades.
GoForIt: Precis, markduk under stenen. Med växter som du beskriver så får du räkna med att "städa" och tvätta dekorstenen med jämna mellanrum.
pelle242: Dom hade en sån på plantagen nu i helgen. http://www.plantagen.se/sortiment/leva_ute/solmobler/52a861a2b61822d09200097a/miami
j-o75: [bild] Så här blev kanten till sist! Valde marmorkross och en plåtkant.
Snigla: Ha, då kommer både jag och maken kunna bocka av ett par bra saker till trädgården! Jag hade redan skrivit upp häggmispel på min villhalista.. Och den stod med på listan du skickade :) och maken vill ha fläder.. :) ..ang blommor/perenna hoppas jag hitta några fler..
DennisCA: Det är så vi har tänkt göra stödmurar på vår gård, dom är ju så fina och så slipper man fylla upp så mycket jord på det viset. Vi tänkte på kallmurar och sprängsten (eller vad annat vi kan hitta) för att det är både fint och billigt, jag undrar vad för sorts grundarbete kan krävas för en mur på cirka 80cm? Tänkte gräva upp och lägga ner grus och kompaktera med padda,
3leh: hej, undrar hur det gick men din Tuja, har exakt samma problem som du ....:eek: har du några tips??? / 3leh
Vargklo: Vi bor i norra Storstockholm och har behov av total omläggning av vår gräsmatta efter att gräsmattan blivit förstörd under vinterns dräneringsarbete. Gräsmattan var tidigare mest en mossmatta, men har nu smittats av lera och grovsingel efter dräneringsarbetet. Se bild. Vilken kostnad ska man räkna med? Hur mycket ny jord ska man räkna med att behöva lägga ut? Omfattningen är ca 1000
Mats: Länken till http://www.wholesalegateopener.com/ justerad Därmed har jag också tagit bort några inlägg om just länkningen då de inte längre är relevanta /mats Moderator
pelpet: Det blir att dränka stenen i gift! Inget otillåtet växande på min tomt. Möjligen kan man foga med betong också. [bild]
Charlie2: L-stöd i betong. Inte kanske världens vackraste och kan dra iväg i pris, men stadigt o bra. Ska du göra slänten så är det lika bra att göra det ordentligt. Den branta slänten kanske också bli vettigare om du delar den i etage. L-stöd mot gatan, sedan en nivå som är platt är du sätter häck/buskar/träd - vad vet jag. Sedan ytterligare en nivå som du kanske kan bygga med