L
Liemannen: Gabioner? Inte så billigt, men du kan nog klara dig utan tunga maskiner..
1 svar · 3,0k läst
B
Bosse McLaughlin: Hejsan, Jag har just börjat bygga en murad grill. Jag har det mesta planerat och färdigt, dock är det ett frågetecken. Jag undrar hur man på bästa sätt får till "skorstenen". Jag har inspirerats lite av bygget på bilden. Men min kommer vara lite större. Det jag undrar är om någon vet var man kan få tag på dessa skorstenar eller om ni har några bra förslag på hur man ska göra en
0 svar · 9,7k läst
·
R
Richard E: Jag tänkte köpa ett junglegym med denna rutschkana på bilden som ingår i junglegymet. Dock byggde jag ett lite stabilare lektorn med tryckt virke och deras rutschkana till min dotter. Rutschkanan köpte jag på k-rauta för ca 3 år sedan... lika bra idag som då! Mycket bra kvalitet vill jag säga! Kostade ca 700:- vill jag minnas. [bild]
7 svar · 19,7k läst
·
T
Tompa01: Tackar för era svar. Harvning och sladdning nu för att få det snyggt för nu, och sedan göra om nästa år? Så får det bli. Får fundera på om jag ska så i gräs nu för att få det snyggare i sommar eller inte. Nackdelen blir att det blir mer jobb att få bort grässvålen nästa år. Om marken sätter sig mycket så brukar det vara svårt att bara fylla på jord i sättningarna, det
3 svar · 11,7k läst
F
falkn: Ett plank med höjd på 1.40-1.60 på 2-3 meter från ljudkällan kan göra skillnad. Men detta gäller framförallt högfrekventa ljud. De lågfrekventa ljuden kommer att ta sig över ändå då våglängden är så pass stor. Självklart kommer det att dämpa något, men hur mycket är svårt att bestämma utan simulering. Som tidigare nämnts gäller det att bygga tätt och med så mycket
5 svar · 9,9k läst
P
pozz2: Rinkaby rör
1 svar · 4,2k läst
D
dsub: Jaha, då tipsar jag om: http://www.eggert-baumschulen.de/sv/ Som verkar vara väldigt prisvärda speciellt om man skall handla mycket.
7 svar · 12,3k läst
J
johanras: Har pratat med St Eriks via mail och sedan ringde K-Rauta till dem också när jag var och beställde stenen. De tyckte jordarmering var helt onödigt med aktuell murhöjd som blir lite lägre än i originalposten, som mest 80 cm. Dock fylla med makadam i muren. Känner mig osäker på dräneringen. Planerade gräva ut till ca 40 cm, lägga geotextil i botten och fylla med makadam 16-32 (0-16 men
9 svar · 8,2k läst
D
dsub: Tigersåg med grovt blad brukar jag använda för liknande uppdrag.
5 svar · 11,1k läst
·
P
pezlin: Ok, skiljer lite mindre än jag trodde. Kikade iofs på 20 m som skiljer 500 kr i pris.
8 svar · 7,6k läst
D
Dea_34: Vi har ett ca 50 kvm stort område med hård packad blålera i topplagret vilket gör att vattnet blir liggande. Det ska bli gräsmatta och på nått sätt behöver jag öka den dränerade förmågan. Vad jag förstått kan man fräsa ner nått grovkornigt material för att göra det bättre, kan makadam 2/4 fraktion funka? har några kubik liggande. /Dea
0 svar · 1,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Äh Sluta larva dig nu ;)
11 svar · 4,3k läst
·
prototypen
prototypen: Nu på eftermiddagen har hålen rasat igen, solen ligger på och sanden torkar, vad blir nästa steg? Protte
3 svar · 2,0k läst
·
AnneFi
AnneFi: En bit över marknivå. Inte över gräsnivån. Ser så snyggt ut när gräset är klippt i två år men sen försvinner dem. Kanske räcker att kanta fram dem i år. Jag vet inte hur det kommer att bli med klippningen om vi sätter dem för högt. Nu när sambons bror har flyttat in bredvid tänkte vi köpa en åkgräsklippare gemensamt. Har trots allt vars en tomt på 1150 kvm
16 svar · 5,6k läst
pelpet
pelpet: Ett kommande projekt är att göra om stensättningen på framsidan av huset, eftersom den är sne, inkomplett och full av ogräs. Stensättningen är av oregelbunden älvdalssten av olika tjocklek, ca 5 - 10 cm. Alltså hög svårighetsgrad för någon som aldrig satt msrksten förrut. Jag funderar på två olika sätt att göra detta. 1. Vanlig stensättning i stenmjöl och med sättsand. 2.
0 svar · 4,0k läst
·
D
dsub: Dessutom blir man irriterad på duken när ogräset kommer upp igenom den när det går hål på den. Och det gör det. Tycker nästan det är bättre att strunta i duken och lägga på tjockt med grus från början. Och sedan får man snällt använda rensjärn någon/några ggr om året.
3 svar · 5,9k läst
E
Elliz: Lägg gärna upp bilder och lite beskrivning här hur du gör sen. Låter intressant :)
3 svar · 1,9k läst
L
lapower: Ingen som vet? Även jag söker...
1 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Totalkostnad 20 - 40 Kkr plus material, med rätt maskin och rätt folk: Ni verkar tänka förståndigt. Ju mer tid, pengar och energi ni lägger på förstudier och planering dess billigare och bättre blir det färdiga resultatet. Därför är en kvalificerad trädgårdsarkitekt väl värd sitt pris. En riktigt bra trädgårdsplan är inte någon simpel ritning över en "färdig trädgård".
1 svar · 1,2k läst
P
PappasHammare: Man kör en vägskrapa längs vägen... Vår lantbrukare har en som han drar efter traktorn..
10 svar · 1,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Trevlig portal. Skulle hellre plantera klängrosor eller humle på var sin sida som får klättra upp och klä in grinden. Färg är alltid ett elände, skall skrapas och målas om titt som tätt(min åsikt).
1 svar · 846 läst
·
N
Nick_Corey: Tack för svar, Liemannen! Jag bor i Kungsbacka, så om din kontakt finns i nån slags närhet vore man ju tacksam om man kund få en hint om den :) Räknar också med att 1 ton räcker till runt 5m2. Någon som har info om hur mycket förarbete som behövs?
2 svar · 6,9k läst
J
Joukko: Vad för färg kör ni på gruset?
2 svar · 3,7k läst
D
daggkåpa: Jag är villig att hålla med Acroo. Halm, i ett tjockt täcke, är bra. Visst kan du lägga markduk om det är en mindre yta, men se då till att den är av bra kvalitet och verkligen släpper igenom vatten/regn annars får du problem med det om det blir en regnig vår och sommar. Fördelen med halm är att det blir luckert och fint under den och därmed mer lättarbetad mark. Antingen fyller du
2 svar · 2,7k läst
sir_erken
sir_erken: Vet inte, men är det inte lika bra att dränera om när Du ändå ska gräva? Så du slipper gräva igen senare?
2 svar · 1,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Läget är viktigt, liksom naturen runt om. Småfåglar kräver träd och buskar (täta buskage), ju mer desto bättre. Vi har fått mer och mer småfåglar i takt med att trädgården (träd och stora buskar/buskage/häck) vuxit till sig. Vi matar inte fåglarna, men vi har hästar på lösdrift året om. De fodras med hö ute under icke växtsäsong vilket ger mycket fröspill som de mindre
9 svar · 2,0k läst
·
nino
nino: Det är alltså makadam det heter, har dålig koll på namnen :) Undra om det blir någon förlust om jag gjuter ovanpå slingorna? Plattan kommer ligga istortsett rakt söderut så den bör ju bli uppvärmd lika som marken runt omkring?
18 svar · 17,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Trädgårdsarkitekt Anette Gårdhagen visar hur hon designade och nu etablerar en trädgård i Limhamn. Trädgården är inspirerad av de italienska barockträdgårdarna och hon berättar om utformningen och växtvalen. [video=youtube;_37JY_LIcac]https://www.youtube.com/watch?v=_37JY_LIcac[/video]
0 svar · 1,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Inte kemi direkt men jag skulle prova med högtryckstvätt.
5 svar · 4,3k läst
A
Acroo: Hej! Jag har en oanvänd brunn på min tomt som jag skulle vilja använda till "dropp" bevattning ( typ den här sortens bevattning http://villabevattning.se/index.php ). Problemet är att jag inte ha elektricitet i den ändan av trädgården och är inte så sugen på att dra fram det dit heller. Så jag undrar om det är någon som vet om det finns en liten pump som kan producera tillräckligt
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.